0  |  1

«تحقیقات بازار» فاکتور کلیدی برای تصمیم گیری بهتر کارآفرینان

«تحقیقات بازار» فاکتور کلیدی برای تصمیم گیری بهتر کارآفرینان

به عنوان یک کارآفرین، انجام تحقیقات بازار به شما کمک می کند که تصمیمات بهتری گرفته و از انجام اشتباهات پر هزینه پرهیز کنید.

این برنامه نه تنها می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که آیا بازار مناسبی برای محصولات تان وجود دارد یا خیر، بلکه به شما کمک می کند تا محصولات خود را متناسب با نیازها و خواسته های مشتری ارائه دهید. قبل از شروع تحقیقات اولیه خود، حتما آنچه را که می خواهید به دست آورید را برای خود ترسیم کنید.

ابتدا این سوالات را از خود بپرسید: می خواهم با این تحقیق چه تصمیمات تجاری را بگیرم؟ با چه کسانی باید صحبت کنم؟ اگر فقط قرار باشد به یک سوال جواب بدهم، آن سوال چه خواهد بود؟ 

در ادامه برخی از اصلی ترین انواع تحقیقات اولیه آورده شده است که ممکن است برای تجارت شما مفید باشد:

نظرسنجی آنلاین

این سبک نظر سنجی ها به طور فزاینده ای محبوب و نسبتا ارزان هستند. نظر سنجی های آنلاین می توانند هزاران پاسخ به طیف گسترده ای از سوالات را ایجاد کنند. مزیت اصلی این نظر سنجی ها، ایجاد نتایج سریع است که معمولا در طی چند روز ایجاد می شوند، در عین حال اشکال این نظر سنجی ها این است که آن ها می توانند مستعد دریافت های سطحی، ناقص یا حتی مغرضانه باشند. توصیه ی ما این است که از نظر سنجی های آنلاین فقط در مواردی استفاده کنید که نیاز به بازخورد بازار از طیف گسترده ای از پاسخ دهندگان دارید.

نظر سنجی تلفنی

این روش برای انجام مصاحبه های طولانی تری که می تواند بین 10 تا 30 دقیقه طول بکشد، استفاده می شود. البته در نظر داشته باشید که اغلب مشتریان بالقوه، نسبت به تماس تلفنی حساس و محتاط هستند و ممکن است تمایلی به شرکت در نظرسنجی های تلفنی نداشته باشند یا در صورت شرکت، فقط پاسخ های کوتاه به شما بدهند. در یک محیط B2B، مصاحبه تلفنی می تواند روشی کارآمد برای دریافت بازخورد از مشتریان احتمالی یا حتی مشتریان فعلی باشد.

نظر سنجی از طریق نامه های الکترونیک E-mail

این روش، یک روش نسبتا ارزان قیمت برای پوشش یک منطقه جغرافیایی گسترده محسوب می شود و در عین حال از احتمال مصاحبه ی سلیقه ای فرد مصاحبه کننده با افراد خاص در نظر سنجی جلوگیری می کند. با این حال میزان پاسخ گویی (تعداد افرادی که پس از پاسخ به تمام سوالات نظر سنجی، آن را برای شما پس می فرستند)، اغلب بسیار کم است و حتی ممکن است مدتی طولانی زمان ببرد تا تعداد کافی از نظر سنجی ها به دست شما برسد.
یک راهنمای عملی برای تحقیقات بازار، به منظور کمک به کارآفرینان در تصمیم گیری بهتر!

گروه های متمرکز

این روش با برگزاری نوعی گردهمایی ها در میان مشتریان بالقوه و فعلی، آن ها را به بازگو کردن احساس و نظرشان و بحث در مورد محصول و یا شرایط بازار وا می دارد. ایجاد گروه های متمرکز، روش خوبی برای کسب اطلاعات دقیق در مورد سلیقه و علایق مشتریان است.

مشاهده

مشاهده مستقیم مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه و حتی دیدار با مشتریان احتمالی به شما این امکان را می دهد تا نحوه ی رفتار این افراد را در یک فروشگاه، یا بازخورد آن ها در مورد یک محصول را ببینید! روش مشاهده به خصوص در بخش بازارهای خرده فروشی عملکرد خوبی دارد، و در عین حال، بدون مشاهده ی بازخورد مستقیم از جانب مصرف کننده، ممکن است «چرایی» عملکرد او را به درستی درک نکنید. 

بیشتر بخوانید: 7 گام تا تدوین طرح و برنامه بازاریابی

به یاد داشته باشید که اگرچه تحقیقات بازار شما ممکن است تمام خلاهای دانشی شما را پر نکند! به ویژه با وجود محدودیت های بودجه و هزینه، اما این توانایی را دارد که تصمیم گیری شما را به طور چشم گیری بهبود بخشد، و در نهایت این امر می تواند به معنای تفاوت میان موفقیت و شکست در کسب و کار شما باشد!

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت: www.bdc.ca

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com