0  |  0

تسهیلات کرونایی برای ۲۲ هزار فعال مشاغل خانگی

تسهیلات کرونایی برای ۲۲ هزار فعال مشاغل خانگی

در 3 ماهه امسال هزار و 366 میلیارد تومان به متقاضیان تولید و اشتغال پرداخت شده است و پرداخت این تسهیلات به متقاضیان ادامه دارد.
در 3 ماه ابتدایی امسال، 145 فقره تسهیلات تولید و اشتغال به ارزش هزار و 366 میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شد که از نظر تعداد تقریباً معادل نیمی از ثبت‌نام‌کنندگان در این مدت است. از ابتدای امسال تا پایان خردادماه 281 مورد ثبت نام برای دریافت تسهیلات برنامه تولید و اشتغال در کشور صورت گرفت که فقط 15 مورد برای دریافت این تسهیلات به بانک معرفی شدند. تسهیلات درخواستی برای این 15 درخواست معادل 305 میلیارد تومان بوده است. با احتساب معرفی‌شدگان قبلی، 145 فقره تسهیلات تولید و اشتغال به ارزش هزار و 366 میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شد.یکی از مهم ترین چالش‌های کشور مسأله اشتغال است. برای کمک به مسأله اشتغال، دولت و مجلس با هدف تلفیق و یکدست کردن منابع اشتغالزایی در بودجه سنواتی، تمام منابع اعتباری مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های تولیدی و اشتغالزایی را در قالب تبصره 18 لحاظ کرده‌اند.
بر‌اساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، تا سال 1395، اعتبارات برنامه‌های مختلف اشتغالزایی در تبصره‌های مختلف ماده واحده قوانین بودجه و در ذیل امور و فصول و برنامه دستگاه‌های مختلف، به‌طور پراکنده و نامنسجم ارائه شده است و با توجه به فرابخشی بودن پدیده اشتغالزایی و اینکه هر دستگاهی به نوعی خود را متولی اشتغال کشور می‌داند، ناهماهنگی و تکروی‌هایی مشاهده شده است. همچنین به‌دلیل عدم تعیین متولی و هماهنگ‌کننده این برنامه‌ها، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی در این خصوص نیز مشخص نیست، اما از سال 1396 به بعد، رویکرد دولت و مجلس تلفیق و یکدست کردن منابع اشتغالزایی در بودجه سنواتی بوده و بر این اساس تلاش شده است تا تمام منابع اعتباری (بودجه‌ای و تسهیلاتی) مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های تولیدی و اشتغالزایی در قالب بند «الف» تبصره «18» لحاظ شود.
به این ترتیب آن‌طور که فارس گزارش داده در راستای حمایت از تولید، در سه ماهه اول امسال 2 هزار و 23 مورد ثبت نام برای دریافت تسهیلات مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای 60 درصد در راستای اقتصاد مقاومتی در قالب پروژه رونق تولید انجام شده است.
در این مدت 821 مورد معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات انجام شده که مبلغ درخواستی برای این متقاضیان 7 هزار و 615 میلیارد تومان بوده است.
در نهایت با احتساب معرفی‌شدگان قبلی، 917 فقره تسهیلات مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای 60 درصد به ارزش 3 هزار و 118 میلیارد تومان به معرفی‌شدگان پرداخت شده است.
ثبت‌نام ۲۵ میلیون نفر در سامانه ملی اشتغال و کسب و کار
در اقدامی دیگر برای حمایت از تولید و اشتغال و با هدف دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط با عرضه و تقاضای نیروی کار در کشور، سامانه ملی اشتغال و کسب و کار در کشور راه‌اندازی شده است. در این سامانه که از سال گذشته راه‌اندازی شده است اطلاعات و داده‌های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال از طریق این سامانه در اختیار مدیران ارشد و سیاستگذاران کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند در طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذینفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند.همه افراد در سن کار کشور (۱۵ سال به بالا) شامل شاغلان، بیکاران (خانه‌دار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و...) و همچنین فعالان عرصه کسب و کار (کارفرمایان دارای مجوز و بدون مجوز) می‌توانند ضمن مشاهده اطلاعات شغلی و کسب و کار خود در این سامانه برای تکمیل آن به سامانه مراجعه کنند.
