0  |  1

«تنهایی» یک مزیت رقابتی ست!

«تنهایی» یک مزیت رقابتی ست!

بدون شک ظهور فناوری های نوین، باعث ایجاد راه های فراوانی برای پیشرفت بشریت شده است. اما همین نیروی پیشرفت، موجب حواس پرتی و طغیان ذهنی افراد نیز شده است، بدین ترتیب که استفاده از فناوری ها محیط های کاریی را ایجاد کرده که در آن جریان بی امان ایمیل ها، جلسات و کارهای متفرقه، باعث تحلیل انرژی کارکنان می شود.

بر اساس آخرین تحقیقات، مشکل هجوم اطلاعات چنین بیان شده است: وقتی دائما حواس افراد پرت می شود، عملکرد آن ها کاهش می یابد. بنابراین داشتن نظم و انضباط برای فاصله گرفتن از هیاهوی دنیای اطراف، امری ضروری است!

برای حفظ تمرکز در محل کار، در میان برنامه های جلسات و قرارهای ملاقات، زمان های خلوتی را برای تمرکز کردن اختصاص دهید. حتی این وقت خالی را نیز برنامه ریزی کنید! از بخشی از آن برای اولویت بندی کارهای خود استفاده کنید، سعی کنید برنامه ی کاری خود را با تعهدات زیاد پر نکنید زیرا در این صورت مجبور می شوید که مرتبا کارهای فوری را بر کارهای مهم، اولویت دهید!

می توانید با خارج شدن از شبکه های اجتماعی و پرهیز از وب گردی در ساعات کاری، حواس پرتی خود را تقلیل دهید. هم چنین یک فهرست «توقف کارها» درست کنید تا به شما کمک کند که به طور واضح آنچه را که موجب اتلاف و کاهش عملکرد شما می شود، ببینید و آن ها را متوقف کنید.

در دنیای کاری پریشان کنونی، این جمله را همواره به یاد داشته باشید: تمرکز شما، تعیین کننده واقعیت شماست.

همانطور که خواندید: فناوری های نوین، باعث ایجاد راه های فراوانی برای پیشرفت شده و در عین حال خود موجب حواس پرتی و کاهش عملکرد مفید افراد در محیط کاری می شود. در سال 2010، اریک اشمیت، مدیر عامل وقت گوگل، نگرانی خود را با جهانیان چنین در میان گذاشت: «هجوم فناوری از سال 2003 آغاز شده است... اما من بیشتر وقتم را با این تفکر سپری می کنم که جهان برای انقلاب فناوری که در پیش است، آماده نیست!» به راستی آیا ما قادر به پردازش این حجم از اطلاعات، محرک ها و عوامل حواس پرتی مختلف هستیم که هر روز در اطراف ما جریان دارد؟

تحقیقات مختلفی درباره مشکلات ناشی از هجوم اطلاعات، انجام شده است. از این میان تحقیقات دانشگاه لندن نشان می دهد که در هنگام انجام چند کار به طور همزمان، ضریب هوشی ما بین 5 تا 15 امتیاز کاهش می یابد. به عنوان مثال دیوید راک در کتاب خود با نام «مغز شما در محل کار»، چنین بیان می کند که وقتی فرد به طور همزمان روی دو کار ذهنی تمرکز می کند، عملکرد او روی هر کار به طور متوسط می تواند تا 50 درصد کاهش یابد.

هم چنین از تحقیقات دانشگاه استنفورد، چنین نتیجه گرفتند که عوامل حواس پرتی، توانایی مغز را در فیلتر کردن بی ارتباط بودن مسائل، در بخش حافظه کاری، کاهش می دهد.

فراموش نکنید که هیچ معجزه ای برای حل مشکلات پیچیده ای که عصر اطلاعات ایجاد کرده است، وجود ندارد! اما نقاط خوبی برای شروع به حل کردن این چالش‌ها وجود دارد و یکی از این نقاط که قابل دیدن نیست: «نقطه تنهایی» است! رعایت نظم و فاصله گرفتن از دنیای پرهیاهوی بیرون، به منظور حفظ تمرکز، امری ضروری است. در کتاب «اول خودتان را رهبری کنید»، تنهایی به عنوان یک حالت ذهنی تعریف می شود، فضایی که در آن می توان افکار خود را بدون حواس پرتی متمرکز کرده و ذهن می تواند به تنهایی روی یک مساله کار کند.

در مجموع تمام صحبت ها، باید گفت: تنهایی و توانایی تمرکز کردن در تنهایی، یک مزیت رقابتی در جهان امروز است!

