0  |  1

مولفه های کلیدی تولید در کلاس جهانی (۱)

مولفه های کلیدی تولید در کلاس جهانی (۱)

فلسفه تولید در کلاس جهانی برای ساخت محصولات قابل عرضه در بازارهای جهانی دارای مولفه هایی است که عملکرد خاصی را به وجود می آورد. تعدادی از این مولفه ها از بقیه مهم تر بوده و تاثیر بیشتری بر سازمان، تولید و قابلیت رقابتی آن دارد. این مولفه های کلیدی شامل هفت هدف متعالی سازمانی است. در ادامه به تشریح هر یک از این مولفه های کلیدی پرداخته می شود.

1.کاهش زمان انتظار

در بازار جهانی آن دسته از تولیدکنندگانی موفقند که محصولات با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کرده و توانایی حمل سریع کالا و تحویل آن به مشتری را داشته باشند. این بدان معناست که زمان انتظار مشتری کاهش و انعطاف پذیری افزایش یابد. زمان انتظار، دوسویه است. یعنی رسیدگی به سفارش، برنامه ریزی، تهیه، بازرسی، تولید، نظم دهی، انتخاب، بسته بندی و حمل و نقل، همگی انتظار محسوب شده و در زمان انتظار مشتری لحاظ می شوند، علاوه بر آن زمان زنجیره تامین نیز به آن اضافه می شود.

سیستمهای تولیدی سنتی معمولا برای بهره گیری از صرفه جویی نسبت به مقیاس، بر تولید در اندازه های بزرگ و افزایش موجودی تاکید دارند. این درحالی است که این روش تولید باعث کاهش انعطاف پذیری و افزایش زمانهای انتظار مشتریان خواهد شد.

سازمانهای کلاس جهانی به صورتی پویا، اندازه های تولید را با تقاضای بازار، ترکیب محصول، ظرفیت و معیارهای مناسب عملکردی تطابق می دهند. تلاش برای پیشرفت مستمر و متناوب که بر کاهش زمان های آماده سازی تاکید می کند، می تواند به سازمانها جهت کاهش اندازه های تولید و انعطاف پذیری در پاسخگویی به تقاضای بازار کمک کند.

2.کاهش هزینه های عملیات

هزینه ها بخشی از سود به شمار می روند که از دست رفته است. هنگامی که سازمانی فرایندهای عملیاتی در کلاس جهانی را به کار می گیرد، به طور هم زمان در چندین شاخص از جمله هزینه، زمانهای انتظار ،موجودی و خدمات به مشتری رشد می یابد . بهبود فرایندهای کسب و کار ، هزینه و سایر شاخصهای عملیاتی را تحت تاثیر قرار می دهد.

 امروز بیشتر محصولات تولیدی با هزینه دستمزد مستقیم کمتر از 20 درصد و یا حتی کمتر از 10 درصد تولید می شوند. در حالی که هزینه مواد بیش از نیمی از هزینه کل را در بر می گیرد و بقیه هزینه مربوط به سربار است. به دلیل اینکه هزینه های دستمزد نرخ ثابتی دارند، به کارگیری اثر بخش این منابع می تواند زمان اضافی تولید برنامه ریزی نشده و برون سپاری بی دلیل را کاهش دهد. روش مناسبی برای کاهش هزینه سربار، استفاده از اتوماسیون جهت ساده و موثر سازی فرایندهای کسب و کار است. علاوه بر این، هزینه هایی که معمولا توجهی به کاهش آنها نمی شود عبارتند از هزینه موجودی، هزینه نقل و انتقال کالا و ذخیره آنها است . 

تولید در کلاس جهانی3.شفاف سازی عملکرد کسب و کار

محیط تولید همواره متغیر و پویای امروزی، نیاز به پاسخگویی سریع تر به تغییرات بازار، اتفاقات زنجیره تامین و نوآوری محصولات دارد. در چنین محیطی، بی اطلاعی برای سازمانها یک تهدید است. مدیران باید بدانند در بازار چه جایگاهی دارند و می خواهند در کجا قرار بگیرند، بنابراین لازم است تا سازمان چگونگی دستیابی به اهداف استراتژیک خود را مشخص کند.

مدیران به شفافیت عمکرد در زمینه اهداف تاکتیکی خود نیاز دارند. لذا جهت اطمینان از دستیابی به کیفیت و زمان تحویل مطلوب، باید اقداماتی انجام دهند. برای تحقق این هدف و دستیابی به موقع به اطلاعات، یک سیستم نیاز است. سیستم اطلاعاتی اثر بخش سازمان می تواند شفافیت کلی در عملیات را ایجاد کرده و اطلاعات کامل در زمینه معیار های عملکرد مدیریت ، فرایند و شناسایی مشکلات را فراهم آورد. چنین سیستمی می تواند در افزایش در آمد از طریق رسیدن به مزیت رقابتی موثر واقع شود. همچنین در درک کسب و کار کمک کند و به دنبال آن، به کاهش هزینه های عملیاتی، توسعه عملکرد، اعمال مدیریت برتر و بهبود نتایج برای تمامی ذی نفعان منجر شود. بنابراین اطمینان یافتن سازمان از دستیابی به داده ها در سریع ترین زمان ممکن و جمع آوری آن با کمترین مداخله انسان، امری حیاتی است.

تمام سیستمهای باید یکپارچه شوند تا اطلاعات بتواند به شکل مناسب گردش یابد. بسیاری از سازمانها به منظور ایجاد اتوماسیون، سیستمهای اطلاعاتی تخصصی را در بخشهای جداگانه کسب و کار ایجاد می کنند. با اینکه هر بخش سازمان، اطلاعات با ارزشی دارد، ولی عدم انسجام بین آنها باعث عدم استفاده اثربخش مدیریت از اطلاعات و هماهنگی قعالیت ها جهت دستیابی به اهداف سازمانی می شود.

به زودی بخش دوم این مطلب را اینجا بخوانید

برگرفته از کتاب روش های تولید و عملیات در کلاس جهانی (انتشارات سمت)  

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com