به گفته عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۲۵ میلیون نفر اطلاعات شغلی خود را در سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار ثبت کرده‌اند که از این تعداد برای ۹ میلیون نفر کد شغلی صادر شد.
او افزود: اطلاعات شغلی یک میلیون نفر نیز در حال بررسی است تا کد شغلی صادر شود. باید فرهنگسازی شود تا کد شغلی را مانند کدملی و کدپستی نهادینه‌سازی کنیم.
همچنین به گفته منصوری، اطلاعات ۴.۵ میلیون بنگاه در سامانه ملی اشتغال و کسب و کار ثبت شده است، این بنگاه‌ها در حوزه‌های مختلف شغلی هستند که امیدواریم این فرایند همچنان استمرار یابد.معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: یک سامانه ملی مشاغل نیز زیر پوشش این سامانه وجود دارد که بزودی اطلاعات کامل افراد دارای مشاغل خانگی در آن به ثبت می‌رسد.بر‌اساس اعلام متولیان این طرح، در هشت سال گذشته ۸۵۳ هزار فقره تسهیلات با اعتبار ۱۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که در مجموع ۵۴۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.
حمایت از مشاغل خانگی
یکی از اهداف برنامه‌های حمایتی در کشور، حمایت از مشاغل خانگی است که بویژه بعد از شیوع کرونا اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا پایان سال گذشته ۲۲ هزار و ۲۴۵ نفر از فعالان مشاغل خانگی تسهیلات کرونایی دریافت کرده‌اند که تسهیلات پرداختی به این افراد حدود یک هزار و ۷۵ میلیارد ریال بود.
بررسی آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وضعیت مشاغل خانگی نشان می‌دهد که ۳ درصد از کل اشتغال کشور مربوط به مشاغل خانگی می‌شود.آن‌طور که مهر گزارش داده از سال ۹۰ تا ۹۹ حدود سه میلیون نفر متقاضی ثبت نام مشاغل خانگی بودند که از این تعداد یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر موفق به دریافت مجوز شده‌اند. همچنین از میان این افراد ۷۷۲ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند و برای ۸۵۲ هزار نفر شغل ایجاد کردند.بیشترین مجوزها اختصاص به زنان داشت که از این تعداد ۵۲ درصد در رده سنی بین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۴۳ درصد در رده سنی بین ۴۰ تا ۶۰ سال بودند. ۲۲ هزار و ۲۴۵ نفر از فعالان مشاغل خانگی تسهیلات کرونایی گرفتند.بررسی تسهیلات کرونایی اعطا شده به مشاغل خانگی نشان می‌دهد که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا پایان سال گذشته ۲۲ هزار و ۲۴۵ نفر از فعالان مشاغل خانگی تسهیلات کرونایی دریافت کرده‌اند که تسهیلات پرداختی به این افراد حدود یک هزار و ۷۵ میلیارد ریال بوده است.
همچنین بر‌اساس بند یک ماده ۱۳ دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری تا سقف ۱۰ درصد از تسهیلات اشتغال روستایی به مشاغل خرد و خانگی اختصاص دارد که از محل این تسهیلات تا پایان سال گذشته ۲۶ هزار و ۲۰۴ نفر از متقاضیان مشاغل خانگی موفق به دریافت ۶ میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال شدند.بر اساس این گزارش، صدور مجوزهای مربوط به مشاغل خانگی از سال گذشته به صورت الکترونیکی و ۲ روزه انجام می‌شود و مدت اعتبار این مجوزها نیز در بسیاری از مشاغل از ۲ سال به ۵ سال افزایش یافته است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه ایران
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com