0  |  1

5 فناوری نوظهور برای سرعت بخشیدن به تحول دیجیتال

5 فناوری نوظهور برای سرعت بخشیدن به تحول دیجیتال

فیزیک یک اصل دارد که در مورد تجارت نیز صدق می کند: هر چه یک شیء بزرگتر باشد، زمان بیشتری برای حرکت آن لازم است. در واقع در تجارت نیز می توان گفت که هرچه کسب و کاری بزرگتر باشد، تغییر آن نیز دشوارتر خواهد بود.

با اینکه این قاعده هم چنان صادق است، اما سازمان های کوچک و بزرگ، مایل به تغییر هستند. هیچکس نمی خواهد کداک یا بلک بری بعدی باشد، بنابراین اینجاست که بازی برای کسب و کارهای کوچکتر جالب می شود.

رسانه های آنلاین به سرعت فناوری های امیدوارکننده را کنار گذاشتند، فناوری هایی مثل بلاک چین، LoT، هوش مصنوعی، آنالیز داده های بزرگ و واقعیت مجازی...! البته دلیل این امر می تواند این باشد که وظیفه رسانه ها در واقع تحریک روندهای صعودی و نزولی بازارهای جهانی است نه مراقبت از تجارت و کسب و کارها! بنابراین، این فناوری ها تنها نوک کوه یخ هستند

افزایش قدرت محاسباتی، امکانات عظیم ذخیره سازی داده ها و تقاضاهای میلیونی، فناوری را به حوزه ای پویا تبدیل کرده است که هر روز در حال تغییر است، آیا کسب و کار شما با این تغییرات کنار می آید؟!

در ادامه فناوری های برتر برای تحول سریع دیجیتال معرفی شده اند:

1- بلاک چین Blockchain

پیش بینی شده بود که بلاک چین بین سالهای 2016 تا 2021، با نرخ رشد سالانه 61.5 درصد، رشد کند. بیت کوین نیز مدتی بر موج گمانه زنی سرمایه گذاران در حدود سال 2018 سوار شده بود و با فراز و نشیب های قابل توجه خود، قطعا توانست شروع مکالمه های مالی بسیاری باشد. اگرچه در سال 2021 نیز هنوز بسیاری از افراد به رمز ارزها و بلاک چین با تردید نگاه می کنند.

با این حال، صنعت مالی جهانی، بزرگترین حامی بلاک چین خواهد بود. اما این بدان معنا نیست که مشاغل کوچک نمی توانند از این بازار استفاده کنند! بلاک چین می تواند توسط مشاغل مختلف در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این امر با امنیت داده ها شروع می شود. از آن جایی که بلاک چین تضمین کرده است که همه ی کاربران یک کپی از داده های اصلی را دارند، بنابراین اگر یک هکر به یک نقطه ی داده نفوذ کند و سعی کند آن داده ها را دستکاری کند، داده های اصلی هنوز دست نخورده و در دسترس هستند. علاوه بر این داده ها با چندین لایه رمزگذاری با هر به روز رسانی، محافظت می شوند. بنابراین اگر هکرها بخواهند به آن نفوذ کنند، باید از تمام این لایه های حفاظتی عبور کرده و به روز اول پایگاه داده برسند که این امر عملا غیر ممکن است!

علاوه بر این، هر کسب و کار کوچکی می تواند قراردادهای هوشمندی را برای افزایش فاکتورها و جمع آوری پرداخت ها در زمانی که بلاک چین در قلب تجارت قرار دارد، اضافه کند. در نتیجه افزایش بهره وری عملیاتی، شفافیت، امنیت داده ها و کاهش هزینه های نگه داری، همه روی یک پلتفرم اعمال می شود.

2- هوش مصنوعی، برای همه

بر خلاف تصور عمومی، هوش مصنوعی حوزه جدیدی محسوب نمی شود! آغاز ساده ی آن با ایجاد شبکه های عصبی در 1950 بود، و سپس با افزایش قدرت محاسباتی و علاقه به یادگیری ماشین در دهه 80، تغییر کرد. در نهایت، با ذخیره سازی داده ها، تجزیه و تحلیل و قدرت محاسباتی که امروزه در دسترس است، بحث Deep Learning، یادگیری عمیق، مورد توجه محققین قرار گرفت. اساسا هوش مصنوعی به الگوریتم ها کمک می کند تا از داده ها استفاده کرده و تصمیمات دقیق تری اتخاذ کنند، حتی اگر این داده ها و تصمیمات یکنواخت نباشند. از آن جایی که الگوریتم ها داده های بیشتری را جمع آوری می کنند، پس می توانند بیشتر بیاموزند و تصمیمات بهتری بگیرند. بدین ترتیب جایگزین عنصر انسانی می شوند.

تا حدود سال های 2016، هوش مصنوعی فقط در اختیار سازمان های بزرگ با منابع تکنولوژیکی بیشتر بود، اما در حال حاضر، انواع مختلفی از هوش مصنوعی برای تمام مشاغل و کسب و کارها و حتی افراد عادی که منابع تکنولوژیکی خاصی ندارند نیز در دسترس و استفاده قرار گرفته است.

5 فناوری نوظهور برای تحول سریع دیجیتالهوش مصنوعی در زمینه شناخت و تشخیص گفتار بسیار رشد کرده است و با ترکیب این دو، هوش مصنوعی اکنون به شدت به کمک مشاغل کوچک آمده است، مثالی از ساده ترین و موثر ترین کاربرد هوش مصنوعی در سالهای اخیر، چت بات ها هستند. چت بات ها در ابتدای گسترش خود، فقط چیزی شبیه خطوط راهنمای خدمات به مشتریان بودند، ولی امروزه کارایی کل فرآیند را گسترش داده و با استفاده از چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی، مشتریان می توانند پاسخ سوالات عمومی یا متداول خود را در لحظه دریافت کنند. علاوه بر این شاهد این امر هستیم که اگر سوال شما در چت بات تعریف نشده باشد، به طور خودکار به یک پشتیبان انسانی متصل می شوید.

