0  |  0

رونق بازار فروش فناوری های پوشیدنی با همه گیر شدن کرونا

رونق بازار فروش فناوری های پوشیدنی با همه گیر شدن کرونا

با شیوع کرونا میزان فروش محصولات فناورانه هم افزایش یافت و شاهد رشد انفجاری میزان خرید این کالاها توسط مردم در گوشه و کنار جهان بودیم، اما ظاهراً این رشد بتدریج دچار تغییراتی شد. هرچند در سال‌ جاری نشانه‌هایی از کاهش استقبال مردم جهان از فناوری دیده می‌شد ولی حالا مؤسسه پژوهشی IDC خبر داده است که این موضوع برای فناوری‌های پوشیدنی صدق نمی‌کند و بازار این محصولات فناورانه همچنان داغ است.
رشد 32درصدی فروش فناوری‌های پوشیدنی
مؤسسه پژوهشی IDC در تازه‌ترین گزارش خود از رشد سالانه 32.3درصدی فروش فناوری‌های پوشیدنی در سه ماهه دوم سال 2021 خبر داده و یادآور شده است که در این بازه زمانی، 114.2میلیون محصول فناوری پوشیدنی به فروش رسیده درحالی که این رقم در مدت مشابه سال 2020 حدود 86.3میلیون عدد بوده است.
بخش مهمی از این رشد فروش به برداشته شدن قرنطینه‌ها در جهان و بازگشت مردم به زندگی عادی مربوط می‌شود که حالا می‌خواهند در فضای بیرون خانه از وسایل ردیاب سلامت و تناسب اندام استفاده کنند.
این گزارش نشان می‌دهد که درمیان محصولات مختلف فناوری‌های پوشیدنی با توجه به روند ثابت افزایشی میزان تقاضا، ساعت‌های هوشمند و محصولات مرتبط با گوش و شنوایی(Hearable)، هریک رشدی 39درصدی در سه ماهه دوم سال 2021 داشته‌اند. بازار برای دستبندهای هوشمند همچنان ثابت است، چراکه کاربران بیشتر به ساعت‌های هوشمند گرایش نشان داده‌اند و ازسوی دیگر این رده محصولات، در سه ماهه اخیر محصولات قابل توجهی هم معرفی نکرده و ارائه نداده‌اند.
Jitesh Ubrani، مدیر تحقیقات ردیابی میزان مصرف فناوری‌های پوشیدنی مؤسسه IDC گفت: هر دو دسته ساعت و فناوری‌های مرتبط با گوش و شنوایی، با توجه به معرفی محصولات جدید و همچنین اعمال تخفیف‌هایی مناسب برای مدل‌های قدیمی، افزایش چشمگیری در استقبال مردم و میزان فروش داشته‌اند. میزان فروش ساعت‌هایی با قیمت بین 200تا 300دلار رشدی 10درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است که آن هم به لطف وجود ساعت‌های هوشمند Watch SE، Series 3، Versa 3 و Galaxy Watch Active 2 بوده است. در همین حال فناوری‌های مرتبط با گوش و شنوایی با بازه قیمتی زیر 100 دلار هم موفق شده‌اند در نیمه دوم سال 2021 مشتریان خوبی پیدا کرده و میزان فروش این محصولات فناوری‌های پوشیدنی را رونق ببخشند که البته در این زمینه هم برندهایی مانند شیائومی، هوآوی، BoAt, JBL و JLAB خوش درخشیدند. این برندها بیشتر بر استفاده از تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های برتری مانند کنترل نویز فعال (ANC) تمرکز داشتند که همین موضوع استقبال خریداران را به‌دنبال داشت.
به‌گفته محققان مؤسسه پژوهشی IDC، موضوعی که این دسته از محصولات و فناوری‌های پوشیدنی را بسیار محبوب کرده تنوع در ویژگی‌ها و شاخص‌ها و همچنین قیمت نسبتاً مناسب آنهاست. با اشباع شدن بازار، سبد محصولات فروشندگان هم متنوع‌تر شد و با ارائه مجموعه‌ای از محصولات خوب، بهتر یا بهترین با قیمت‌های مناسب توسط شرکت‌ها، این امکان به وجود آمد تا به مشتریان بیشتری نزدیک شوند. با گذشت زمان، ویژگی‌هایی که فقط به محصولات رده بالا اختصاص داشت، به محصولات سطح متوسط و بازار انبوه راه پیدا کرد. این امر به نوبه خود مردم را ترغیب می‌کند تا محصولات و سیستم‌های خود را ارتقا دهند یا نمونه‌های جدید و به روز‌تر را خریداری کنند.
اپل صدرنشین بازار
گزارش مؤسسه IDC نشان می‌دهد که در سه ماهه دوم سال 2021 باز هم اپل پیشتاز بازار فناوری‌های پوشیدنی بوده و سهم 28درصدی از این کیک فناوری را به خود اختصاص داده هرچند رشد آن کمتر از حدانتظار و معادل 9.3درصد بوده است. گفته می‌شود اپل در سه ماهه دوم سال 2021 حدود 32.2میلیون محصول فناوری پوشیدنی را به فروش رسانده است درحالی که این رقم در مدت مشابه 2020 حدود 29.5میلیون عدد بوده است.