بیشتر بخوانید: تنهایی کارآفرینان و راهکارهای غلبه بر آن

 

در ادامه چند ایده در مورد چگونگی تمرکز روی کار آورده شده است:

1- ایجاد زمان های تنهایی و زمان های خالی در برنامه ریزی روزانه:

به این تنهایی و زمان خالی، مانند یک جلسه یا قرار کاری نگاه کنید! اگر برنامه ریزی نکنید و به آن متعهد نشوید، چیزهای دیگری این زمان را پر خواهند کرد. قرار نیست کار عجیب و غریبی انجام بدهید. داشتن زمان های خالی 15 دقیقه ای در میان برنامه های کاری، بسیار موثر هستند. اگر کل روز را در جلسات و در حال پاسخ دادن به ایمیل ها بگذرانیم، فضای کمی در ذهن ما باقی می ماند تا بتوانیم فکرهای ضروری را برای تصمیم گیری ها و رهبری کار، انجام دهیم.

2- تجزیه و تحلیل کنید که زمان تان، چگونه می تواند به بهترین شکل سپری شود:

اکثر ما جلساتی داریم که می توانیم در آنها شرکت نکنیم. در عوض برای اولویت های کاری مان زمان بیشتری اختصاص دهیم و انرژی بیشتری را صرف تفکر و دقت در اولویت های کاری مان کنیم.

3- عوامل حواس پرتی خود را کنترل کنید!

شبکه های اجتماعی و امکانات بی حد و حصر اینترنت، بیش از حد فضای ذهن ما قررا درگیر کرده است! آن ها ما را وسوسه می کنند تا روی لینک ها کلیک کنیم و ما را به یک فیلم کوتاه دیگر یا یک مقاله  پنج دقیقه ای دیگر هدایت کنند. بنابراین بهتر است راه هایی را که حواستان را پرت می کند، در زمان کار، مسدود کنید! از شبکه های اجتماعی خارج شوید و وب سایت هایی را که برای شما جدیدترین اخبار خود را ارسال می کنند، مسدود کنید، خصوصا آنهایی که وقتی در میان کار 10 دقیقه فرصت پیدا می کنید، سریعا به آنها مراجعه می کنید..!

  «تنهایی و توانایی تمرکز کردن در تنهایی، یک مزیت رقابتی در جهان امروز است»  

4- خیلی شلوغ نباشید تا بتوانید بیشتر یاد بگیرید:

یکی از بزرگترین دلایلی که باعث می شود ما برای تمرکز کردن، تلاش کنیم، این است که برنامه‌های خود را با تعهدات زیادی پر می‌کنیم و به‌طور مداوم، کارهای فوری را بر کارهای مهم اولویت می‌دهیم. همیشه فرصت‌هایی برای توسعه و آموزش رهبری برای تقویت توانایی‌ها و درک بهتر خود، تامل و رشد وجود دارد! بنابراین اجازه ندهید که سرعت کار، مانع ایجاد فرصت‌های خوب توسعه برای شما شود. 

5- ایجاد فهرستی از «توقف کارها»:

مسلما ساعات زیادی در طول یک روز برای انجام کارها، وجود دارد. اما با افزایش نعداد کارهایی که باید انجام شود، شما نمی توانید به ساعت های روز اضافه کنید و وظایف بیشتری را به عهده بگیرید! تنهایی به شما فضایی می دهد تا بتوانید در مورد بهتر گذراندن زمان خود، تامل کنید! تا بتوانید به وضوح تصمیم بگیرید که در چه جلساتی شرکت نکنید، از چه کمیته هایی کنار بروید و چه دعوت هایی را مودبانه رد کنید! این همان چیزی است که جیم کالینز، نویسنده کتاب «خوب به عالی»، سال هاست که به مردم توصیه می کند آن را انجام دهند.

در نهایت، حجم ارتباطات ما و دسترسی گسترده به اطلاعات و سایر افراد، تمرکز را بیش از هر زمان دیگری دشوار کرده است. در عین حال، واقعیت دیگری نیز وجود دارد: فرصت‌های تمرکز، همچنان در اطراف ما وجود دارند. ما هستیم که باید آن‌ها را بشناسیم و باور داشته باشید که سود تمرکز کردن، برای خودمان و افرادی که رهبری آنها را بر عهده داریم، ارزش آن را دارد که در اولویت زندگی ما قرار گیرد.

قبل از اینکه بتوانید دیگران را هدایت کنید، اولین شخصی که باید رهبری کنید، خودتان هستید.

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت: www.hbr.org

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com