0  |  0

فرصت کارآفرینانه؛ جلبک یکی از درآمدزاترین محصولات زیستی در جهان

فرصت کارآفرینانه؛ جلبک یکی از درآمدزاترین محصولات زیستی در جهان

شاید زمانی کسی فکر نمی‌کرد که جلبک؛ این ماده ریز دریایی به عنوان یکی از درآمدزاترین محصولات زیستی در جهان معرفی شود و بازار بزرگی برای خود دست و پا کند.
امروزه محصولات زیستی دریایی به فرصت اقتصادی ارزشمند در دنیا بدل شده است. صنعتی بزرگ و با ارزش افزوده بالا که مسیر اقتصادی کشورها را تغییر داده است. یکی از این محصولات جلبک دریایی است. ماده‌ای کوچک و ریز که برای برخی کشورها به یک منبع درآمدی قابل قبول تبدیل شده است. این موجود دریایی در صنایع مختلفی چون صنعت غذایی، آرایشی و بهداشتی، دارو، مکمل‌های غذایی، سوخت‌های زیستی و غیره کاربرد دارد.
به گواه آمارها، بازار فعلی این صنعت نوظهور عددی بیش از 20 میلیارد دلار است. پیش‌بینی می‌شود این بازار بزرگ تا سال 2024 از 22 میلیارد دلار هم گذر کند. جلبک دریایی در انواع مختلفی زیست می‌کند. جلبک‌های سبز، جلبک‌های قرمز، جلبک‌های قهوه‌ای، ماکرو جلبک‌ها و ریزجلبک‌ها از جمله انواع زیستی این موجود دریایی است.
جلبک در برخی کشورها مانند چین، ژاپن، کره جنوبی و شمالی، کشورهای اسکاندیناوی، آمریکا، کانادا، کشورهای آمریکای جنوبی و فرانسه به عنوان یک ماده غذایی پرمصرف کاربرد دارد. به گزارش رسمی سازمان فائو، بازار قوام دهنده‌‌ها و افزودنی‌های غذایی با منبع جلبک، 40 درصد از کل بازار قوام‌ دهنده‌‌های جهان را تشکیل می‌دهند. شاید این ماده حیات‌بخش بتواند در آینده‌ای نزدیک به عنوان جایگزینی برای جبران منابع غذایی در دنیا انتخاب شود. جلبک‌ها به علت سرشار بودن از مواد معدنی،‌ ویتامین‌ها،‌ هیدرات های کربن، و پروتئین‌ها که در درون سلول ها و یا در دیواره سلول‌ها وجود دارند،‌ مورد استفاده غذایی انسانها قرار گرفته‌اند.
ماده‌ای گیاهی و دریایی که نیاز به آب شیرین و خاک حاصل‌خیر برای کشت ندارد، به‌صورت افقی قابل کشت و دوره کشت آن 14روز است.
صنعت جلبک یکی از صنایع نوپا و تازه شکل گرفته در کشور است. اما این صنعت جدید بازاری بزرگ و پرکشش در درون خود دارد که می‌تواند خلا بزرگی از اقتصاد کشور را پر کند. اگر توجه به این صنعت بیشتر شود و از مزایای اقتصادی آن در کشور بهره بگیریم قطعا این محصول دریایی می‌تواند برای کشور رونق اقتصادی به همراه داشته باشد.
ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهایی است که در حوزه توسعه کشت جلبک و استفاده از این ماده در صنایع مختلف نقش ایفا می‌کند. شاید در آینده‌ای نزدیک و با درک ارزش اقتصادی این ماده دریایی، استفاده از آن در کشور ما نیز افزایش یابد و جلبک جایگاه خود را در اقتصاد کشور بیابد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com