0  |  0

جزر و مد در ارزهای دیجیتال

جزر و مد در ارزهای دیجیتال

گاوهای بیت‌کوین برای بالا کشیدن آن مصمم هستند. بعد از ریزش قیمت‌ بیت‌کوین در اوایل و اواسط هفته گذشته و رسیدن به زیر کانال ۴۴ هزار دلاری در صبح روز پنج‌شنبه در پی افزایش شاخص دلار آمریکا در پی انتشار گزارش نشست فدرال رزرو در اواخر ماه ژوئن، با افزایش تقاضای خریداران در بازار ارزهای دیجیتالی، بیت‌کوین به عنوان پرچم‌دار رمزارزها توانست ضرر هفته گذشته را جبران کند و مجددا به کانال ۴۷ هزار دلاری بازگردد.
 نوسان ۸ درصدی بیت‌کوین در ۷ روز
بزرگ‌ترین ارز دنیای دیجیتال روند صعودی خود را حفظ کرد. بیت‌کوین در هفته‌ای که گذشت با نوسانی شدید همراه شد، اما توانست در پایان هفته با جبران افت ابتدای هفته، قیمت خود را در کانال ۴۷ هزار دلاری به ثبت برساند. بیت‌کوین در روز جمعه و شنبه هفته پیش با شروع حرکت از نزدیک کانال ۴۴ هزار دلاری، توانست تا ۴۸ هزار و ۱۴۰ دلار نیز پیشروی کند که بالاترین قیمت بیت‌کوین در سه ماه گذشته به حساب می‌آید. اما با حرکت پرشتابی که این رمزارز از کانال ۳۷ هزار دلاری تا به این قیمت طی کرده بود، اصلاح قیمتی برای آن دور از انتظار نبود. در همین راستا در روز یکشنبه این رمزارز با افتی ۴‌هزار دلاری تا ظهر روز پنج‌شنبه، مجددا به مرز ۴۴‌هزار دلار بازگشت. دلیل این ریزش را می‌توان از دلار آمریکا جویا شد. بعد از صورت‌جلسه فدرال رزرو که نشان از محدودسازی برنامه خرید اوراق قرضه در سال جاری را داشت، دلار آمریکا تقویت شد و با رشدی ۳۹/ ۰ درصدی به ۶/ ۹۳ واحد که بالاترین سطح از ۶ ماه گذشته است، رسید. اما با افزایش شدید تقاضای خریداران در روز پنج‌شنبه، ورق معاملات این رمزارز برگشت و موفق شد با ثبت رشدی ۶ درصدی مجددا به کانال ۴۷ هزار دلاری بازگردد. حجم معاملات ساعتی بیت‌کوین نیز در صرافی‌های متعددی، بیشترین میزان هفتگی خود را ثبت کرد در حالی که حجم معاملات روزانه در پنج‌شنبه از جمعه میزان بالاتری را نشان داد.
تحلیل‌ها اما نشان از روندی صعودی در بلندمدت برای بیت‌کوین دارند. این رمزارز توانست با نوسانات هفته گذشته تا حدی خود را در محدوده ۴۷ هزار دلاری تثبیت کند و در تلاش است تا هرچه سریع‌تر روند صعودی را در کل بازار مجددا آغاز کند. در این مسیر اما بیت‌کوین در قیمت‌های ۵۰ هزار دلار و ۵۲ هزار دلار با مقاومت‌هایی نسبتا قوی روبه‌رو است و در صورتی که بتواند این مقاومت‌ها را پشت سر بگذارد می‌تواند برای بازگشت به کانال ۶۰ هزار دلاری در بلندمدت امیدوار باشد.
نقش فدرال رزرو در روند کوتاه‌مدت بازارها
نشست فدرال رزرو ایالات متحده در اواخر ماه ژوئن که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که اجماعی برای لغو خرید ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق بهادار از طریق اوراق خزانه‌داری و وام مسکن در حال ظهور است. اکثر مقامات بانک مرکزی توافق کردند که بهبود اقتصادی ایالات‌متحده در مسیر درستی قرار دارد که این می‌تواند دلیل مناسبی برای کاهش سرعت خرید دارایی‌ها باشد.
اما هنوز زمان مشخصی را برای آغاز برنامه کاهش خرید مشخص نکردند. این در حالی است که طبق جدول زمانی فدرال رزرو، تنها سه نشست دیگر تا پایان سال برگزار خواهد شد. مقامات همچنین تصدیق کردند که در صورتی که بهبود اقتصادی همان‌طور که پیش‌بینی شده‌ بود ادامه یابد، کاهش دارایی‌ها باعث افزایش نرخ بهره خواهد شد. اما آنها اعلام کردند که می‌خواهند شواهد مستدل‌تری را برای بهبود بازار کار پس از پاندمی کووید-۱۹ مشاهده کنند. به طور کلی اما خرید بیش از حد اوراق بهادار، منجر به کاهش بازدهی اوراق بدهی دولتی می‌شود به طوری که این میزان در سال ۲۰۲۰ در آمریکا به ۶۶/ ۰ درصد رسید. نرخ پایین بازده، باعث ایجاد برخی تغییر روندها در بازار سهام می‌شود. به طور مثال، شاخص S&P۵۰۰ با رشدی ۱۹ درصدی در یک سال گذشته، به بالاترین ارزش تاریخی خود رسید. بیت‌کوین نیز که در سال ۲۰۲۰ به عنوان جایگزین امن برای دلار و طلا معرفی شد، در کنار شاخص وال‌استریت افزایش یافت. در سال ۲۰۲۱، بالاترین رکورد را در حدود ۶۵ هزار دلار به ثبت رساند و تحلیلگران سیاست‌های پولی فدرال رزرو را به عنوان یکی از کاتالیزورهای اصلی در پشت پرده افزایش قیمت آن قلمداد کردند.
اما سوال اصلی این است که آیا برنامه کاهش خرید دارایی‌ها می‌تواند منجر به خروج سرمایه از بازارها مثل بازارهای ارزهای دیجیتالی شود؟ جان اووادیا، بنیان‌گذار صرافی دیجیتال اووکس، خاطرنشان کرد که کاهش جریان نقدینگی از صندوق فدرال رزرو به احتمال زیاد رشد بیت‌کوین و دارایی‌های با ریسک بالای مشابه را در کوتاه‌مدت متوقف می‌کند. او افزود: ‌عواملی که از رشد بیت‌کوین حمایت می‌کنند، فراتر از کنترل فدرال رزرو است. با این حال، در زمینه اقتصاد کلان، سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال باید تاثیرات احتمالی را در نظر بگیرند و از سایر مفاهیم که در بازار رمزنگاری پرکاربرد هستند، استفاده کنند تا قیمت‌ها را در سطح رکوردی نگه دارند. ‌

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com