0  |  0

توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در غرب کشور

توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در غرب کشور

مریم ملونی مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاح برج فناوری کرمانشاه که با حضور رییس جمهوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، برگزار شد، با اشاره به توسعه زیست­بوم نوآوری و فناوری در کشور گفت: برای دستیابی به این مهم با مقوله جهانی‌سازی محصولات و خدمات مواجه هستیم.
وی افزود: عناصر مختلفی در شکل‌گیری ایده تا رسیدن به محصول دخیل است که علاوه بر حمایت استارتاپی و شرکتی باید پشتوانه فضای فکری هم برای صاحبان ایده در نظر گرفته شود.
ملونی با اشاره به اینکه افتتاح این برج می‌تواند کرمانشاه را به قطب فناوری کشور و منطقه تبدیل کند، بیان کرد: برای اینکه برج بتواند این تاثیرگذاری را داشته باشد باید یک هماهنگی و هم‌افزایی در اکوسیستم استانی و منطقه­ای شکل گیرد تا شرکت‌های دانش­بنیان با محوریت کسب و کارهای نوآورانه و با کسب دانش‌های جدید زمینه توسعه صنایع نوین و اشتغال جوانان را فراهم کنند.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست­جمهوری را در سه مرحله تعریف کرد و گفت: در مرحله اول از توسعه علم و فناوری و در مرحله دوم از شکل‌گیری مراکز رشد، نوآوری و شرکت‌های دانش­بنیان حمایت کردیم به طوری­که امروز 5 هزار و ۸۰۰ شرکت دانش­بنیان و واحد فناور در کشور فعالیت می­کنند.
وی مرحله سوم حمایت­ها را نگاه‌های چندجانبه برای توسعه زیست­بوم فناوری کشور دانست و تاکید کرد: در این مرحله ۱۱۰ خدمت ویژه از نظر مادی و معنوی برای توسعه کل فناوری‌های نوین در نظر گرفته شده است.
توسعه اشتغالزایی
حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: با توجه به ماموریت ذاتی جهاد دانشگاهی مبنی بر توسعه فناوری و اشتغال­زایی و همچنین در راستای توسعه نظام نوآوری و فناوری استان کرمانشاه و به منظور جهت­دهی به ظرفیت­های دانشی قابل توجه در استان، پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه فعالیت خود را با تاسیس مرکز رشد واحدهای فناور در سال 84 آغاز کرد و به عنوان اولین و پویاترین پارک علم و فناوری غرب کشور با تکیه بر مزیت­های استانی و منطقه‎­ای هدف اصلی خود را تکمیل اکوسیستم نوآوری و فناوری استان و توسعه اقتصاد دانش­بنیان قرار داد.
وی افزود: در همین راستا پروژه برج پارک علم و فناوری و کارخانه نوآوری استان کرمانشاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط جهاد دانشگاهی و استانداری کرمانشاه طراحی و اجرا شد.
برج فناوری کرمانشاه
این پروژه در یکی از بهترین نقاط شهری به جهت دسترسی آسان به مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، سازمان­ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و شریان­های مرکزی و اصلی شهری قرار گرفته و با مساحت ۲۰ هزار متر مربع در 16 طبقه طراحی و اجرا شده است.
برج فناوری دارای «فضاهای اشتراکی»، «مراکز نوآوری»، «شتابدهنده­ها»، «ستاد پارک علم و فناوری»، «موسسات رشد یافته»، «واحدهای فناور در مرحله پیش رشد و رشد»، «دفاتر کارگزاری» و انتقال فناوری»، «موسسات مالی و صندوق های سرمایه گذار خطرپذیر» و «موسسات خدمات­رسان به واحدهای مستقر» است. که با مشارکت مالی استانداری، معاونت علمی و فناوری و جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی اجرا شده است. در این طرح، 65 میلیارد تومان تسهیلات دولتی و 47 میلیارد ریال تسهیلات بخش خصوصی نقش داشته است.
با افتتاح این برج 323 درصد به فضاهای قابل واگذاری به واحدهای فناور و دانش­بنیان افزوده شده و فضای لازم برای استقرار 110شرکت جدید فراهم می­شود.
عملیات اجرایی ساخت این برج فناوری توسط جهاد دانشگاهی کرمانشاه در راستای تامین فضای اداری، آزمایشگاهی و نمایشگاهی واحدهای فناور درسال 89 در 16 طبقه و 20 هزار متر مربع زیربنا آغاز شد.
علاوه بر تامین فضای لازم برای استقرار شرکت های دانش بنیان و فناور، شرایط برای حضور شرکت­های ارائه دهنده خدمات تخصصی، دفاتر انتقال فناوری دانشگاه‌ها، نهادهای مالی و سرمایه گذاری، شتاب دهنده­ها و واحدهای تحقیق و توسعه صنایع بزرگ نیز فراهم شده است.
در حال حاضر بالغ بر 250 واحد فناور تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه هستند که با بهره برداری از برج فناوری20 هزار متر مربع ( 323 درصد) به فضاهای قابل واگذاری به واحد‌های فناور و دانش­بنیان افزوده شده و فضای لازم برای استقرار 110شرکت فناور جدید فراهم می‌شود.
در کنار 110 شرکت فناور و ایجاد فضاهای اشتراکی، مراکز نوآوری، شتابدهنده­ها، ستاد پارک علم و فناوری، موسسات رشد یافته، واحد های فناور در مرحله­ی پیش رشد و رشد، دفاتر کارگزاری و انتقال فناوری، موسسات مالی و صندوق­های سرمایه­گذار خطرپذیر و موسسات خدمات­رسان به واحد­های مستقر در این برج فناوری که در یکی از بهترین نقاط شهری به جهت دسترسی آسان به مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، سازمان­ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی ساخته شده مستقر می‌شوند و امید آن می‌رود که از این طریق گامی اساسی در توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری استان کرمانشاه برداشته شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com