0  |  0

مولفه های کلیدی تولید در کلاس جهانی (۲)

مولفه های کلیدی تولید در کلاس جهانی (۲)

فلسفه تولید در کلاس جهانی برای ساخت محصولات قابل عرضه در بازارهای جهانی دارای مولفه هایی است که عملکرد خاصی را به وجود می آورد. در بخش اول این مطلب به سه مولفه کلیدی این حوزه اشاره کردیم در ادامه سایر مولفه های کلیدی را بررسی می کنیم:

4.کاهش زمان رسیدن به بازار

توسعه و معرفی محصولات و خدمات جدید برای بسیاری از سازمانهای تولیدی موضوعی حیاتی است. فرایند های منظم برای ارائه محصولات جدید می تواند به مزیتهای رقابتی قابل توجهی منجر شود. علاوه بر توسعه کمی محصول جدید، سازمانها به دنبال فرایندها و منابع لازم برای اعمال اصلاح و تغییر در محصول قدیمی و تاثیرگذاری بر چرخه حیات محصول هستند و بدین وسیله کیفیت و کمیت محصولات را ارتقا می دهند. محصولات بر اساس تحقیق بازار ، تقاضای مشتری پیشرفتهای تکنولولژیک ، مسائل قانونی یا فشار های رقابتی، موضوع تغییرات مهندسی قرار می گیرند. ایجاد تغییر و بهبود در محصول معمولا به ساده تر شدن فرایند تولید ، کاهش هزینه تولید ، افزایش هماهنگی بین طراحی محصولات و فرایند تولید و هماهنگی سایر محدوده های عملیاتی منجر می شود و باعث ارتقاء عملکرد تجارت می شود. هماهنگی ایجاد شده نتایج مطلوبی از قبیل اطمینان ازتامین نیاز های بازار، قیمت گذاری رقابتی محصول، تولید کارای  محصول، توانمندی در نگه داری محصول و ارائه خدمات پس از فروش مناسب را به بار می آورد. 

تغییر طرح محصول نتیجه فعالیت تحقیق و توسعه است که عاملی کلیدی در رشد و بقای سازمانهای کلاس جهانی به شمار می رود . کارایی فرایند های تحقیق و توسعه بر فعالیتهای خرد و کلان موثر است ؛ لذا موفیقت در بازار های رقابتی امروز، تنها می تواند از طریق نوآوری چابک و بازاریابی هجومی به دست آید . 

5.تامین انتظارات مشتریان

کلید موفیقت در کسب و کاری خشنود سازی مشتریان است . موفق ترین شرکتها، تنها به برآوردن انتظارات مشتری بسنده نمی کنند، آنها از این انتظارات فراتر می روند و دیگران را در رقابت ناکام می گذارند. تولید کنندگان موفق تمام روابط مشتری از خدمات محصول تا خدمات ارسال محصول و خدمات پس از فروش را مدیریت می کنند. درک صحیح خواسته های مشتری و ایجاد ارتباط با وی بسیار مهم است. ناآگاهی از خواست مشتری، به از دست دادن آن منجر خواهد شد. راه حل این مشکل نیز ، مجاز شمردن مشتری در دسترسی به تمام اطلاعات مناسب در هر زمان و مکان است.

 شرایط بازار امروز به گونه ای است که چرخه عمر محصولات و الگوهای تقاضا به طور مداوم در حال تغییرند، بنابراین چابکی بی نهایت مهم است. مشارکت پایدار و تشریک مساعی با مشتریان ، تولید کنندگان را به اطلاعات پیشرفته قابل اطمینان تجهیز خواهد کرد و بدین طریق، علائم تغییر را در زودترین زمان ممکن دریافت می کنند.

تولیدکنندگان در کلاس جهانی همواره رویه ای را در پیش می گیرند که مشتریات به ادامه کار با آنها تمایل داشته باشند. این تولید کنندگان با محصولات رقابتی با کیفیت، با قیمیت مناسب و خدمات پس از فروش فوق العاده، تامین کننده برتر مشتری خواهند بود.