شیائومی هم در جایگاه دوم فروش فناوری‌های پوشیدنی جای گرفت. این نخستین بار است که میزان فروش فناوری‌های مرتبط با گوش از دستبندهای هوشمند این کمپانی سبقت گرفته است. این کمپانی همان استراتژی دستبندهای هوشمند را برای محصولات و فناوری‌های پوشیدنی مرتبط با گوش به کار گرفته و محصولات ارزان‌تر با عرضه قوی به‌صورت آنلاین را در دستور کار قرار داده است.این کمپانی با فروش 14میلیون فناوری پوشیدنی در سه ماهه دوم 2021، رشد سالانه 37.8درصدی داشته و البته گفتنی است که این برند در مدت مشابه سال 2020 حدود 10.2میلیون فناوری پوشیدنی را به فروش رساند.
سومین برند این جدول نیز هوآوی است. باوجود رشد هواوی در بیشتر مناطق، این شرکت همچنان به بازار داخلی خود در چین متکی است. بیش از سه چهارم فروش محموله‌های هوآوی در سه ماهه دوم سال 2020 در چین بوده است در حالی که سال گذشته این رقم 72.9 درصد بود. هوآوی با سازگاری فناوری‌های پوشیدنی خود با هر گوشی اندرویدی و ارائه قیمت‌های بسیار رقابتی، حتی در بازارهایی که تجارت تلفن همراه این برند در آن رو به افول بود، رشد چشمگیری را تجربه کرده است. هوآوی رشد فروش 38.5درصدی نشان داده و در سه ماهه دوم 2021 حدود 11.7میلیون فناوری پوشیدنی به فروش رسانده درحالی که این رقم در مدت مشابه سال 2020 حدود 8.4میلیون عدد بوده است.
سامسونگ هم در جدول رده‌بندی مؤسسه پژوهشیIDC رتبه چهارم را از آن خود کرد. این شرکت به‌عنوان یکی از معدود فروشندگان ساعت‌های هوشمند برتر و فناوری‌های پوشیدنی مرتبط با گوش خارج از اپل، موفق شده است در بازارهای اشباع جایگاه خوبی برای خود رقم بزند و اغلب به‌عنوان انتخاب اصلی فناوری‌های پوشیدنی برای کاربران دستگاه‌های اندرویدی در نظر گرفته می‌شود. رشد این شرکت نیز به برندهای متعدد و تخفیف‌های مناسبی که غالباً ارائه می‌دهد نسبت داده شده است. این کمپانی که محصولاتی بسیار پرطرفدار در جهان دارد در سه ماهه دوم سال 2021 رشد 37.4درصدی داشته و میزان فروش آن از 7.1میلیون فروش در سه ماهه دوم سال 2020 به 9.7میلیون فناوری پوشیدنی در سه ماهه دوم سال 2021 رسیده است.
یک رشد 478درصدی
اما Imagine Marketing، شرکتی که در پشت برند محبوب BoAt قرارگرفته و در حال حاضر تنها در هندوستان فعالیت دارد، در کمال ناباوری پنجمین عنوان جدول فروش فناوری‌های پوشیدنی را به خود اختصاص داده است. اگرچه این شرکت کار خود را با خرید و فروش و تجارت فناوری‌های پوشیدنی مرتبط با گوش آغاز کرد اما دامنه فعالیت خود را به ساعت‌ها و مچ بندهای هوشمند نیز بسط داد. این کمپانی رشد خیره کننده و منحصربفرد 478درصدی داشته و درحالی که در سه ماهه دوم سال 2020 میزان فروش محصولات فناوری پوشیدنی این شرکت تنها 0.8 میلیون عدد بود، این رقم در سه ماهه دوم سال 2021 به 4.6میلیون عدد رسیده است.
سایر برندها و کمپانی‌های فناوری جهان هم در سه ماهه دوم سال 2021 حدود 41.9میلیون فناوری پوشیدنی به فروش رسانده‌اند درحالی که این رقم در سه ماهه دوم سال 2020 حدود 30.3میلیون عدد بوده است و این نشان از رشد فروش سالانه 38.2درصدی میزان فروش محصولات فناوری‌های پوشیدنی دارد.
اگر هم بخواهیم به تفکیک میزان موفقیت برندها در فروش فناوری‌های پوشیدنی را مورد بررسی قرار دهیم باید به گزارش مؤسسه پژوهشی Canalys استناد کنیم. آخرین گزارش این مؤسسه نشان می‌دهد شیائومی در فروش دستبندهای مرتبط با تناسب اندام پیشرو است درحالی که اپل با سهم 31.1درصدی، نبض بازار ساعت‌های هوشمند را در سه ماهه دوم سال 2021 دراختیار دارد.
میزان فروش دستبندهای هوشمند هم در سه ماهه دوم 2021 رشدی 5.6درصدی داشته و درمجموع 40.9میلیون عدد از این فناوری پوشیدنی در این بازه زمانی به فروش رسیده است. گفتنی است ساعت‌های هوشمند 62درصدکل فروش فناوری‌های پوشیدنی را به خود اختصاص داده‌اند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه ایران
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com