0  |  3

«تاب آوری» راه نجات کسب‌و‌کارها در شرایط بحران

«تاب آوری» راه نجات کسب‌و‌کارها در شرایط بحران

تاب آوری دارای اشکال مختلفی است. به این معنا که کارآفرینان می توانند جنبه های مختلف آن را توسعه دهند و بنابراین خود را از نظر اجتماعی، شناختی، عاطفی و مالی برای پیگیری فعالیت های خود آماده کنند.

 تاب‌آوری اجتماعی:  

به توانایی کارآفرین در ایجاد و حمایت از انجمن ها و شبکه ها مربوط می شود که می تواند در نتیجه فعالیت های ناموفق قبلی ضعیف شود.

تاب‌آوری شناختی:  

به اشتیاق ناشی از تصمیمات خوش بینانه اشاره دارد که کارآفرینان در مورد ایجاد سرمایه گذاری جدید پس از تصمیماتی که قبلاً ناموفق بوده اند، معمولاً به دلیل ابتکاری بودن و استفاده از تفکر جسورانه در این فرآیند ، ایجاد می کنند.

 تاب‌آوری عاطفی:  

 به مشارکت فرد در یک سازگاری رفتاری مثبت پس از شرایط جلوگیری از ضرر اشاره دارد.

تاب‌آوری مالی:

به توانایی کارآفرین برای بسیج منابع خود برای تأمین بودجه در مشاغل موفق خود بر اساس آموخته های‌شان از مشاغل قبلی اشاره دارد .

آیا تاب‌آوری می‌تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد؟

تاب‌آوری می تواند به افراد کمک کند تا عوامل استرس زا را کاهش داده و یا بهتر کنترل کنند. می تواند با درک و تسلط بر عواملی که از استرس ناتوان کننده جلوگیری می کنند مثلا خواب با کیفیت یا افزایش تمرکز بر نقاط قوت و افزایش آرامش در کاهش امراض روحی مانند نگرانی و خستگی مزمن و افسردگی موثر باشد.

چند پیشنهاد برای افزایش تاب‌آوری کارکنان در شرایط بحرانی:

رهبری دلسوزانه را تمرین کنید:

برای اینکه در بحران ها کسب و کار شما تاب آور باشد یک مساله مهم جلب حمایت و همراهی کارکنان و تیم کاری شماست. وقتی نیروی انسانی شما از شغل خود راضی باشد و منفعت خود را در منفعت رساندن به کسب و کارش بدانند، از همه توان روحی و جسمی خود برای رسیدن به اهداف کسب و کار استفاده می کنند. پس برای روز مبادا، پیش از آنکه روزهای بحرانی از راه برسند حمایت تیم کاری خود را جلب کنید. اما چگونه؟ با «رهبری دلسوزانه».

در زمان‌های سخت، تحت فشار گذاشتن کارکنان برای کار بیشتر و تعیین اهداف غیر واقعی فقط باعث فرسودگی و استرس بیشترنیروی کار می شود. در نتیجه، بهره وری تیم کسب و کار شما کاهش می‌یابد.

چگونه برای تیم کسب‌وکارتان یک رهبر همدل و دلسوز باشید؟

چگونه برای تیم کسب‌وکارتان یک رهبر همدل باشید؟

رهبری دلسوزانه برای تقویت انعطاف پذیری کارمندان بسیار ضروری است. صحبت کارمندان و هم تیمی های خود را بدون قضاوت درباره آنها بشنوید و در صورت لزوم به آنها کمک کنید.

به آنها نشان دهید به همان اندازه که اهداف شرکت، سود و رشد کسب و کار برای‌تان مهم است به فکر رفاه آنها هم هستید. مشارکت های کارمندان را تأیید کرده و به آنها بازخورد دهید. این موارد پایه و اساس روابط محکم‌تر بین شما و تیم کاری‌تان را فراهم می کند.

به کارمندان کمک کنید تا از اشتباهات‌شان درس بگیرند:

یادگیری اینکه چگونه پس از سقوط سریعا به جایگاه قبلی خود برگردید باعث ایجاد انعطاف پذیری می شود. هر عقب گردی را به عنوان فرصتی برای کمک به رشد و توسعه کارمندان خود به جای دلیلی برای تنبیه یا انتقاد، بدانید.

کارمندان را به قاطعیت، نوآوری و ریسک های حساب شده تشویق کنید. اگر مشکلی پیش آمد، بازخورد سازنده ای ارائه دهید که به آنها کمک کند با اشتباهات خود روبرو شوند و آنها را برطرف کنند. مانند یک مربی به آنها آموزش دهید، اشتباهی که رخ داده را به درستی درک کنند و از تکرار همان خطا در دفعات بعدی جلوگیری کنند.