مولفه های کلیدی تولید در کلاس جهانی۶.ساده و موثر نمودن فرایندهای برون سپاری

امروزه برون سپاری عملیات تولیدی سازمان ها برای ایجاد تغییر سریع و انعطاف پذیری در محصولات ضروری است و از این طریق می توان به صرفه جویی نسبت به مقیاس و نتیجه کاهش هزینه ها دست یافت. در برون سپاری، گروهی از گامهای فرایند تولید و یا کل فرایند تولید به عامل دیگری سپرده می شود . در این صورت تولید کننده ، تقاضا را در کارخانه خود بر آورده می سازد و فرصتی دارد تا بر شایستگیهای اصلی خود متمرکز شود ، در حالی که شریک (شرکای)دیگر، منابع را برای تولید محصول فراهم می آورند . برون سپاری قسمتی از فرایند تولید می تواند تولید کننده را از گستردگی فضای تولید برهاند و شاید حتی یک کارخانه جدید اضافه کند. هدف سازمانهای بزرگ و کوچک، تبدیل شدن به سازمانی در کلاس جهانی و به دست آوردن توان رقابت در بازارهای جهانی امروز است. سریع ترین راه رسیدن به این هدف برای تولید کنندگان، مشارکت با سازمانهایی است که توانمندیهای بالایی در مراحل خاصی از فرایند دارند. با مشارکت تولید کنندگانی که در کلاس جهانی قرار دارند، می توان به سرعت بهد مزایایی مثل فرایند های کارا، کیفیت بالا، تحویل های به موقع و در نهایت به خشنودی مشتری دست یافت.

۷.مدیریت عملیات و مکانهای چندگانه و جهانی

جهان در حال کوچک تر شدن است و هر کسب و کاری به صورت مجازی می تواند در برخی از اشکال تجارت بین الملل به مشتریان در کشورهای دیگر خدمت دهی کند. هر مدیر باید این حقیقت را بداند که اهداف  کسب و کار جهانی را در برنامه ها، فرایند ها و استراتژیهای سازمان در نظر داشته باشد. محصولات را برای تقاضای بازارهای بین الملل طراحی کند، به دنبال تامین کنندگان در سایر مناطق جغرافیایی باشد ، قوانین و انتظارات ملی ،فرایند ها و نیازمندیها صادرات و کانالهای جدید فروش ایجاد کند و عملیات تولیدی را هماهنگ کند.

شبکه جهانی اینترنت ابزاری کلیدی برای پیوستن به جامعه تجارت جهانی و هدایت آن به عرصه جهانی است. تجانی سازی و تجارت الکترونیکی، رفتار ها و عملکردهای تجارت سنتی را تغییر داده و اگر تولید کنندگان نتوانند در بازار های جدید رشد کنند ، ممکن است که سهم بازار آنها با ورود رقبای جدید کاهش یابد .

سازمانها باید خود را با مشتریان جدید بالقوه مطابقت دهند، بدین معنی که بازارهای متفاوت، به طور طبیعی امکانات و تاسیسات مختلف، زیر ساختمانهای سخت افزاری خاص و رویه های عملیاتی کاملا متفاوتی را طلب می کنند که حتی ممکن است به تاسیس سازمان جدیدی منجر شود . چالش موجود این است که یکپارچگی عملکرد تاسیسات مختلف در نقاط مختلف جهان در یک سطح رقابتی حفظ شود و ارتقا یابد. انجام عملیات در چندین منطقه پراکنده در سراسر جهان یا در یک منطقه مشخص ، نیاز به کسب شفافیت کامل دارد که یکپارچگی عملکرد آن را محقق می سازد.

برگرفته از کتاب روش های تولید و عملیات در کلاس جهانی (انتشارات سمت)  

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com