با استفاده از برچسب هایی مثل RFID، هوش مصنوعی قادر به مدیریت موجودی محصولات تا به انتها، انجام آزمایشات کیفیت محصول، کار بر روی تشکیلات جدید محصول و ... می باشد. هم چنین استفاده از فضای ابری نیز که برای تمام افراد در حال حاضر در دسترس است، بر روی ابزارهایی مثل گوگل، با هوش مصنوعی کنترل می شوند.

3- داده های بزرگ و تجزیه و تحلیل های پیش بینی کننده

رشد چشمگیر قدرت محاسباتی و ظرفیت ذخیره ی اطلاعات باعث شده است که مثلا کامپیوترهای موجود در خودروهای امروز، به پیچیدگی کل یک مرکز داده در چند سال گذشته باشند. داده های بزرگ در واقع جمع آوری و پردازش حجم عظیمی از داده ها با استفاده از حسگرهای چند وجهی است، تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده، با مرتب سازی این داده ها با مدل های آماری، به ارائه نتایج احتمالی می پردازد.

ترکیبی از داده های بزرگ و تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده می تواند از جهات مختلف به یک کسب و کار کمک کند. در طی سالهای اخیر، کسب و کارها به راحتی می توانند کل سفر مشتری را با ابزارهای تحلیل کننده ی گوگل، و سایر ابزارهای تحلیلی، ثبت و بررسی کنند. هم چنین با استفاده از تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده، کسب و کارها می توانند آنچه را که برای مجموعه ی خاصی از مشتریان کار می کند، تجزیه و تحلیل کرده و رفتار مشتری را با دقت بیشتری پیش بینی کنند.

علاوه بر این ها، از داده های بزرگ می توان برای ایجاد استراتژی های متعدد که از این بینش ها استفاده می کنند، استفاده کرد. سپس می توان از تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده برای تست میزان ریسک این استراتژی ها و ارائه ی بهترین روش ممکن برای تجارت استفاده کرد.

4- اینترنت اشیا

از سال 2018، رشد اینترنت اشیا به صورت تصاعدی بالا رفته است! زیرا قدرت پردازش ریز پردازنده ها هر روز افزایش یافته و همچنان نیز روند صعودی خود را حفظ کرده است! فناوری RFID، همچنان در حال ارتقا بوده و هزینه های اینترنت به سرعت کاهش یافته است. این پیشرفت ها به گسترش اینترنت اشیا و دسترسی بیشتر مشاغل کوچک به این فناوری، بسیار کمک کرده است. در حال حاضر تاثیر استفاده از اینترنت اشیا در بهبود مسائلی مثل مدیریت موجودی ها، خرید و فروش فروشگاه های آنلاین، تعامل با مشتریان، اتوماسیون های اداری، امنیت مراکز اداری و تجاری، مدیریت خانه های هوشمند و ... گستردگی فراوانی را در سطح جهانی نشان می دهد.

5- واقعیت مجازی

واقعیت مجازی امروزه مفهومی نسبتا آشنا به حساب می آید، ایجاد تجربه ای از حضور در یک وضعیت یا مکان، بدون حضور فیزیکی در آن جا، همه و همه با کمک نشانه های صوتی، تصویری و محیطی پدید می آید. امروز از واقعیت مجازی به عنوان یک ابزار عالی برای تجسم داده ها استفاده می شود و به طور فزاینده ای در خدمت صنعت مد، املاک و گردشگری مورد استفاده می باشد.

 معرفی کتاب: «اقتصاد هوشمند؛ از تئوری تا عمل» 

با اینکه واقعیت مجازی، خود یک تجربه محسوب می شود، اما به واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی نیز راه خود را پیدا کرده است. بازی های مانند پاکمن، یک نمونه ی اولیه ی عالی از واقعیت افزوده محسوب می شدند، جایی که عناصر مجازی با کمک صفحه نمایش یا دستگاه های قابل پوشیدن، در واقع در کنار درک واقعی بازی کنندگان قرار گرفتند.

 واقعیت ترکیبی، جایی است که عناصر مجازی در زمان واقعی با عناصر واقعی تعامل دارند، مثلا یک جراح مغز و اعصاب، می تواند در زمان انجام جراحی، با استفاده از ابزارهای خاص، گزارش MRI بیمار را روی خود بیمار تصویر کند.

سرو صداهای اولیه در مورد این روندهای فناوری پر از حدس و گمان بودند، که به زودی منجر به بالا رفتن بیش از حد انتظارات شده و در نهایت، در سالهای ابتدایی ظهور گسترده، مثل 2016 تا 2018، افراد مشکوک به این فناوری ها، وقتی انتظارات غیر واقعی شان برآورده نشد، این روندهای تکنولوژیکی را رد کردند.

با این حال حضور غول های بزرگ فناوری مثل فیسبوک، مایکروسافت، گوگل و آمازون در این فرایندها نشان دهنده ی باقی ماندن و رشد این فناوری ها بود، و در نهایت منجر به جریانی از دسترسی های آزاد برای کسب و کارهای مختلف، به صورت مقرون به صرفه و آسان شد و این روند ادامه دارد...

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت: www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com