0  |  2

تاب‌آوری فاکتور مهم برای پایداری و دوام کسب‌وکارها

تاب‌آوری فاکتور مهم برای پایداری و دوام کسب‌وکارها

منظور از «تاب‌آوری» چیست؟

تاب‌آوری اصطلاحی است که در علوم مختلف از جمله روانشناسی مورد استفاده قرار می گیرد اما ما می خواهیم در این مطلب مفهوم تاب آوری در کسب و کار را بررسی کنیم.

برای درک بهتر این مفهوم، بیایید ابتدا تعریف کلی آن در علوم مختلف را ببینیم:

در علوم انسانی تاب‌آوری را می‌توان ظرفیت یک سیستم معین برای غلبه بر تغییرات ناشی از یک یا چند عنصر مزاحم و بازیابی حالت اولیه و یا عملکردهای عادی آن دانست.

تاب‌آوری در یک شخص به معنی انعطاف پذیری فردی است به این معناست که او چگونه از تجربیات دشوار زندگی خود استفاده و در موقعیت های دشوار چگونه برخورد می‌کند. ‌توانایی ادامه زندگی نرمال در میان مشکلات، همچنین توانایی تنظیم موثر افکار و احساسات خود و همچنین درک اینکه شرایط چالش برانگیز به عنوان یک فرصت است و نه یک تهدید شخصی.

افراد تاب‌آور از خودآگاهی و تدبیر بیشتری برخوردار هستند و بهتر می توانند با چالش های زندگی روبرو شوند.

تاب آوری یک فاکتور مهم برای پایداری و دوام کسب و کارهاست. تعاریف مختلفی برای تاب آوری در کسب و کار ارائه شده است از جمله اینکه:

تاب آوری بر توانایی کسب‌و‌کار برای مقابله با تمام اختلالات تاکید دارد.

تاب‌آوری را توانایی سیستم در بازگشت به جایگاه اصلی یا جایگاه جدید مطلوب تر‌، پس از تجربه کردن یک اختلال و اجتناب از حالت‌های شکست‌، در نظر گرفتند.

نمونه‌هایی از موقعیت‌ها و بحران‌هایی که تاب‌آوری کسب‌و‌کارها را می طلبد‌:

  • اختلال در زنجیره تامین مثل کمبود مواد اولیه به علت تحریم
  • حملات سایبری، از بین رفتن یا سرقت اطلاعات محرمانه کسب و کار
  • تغییرات اقلیمی شدید و آب و هوای نامساعد
  • کمبود نیروی انسانی متخصص برای جذب

چرا تاب‌آوری در محیط کار مهم است؟

محیط کسب و کار به طور مداوم در حال تغییر و مملو از ریسک است. در صورتی که کسب‌و‌کارها نتوانند تاب‌آوری مناسبی در قبال بحران‌های احتمالی و مشکلات داشته باشند و همچنین از انعطاف‌پذیری خوبی در تغییر استراتژی در مواقع لزوم برخوردار نباشند، در محیط بسیار متغیر و پیچیده فضای کسب‌و‌کار امروزی، محکوم به فنا و نابودی هستند.

منظور از «تاب‌آوری» چیست؟ 9 فایده‌ای که تاب‌آوری برای محیط کار به همراه دارد‌:

1. رسیدگی بهتر به چالش‌ها

2. بهبود ارتباطات

3. فرسودگی شغلی و میزان غیبت را کاهش دهید‌

4. ایجاد یک تجارت رقابتی

5. تنظیم انتظارات واقع بینانه

6. روابط بهتر بین همکاران

7. رویکرد باز به توسعه و تقویت مهارت‌ها

8. سازماندهی و مدیریت زمان مناسب

9.تمایل حمایت شدن و حمایت کردن

چرا داشتن نیروی انسانی انعطاف‌پذیر و تاب‌آور برای کسب‌و‌کار مهم است؟

داشتن نیروی کار انعطاف‌پذیر از بسیاری جهات به سود کسب‌و‌کار شماست، مهم‌تر از همه این است که افراد با انگیزه بیشتری قادر به مقابله با تغییرات هستند و کمتر در معرض فرسودگی شغلی هستند. این امر همچنین سلامت عمومی کارکنان را بهبود می بخشد‌، زیرا انعطاف پذیری و رفاه در محیط کار ارتباط تنگاتنگی دارند. سلامت روان بهتر به معنای غیبت کمتر است و به نوبه خود عملکرد افراد را در محل کار بهبود می بخشد.

مطالعات نشان داده اند که 57٪ از کارفرمایان تاب آوری را مهارت کلیدی برای استخدام افراد می دانند. در همین حال ، 71٪ توانایی انطباق را به عنوان یک مهارت کلیدی ، که یکی از جنبه های اصلی تاب آوری است، می دانند .این نتایج نشان می دهد که مشاغل برای کارکنانی که مقاومت نشان می دهند ارزش زیادی قائل هستند.

آیا می‌توان تاب آوری را یاد گرفت؟

تاب‌آوری قابل یادگیری است. انسان از توانایی ذاتی برای کنار آمدن با چالش‌ها برخوردار است. هرکس می‌تواند مهارت‌های جدیدی ایجاد کند و از تجربیات خود بیاموزد و در موقعیت‌های مختلف با آگاهی بیشتری عکس‌العمل نشان دهد.  

موسسه تاب‌آوری چنین می گوید‌: اولین قدم در ایجاد انعطاف‌پذیری‌،  خودآگاهی است‌‌. ما مردم را تشویق می‌کنیم که یک ارزیابی شخصی انجام دهند که به آنها گزارش مفصلی از مقاومت فعلی آنها بدهد و بر نقاط قوتی که می‌خواهند ایجاد کنند و خطرات مقابله با آنها تمرکز کند.

مطالعات موسسه تاب‌آوری طی سال‌های 2017-2020 نشان داده است که آموزش انعطاف پذیری می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا 38٪ عوامل قدرت تاب‌آوری را بهبود بخشند.

نویسنده: سکینه حجازی‌فر (کارشناس ارشد کارآفرینی‌)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com