0  |  1

بازار داغ صنعت سرگرمی‌های دیجیتال با همه‌گیری کرونا

بازار داغ صنعت سرگرمی‌های دیجیتال با همه‌گیری کرونا

همه‌گیری کرونا بازار سرگرمی‌های دیجیتال را حسابی داغ کرد و نشان داد که این سرگرمی‌ها دیگر به جزئی جدانشدنی از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند. با این اوصاف تعجبی ندارد که صنعت بازی‌های ویدئویی به‌عنوان رایج‌ترین سرگرمی دیجیتال، در یک ‌سال اخیر رشدی نجومی را تجربه کرده باشد. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی سایت Newzoo - که به تحلیل و بررسی صنعت گیم می‌پردازد - هم این موضوع را تایید می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد که بازار جهانی گیم تا پایان سال‌جاری میلادی به ارزشی در حدود ۸/ ۱۷۵ میلیارد دلار خواهد رسید و این روند رشد تا سه سال آینده هم ادامه خواهد داشت تا در نهایت به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.
موبایل؛ پلت‌فرم محبوب
بررسی‌های این سایت نشان می‌دهد که بازار جهانی گیم روند رشد سلامتی را در پیش دارد و در فاصله سال‌های 2019 تا 2024، متوسط نرخ رشد سالانه 7/ 8 درصد را تجربه خواهد کرد و با گذر از مرز ارزش 200 میلیارد دلاری در سال 2023، تا پایان سال 2024 به ارزشی برابر 7/ 218 میلیارد دلار خواهد رسید. طبیعتا موتور محرک این صنعت گیمرهای علاقه‌مند هستند که حالا تعدادشان در سراسر دنیا تنها کمی کمتر ازسه میلیارد نفر است. بر اساس این آمار، گیمرها تا پایان سال‌جاری میلادی درآمد این صنعت را به 8/ 175 میلیارد دلار می‌رسانند که تنها 1/ 1 درصد کمتر از سال گذشته است.
البته بهتر است بدانید که این کاهش اندک هم ارتباط چندانی با صنعت گیم ندارد و به کاهش عرضه محصولات در دو بازار کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی برمی‌گردد که ناشی از کمبود تراشه در سطح جهان بوده است. آمار نشان می‌دهد که درآمد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی با کاهش سالانه 8/ 2 درصدی، تا پایان سال 2021 به 9/ 35 میلیارد دلار می‌رسد. این درحالی است که درآمد بازار جهانی کنسول‌های بازار در سال‌جاری با کاهش سالانه 9/ 8 درصدی به 2/ 49 میلیارد دلار خواهد رسید. در واقع این شرایطی است که شیوع و همه‌گیری کووید-19 به جهان تحمیل کرده تا در نتیجه کمبود نیروی انسانی، قرنطینه و تمدید دورکاری‌ها میزان تولید شرکت‌های تراشه‌سازی کاهش پیدا کرده و تامین‌کنندگان قطعات اولیه نتوانند مثل سال‌های گذشته جوابگوی نیاز و تقاضای بازار باشند.
در این میان اما بازی‌های موبایلی همچنان طرفداران پروپاقرص خودشان را دارند و به تایید بررسی‌های انجام شده توسط Newzoo، پیش‌بینی می‌شود گیمرهای سراسر جهان تا پایان سال‌جاری میلادی 7/ 90 میلیارد دلار برای بازی‌های موبایلی هزینه کنند که این میزان در مقایسه با سال گذشته رشد 4/ 4 درصدی خواهد داشت. با این اوصاف درآمد بازار جهانی بازی‌های موبایلی بیش از نیمی از بازار گیم جهان را به خودش اختصاص خواهد داد. در حقیقت از آنجا که بازار موبایل‌های هوشمند کمتر از بازار کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی تحت‌تاثیر کمبود جهانی تراشه قرار گرفته است، این پلت‌فرم توانسته نیاز کاربران در روزهای کوویدی یک‌سال گذشته را تامین کند و با تقاضای جهانی برای استفاده از سرگرمی‌های دیجیتالی در دوران قرنطینه همراه شود. آمارها نشان می‌دهند که از میان سه میلیارد نفر گیمر در سراسر جهان، 8/ 2 میلیارد نفر گیمر موبایل هستند. این درحالی است که در سال‌جاری میلادی تعداد گیمرهای کامپیوترهای شخصی 4/ 1 میلیارد نفر و تعداد گیمرهای کنسول‌های بازی 900 میلیون نفر بوده است. به این ترتیب کارشناسان بازار انتظار دارند که چشم‌انداز بازار جهانی گیم همچنان مثبت باشد، اما شاید این بازار نتواند رشد چشمگیر سال 2020 را لزوما در سال‌های بعد هم تکرار کند.

