0  |  5

اینترنت و تغییر مدل کسب‌وکار (بیزنس مدل‌) در آینده

اینترنت و تغییر مدل کسب‌وکار (بیزنس مدل‌) در آینده

یادم می‌آید ده سال پیش، در اتاق هیئت مدیره‌ی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات حیوانات خانگی جهان ایستاده بودم و داشتم در مورد پدیده جدیدی به نام «فیس بوک» صحبت می‌کردم.

راستش تا 1 سال پیش از آن دلیلی برای حضور من در چنین جلساتی وجود نداشت. چون برای یک فروشگاه کوچک محلی کار می کردم که تا سال قبل برای علاقه مندان و مشتاقانش کاملا ناشناخته بود. اما اتفاقی که بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ افتاد باعث شد آن روز در اتاق هیئت مدیره یک شرکت بزرگ جهانی حضور داشته باشم.

کسب و کار کوچک من هوادارانی را در فیس بوک پیدا کرد. در آن زمان حساب فیس بوک کسب و کار من حدود ۴۰۰۰۰ دنبال کننده و بیش از یک میلیون بازدید YouTube داشت.

دیگر تصور جهان بدون اینترنت غیرممکن است. امروزه بزرگترین سرمایه هر کسب‌وکار کوچک دسترسی به مردم از طریق اینترنت است. مشاغل کوچک می توانند از طریق دنبال شدن در رسانه های اجتماعی، بازدید کنندگان وب سایت و حتی از طریق افرادی که به عنوان یک رهبر یا متخصص صنعت به دنبال کسب و کار هستند، با محیط شان ارتباط برقرار کنند.

مدل کسب و کارها در آینده با توجه به همین قابلیت‌های اینترنت ساخته خواهد شد:

کسب و کارهای کوچک نیاز به نوآوری و هماهنگی سریع دارند. ما باید در یک قایق تندرو با سرعت حرکت می کردیم و به عنوان یک کسب و کار کوچک باید نوآوری هایی نابی را ارایه می دادیم. اگر زمان و هزینه بیشتری را به پوشش فناوری و نفوذمان در اینترنت اختصاص نمی دادیم، باید روش های پیچیده تر و پرهزینه تری را برای تامین حقوق و دستمزد تیم 15 نفری شرکت تجربه می کردیم. نوآوری و خلاقیت برای ما یک نیاز بود.

معمولا شرکت های تولیدکننده بزرگ می توانند به سادگی، پول و منابع بیشتری را در برابر هر مشکلی که به دلیل اقتصاد یا تغییرات زمانی ایجاد می شود، هزینه و کاستی‌هایش را جبران کند. شاید اصلا آنها نیازی به نوآوری نداشته باشند تا زمانی که یکی از رقبای بزرگ آنها تصمیم به ارایه نوآوری بگیرد و آنها را نیز ناچار به نوآوری کند.

تفکر نوآورانه و خلاقانه برای موفقیت در مقیاس یک کسب و کار کوچک لازم است. از زمانی که ما برای رشد و نوآوری در کسب و کارمان تصمیم به حضور بیشتر در فضای مجازی گرفتیم تا الان قابلیت های اینترنت، رشد فزاینده ای داشته است.

سرنوشت بیزینس مدل ها در آیندهاکنون دستورالعمل یک مدل کسب و کار برای داشتن تجارتی موفق در آینده نزدیک پیش روی شما قرار دارد:

 1.رویکرد اول: اهمیت «رسانه» در توسعه مدل‌های کسب و کار آینده

کسب و کارهای کوچک دارای یک مزیت غیر قابل انکار هستند و آن شخصیت پذیری بیشتری است. بسیاری از اوقات، مالک کسب و کار این قدرت را دارد که مستقیماً با بیشتر مشتریان خود ارتباط برقرار کند. افرادی از کسب و کارهای کوچک خرید می کنند که خود نیز کسب و کار کوچکی را اداره می کنند. به عبارت دیگر، مردم از مردم خرید می کنند.

از طرف دیگر، اینترنت هنوزهم بزرگترین فضای برابر را در طول تاریخ در زمینه تجارت فراهم می کند. علی رغم این واقعیت که رقابت انکار ناپذیری برای جلب توجه در شبکه های اجتماعی وجود دارد، این احمقانه است که فکر کنیم ما هنوز در مراحل اولیه دنیای پرسرعت و مبتنی بر اینترنت هستیم.