معمولاً از هر اشتباه یا شکست بزرگی می توان درس‌های مثبتی گرفت. اگر بتوانید تمرکز یک کارمند را به سمت آن معطوف کنید، به او کمک می کنید تا چشم اندازی متمرکز بر رشد و توسعه ایجاد کند، و برای مقابله با چالش بعدی بسیار آماده‌تر باشد.

بسته آموزشی: چگونه مدل کسب‌و‌کار تاب آور طراحی کنیم؟

«تاب آوری» راه نجات کسب‌و‌کارها در شرایط بحران

بهزیستی ذهنی کارکنان را بهبود ببخشید:

یکی از موارد مورد نیاز برای تاب آوری کسب و کارها کمک به سلامت روان کارکنان است. مثل شرایط کرونا که موجب شد موقعیت بسیاری از صنایع و کسب و کارها به بحران کشیده شود در این موقعیت یکی از موارد مورد نیاز مقاومت است.

«مقاومت روانی» به معنای توانایی غلبه بر استرس ناشی از شرایط آسیب‌زا است.‌ عوامل استرس‌زای بزرگ را شناسایی کرده و اقدامات سریع را برای کاهش تأثیر آنها بر سلامت روان کارمندان خود انجام دهید. برای اینکه افراد بدانند چگونه با چالش‌ها روبرو شوند نیاز به آموزش دارند‌، برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت می‌تواند گزینه خوبی باشد. مانند‌:

  • اجرای برنامه های یادگیری در جهت کمک به تقویت مهارت های لازم کارکنان برای کار مفید در شرایط فشار
  • تهیه ابزارهای فنی مورد نیاز برای سهولت کار کارکنان
  • ایجاد یک محیط کار مثبت و نشاط آور
  • بهبود مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری اعضای تیم‌کاری
  • دریافت بازخورد منظم برای کمک به کارمندان برای غلبه بر چالش‌هایی که در محل کار با آنها روبرو می‌شوند.
  • تفویض اختیار به کارکنان به گونه‌ای که باعث بهره وری بیشتر آنها شود  
  «در کارکنان‌تان مقاومت و تاب آوری ایجاد کنید تا در شرایط بحران ترس و اضطراب را از خود دور کنند و بتوانند از تهدیدها، فرصت بسازند.»  

ارتباطات اجتماعی را بهبود ببخشید

ایجاد روابط اجتماعی نقش بسزایی در ایجاد ذهنیت تاب آور دارد. وقتی با سختی روبرو هستید، کنار هم بودن با گروهی از افراد باعث می شود که کمتر تحت فشار روانی قرار بگیرید و سریع‌تر بهبود یابید. زیرا این امر به افراد یادآوری می‌کند که تنها نیستند. ایجاد پیوندهای اجتماعی محکم در محل کار به کارمندان اجازه می دهد تا از یکدیگر بیاموزند و ذهن خود را برای تشخیص فرصت‌های بیشتر باز کنند.‌

از این رو هر چند وقت یکبار با سازماندهی فعالیت‌های سرگرم کننده برای بهبود روابط بین همسالان و تیم‌ها گام بردارید تا به کارکنان کمک کنید از معاشرت و تعامل با یکدیگر لذت ببرند. اگر می خواهید در کسب و کار شما در هر شرایطی از جمله شرایط بحرانی برای کمک به تاب آوری کسب و کار شاهد ایده های خلاقانه از طرف پرسنل و همکاران باشید نیاز دارید فرهنگ اعتماد و شفافیت را پرورش دهید که در آن هر کسی می تواند ایده ها و نظرات خود را بدون ترس از قضاوت مطرح کند.

کرونا نشان داد ممکن است زمانی پیش بیاید که کل جهان دچار اختلالات و تغییرات گسترده شود، مهم است که سعی کنید در کارمندان خود مقاومت و تاب آوری ایجاد کنید تا در شرایط بحران ترس، اضطراب و استرس را از خود دور کنند و بتوانند از تهدیدها، فرصت بسازند.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

مطالب مرتبط:

8 اصل برای رهبری موثر یک تیم

۵ تیمی که هر سازمانی نیازمند آن است

چگونه تیم خلاق سازمان تان را با انگیزه نگه دارید؟

چرا کارکنان در سازمان انگیزه خود را از دست می‌دهند؟

7 ویژگی که به شما کمک می‌کند تیم‌هایی با نتایج شگفت‌انگیز ایجاد کنید

چرا کارکنان نقاط ضعف‌ و ناتوانی‌شان را در محل کار پنهان می‌کنند؟

چگونه رهبران می توانند به کارکنان بی انگیزه کمک کنند؟

چرا کارکنان محل کارشان را ترک می‌کنند؟ (۵ اشتباه رهبران کسب‌وکار)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com