ارمغان همه‌گیری کرونا برای صنعت سرگرمی‌های دیجیتالکشورهای آسیایی؛ بهشت توسعه‌دهندگان
در واقع کاهش بسیار اندک بازار گیم در سال‌جاری میلادی، اتفاقی موقتی است؛ چون تعداد گیمرها در سراسر جهان به سرعت درحال افزایش است و تامین تقاضای این بازار رو به رشد حالا موضوعی جدی و پیچیده خواهد بود. این روند با سرعت بی‌سابقه‌ای جلو می‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهند که در سراسر جهان، منطقه آسیا-پاسیفیک با اختصاص 55 درصد از کل گیمرهای جهان، بیشترین تعداد گیمر را در اختیار دارد. جالب آنکه این منطقه به خاطر تراکم جمعیتی بالا، 54 درصد از جمعیت آنلاین جهان را در خود جا داده است. هر چند همان‌طور که انتظار می‌رود، چین بیشترین جمعیت گیمر دنیا را دارد، اما در آسیا-پاسیفیک، هند و آسیای جنوب شرقی بازارهایی هستند که با سرعت زیادی روند رشد و بزرگ‌تر شدن را در پیش گرفته اند.
با تمام اینها اما وقتی بحث درآمد به میان می‌آید، اروپا و آمریکای شمالی روی هم رفته بیش از 40 درصد از درآمد صنعت گیم جهان را به خودشان اختصاص داده‌اند، در حالی که بازار این دو منطقه کمتر از یک‌چهارم جمعیت گیمر جهان را در اختیار دارند. بر اساس آمار اروپا 14 درصد و آمریکای شمالی تنها 7 درصد از جمعیت گیمر جهان را در خود دارند. جالب آنکه بسیاری از شرکت‌های سازنده بازی‌های ویدئویی در اروپا و آمریکا هستند و البته به بازارهای بزرگ و همچنان درحال توسعه خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین چشم دوخته‌اند. بازار گیم در آمریکای لاتین و منطقه خاورمیانه و آفریقا، هر سال بیشترین سرعت رشد را داشته‌اند و عوامل اصلی این رشد، افزایش جمعیت آنلاین، بهبود زیرساخت‌های اینترنت و توسعه برنامه‌هایی برای دسترسی بیشتر و بهتر به موبایل‌های هوشمند و اینترنت موبایل در این کشورها هستند. با این اوصاف چندان بعید به نظر نمی‌رسد که توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی در کشورهای غربی، حساب ویژه‌ای روی درآمدزایی از بازار این مناطق باز کرده‌اند.
به‌طور کلی اما نرخ رشد تعداد گیمرها در فاصله سال‌های 2020 تا 2021 قابل ملاحظه بوده و طبق آمار برابر 4/ 5 درصد بوده است. این درحالی است که با ادامه جریان همه‌گیری کرونا، انتظار می‌رود تعداد گیمرهای جهان روز به‌روز افزایش پیدا کند. تعداد کل گیمرهای جهان در سال 2015 برابر دو میلیارد نفر بود، در حالی که پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال 2024 به 3/ 3 میلیارد نفر برسد. در این میان و با رشد جهان مجازی و آنلاین، پیش‌بینی می‌شود تمایل گیمرها به بازی‌های آنلاین و واقعیت مجازی هم بیشتر و بیشتر شود؛ تا جایی که تحلیلگران سایت Newzoo اعلام کرده‌اند که بازار جهانی بازی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی در سال 2020 درآمدی برابر 816 میلیون دلار داشته و انتظار می‌رود این رقم در سال‌های آینده رو به افزایش بگذارد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com