بیشتر بخوانید: 10 دلیل استفاده از اینستاگرام برای تبلیغ کسب و کارهای کوچک

2.رویکرد دوم: اهمیت ایجاد «سرمایه اجتماعی» از طریق اینترنت

سرمایه اجتماعی، همان افراد شناخته شده ای هستند که می توانید با پیام خود به عنوان یک کارآفرین به آنها برسید و گاهی ارزش آن بیش از ارزش وزن طلا است. ما قبلاً شاهد ظهور صنعت کاملاً جدیدی از اینفلوئنسرها، رهبران اندیشه و تولیدکنندگان محتوا در شبکه های اجتماعی متنوعی مانند اینستاگرام، یوتیوب و ... بوده ایم. فردی با صدها هزار فالور، صرف نظر از سطح مهارت واقعی یا کیفیت محصولش، بی شک دارای سطح اعتبار بالاتری نسبت به شخصی است که دنبال کننده اندک یا هیچ دنبال کننده ای ندارد.

مشکلی که بیشتراینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا دارند این است که محصول یا خدمات قابل ملاحظه ایی برای پیگیری پست ها و ویدیوهای شان ندارند. در عوض، آنها به تبلیغات، حمایت مالی و بازاریابی وابسته تکیه می کنند.

معمولاً کسب و کارهای کوچک حضور اجتماعی ندارند که مخاطب را به خود جلب کنند و سرمایه اجتماعی ایجاد کنند. به نظر می رسد نیاز به سرمایه اجتماعی در اینترنت آنقدر رایج شده است که عدم حضور کسب و کارها در فضای رسانه های اجتماعی در واقع مشروعیت آنها را از بین می برد.

بسیاری از مخاطبان می‌گویند: «این چه نوع کسب و کاری است که حتی وب سایت یا حضور چشمگیر در شبکه های اجتماعی ندارد؟» امروزه عدم حضور کسب و کارها در فضای مجازی اعتماد مصرف کنندگان را از بین می برد.

بیشتر بخوانید: ۷ مرحله ایجاد یک وب سایت مناسب برای کسب‌وکار

تمرکز اصلی باید ایجاد ارزش و تولید محتوا باشد برای بوجود آوردن قشری از مشتریان وفادار و دنبال کنندگان با انگیزه و دائمی که بتوان با فروش محصولات به آنها کسب و کار را تقویت کرد. در واقع شرکت هایی که صرفا بر فروش محصول خود تمرکز می کنند، پشت سر گذاشته شده و از ارزش کمتری برخوردار خواهند بود.

بنابراین به این سوالات توجه کنید:

اگر برای ارائه خدمات تان در بازار حضور دارید، ترجیح می دهید با چه کسی تجارت کنید؟ به چه کسی اعتماد دارید؟

آیا کسب و کاری هستید که از دنبال کنندگان بیشتری برخوردار است و محتوا را با هدف آموزش و سرگرمی در مورد آنچه ارائه می دهد دایما برای مردم منتشر می کند؟ یا کسب و کاری هستید که صرفا یک مدل حرف زدن مشحص را برای فروش ارائه می دهد؟

  «دیگر تصور جهان بدون اینترنت غیر ممکن و بزرگترین سرمایه کسب و کارهای کوچک دسترسی به مخاطبان از طریق اینترنت است.»  

رویکرد سوم: اهمیت «خلق محتوا» برای مدل‌های کسب‌وکار آینده

شرکت هایی که رهبران بازار هستند قرار نیست که با رسانه های اجتماعی و حضور دیجیتالی صرفا به عنوان یک استراتژی بازاریابی برخورد کنند. در جهانی که تأکید بر دستیابی به اطلاعات، تخصص، رهبری و شوق ارائه مداوم دارد، اولین محصول شما در شرکت باید رسانه باشد. تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر، یک رهبر تاثیرگذار یا یک متخصص صنعت حاصل تعامل با یک رسانه اجتماعی بزرگتر است.

 معرفی کتاب: «اقتصاد هوشمند؛ از تئوری تا عمل»

محصول یا خدمات واقعی کسب و کار شما، ابزاری برای کسب درآمد است که می تواند با تغییر و تحولات زمان تغییر کرده و سازگار شود. حتی در نیروی دریایی مدرن هم کشتی‌های جنگی کهنه و قدیمی، از رده خارج می شوند. چراکه بسیار کند عمل می کنند و قدرت مانور واقعی ندارند و ناوهای هواپیمابر و کروزهای سریع جای آنها را می گیرند. در فضای رقابتی کسب و کارهای آینده هم شرکت های بزرگی را می بینید که مانند ناوهای جنگی کهنه کنار گذاشته می شوند و با روی کار آمدن نوآوری ها کم کم از رده خارج می شوند.

سخن پایانی

در آخر باید گفت «استیو جابز» نسلی از طرفداران پرتکاپو و وفادار «اپل» را نوید داد و «ایلان ماسک» تعداد زیادی از فالورهای وفادار را برای «تسلا» و «اسپیس ایکس» ایجاد کرد. اینها همان ناجیان مدل‌های کسب وکار آینده هستند.

بیشتر بخوانید: سرنوشت کسب‌و‌کارها تا سال ۲۰۲۷

نویسنده: Frank Wazeter

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com