0  |  2

4 اشتباهی که کارآفرینان هنگام ساخت MVP مرتکب می شوند

4 اشتباهی که کارآفرینان هنگام ساخت MVP مرتکب می شوند

هر کارآفرینی احتمالا به محصول خود وابسته می شود. اما فقط برخی از کارآفرینان پی میبرند که این وابستگی چقدر خطرناک است.

MVP ها مانع از صرف هزینه های سرسام آور برای اجرای ایده های بزرگ استارتاپی پیش از تحقیقات بازار و درک نیاز مشتری می شوند. با به حداقل رساندن سرمایه گذاری اولیه توسط کارآفرینان و دریافت بازخورد، MVP ها از اشتباهات پرهزینه و ناشی از احساس جلوگیری می کنند.

اشتباهات در ساخت MVP

اگر آمادگی دارید محصول خود را فراتر از مرحله طراحی ببرید، به شما تبریک می گوییم، چرا که در شرف تجربه هیجان انگیزترین بخش کارآفرینی هستید.

فقط اجازه ندهید اشتباهات زیر MVP شما را از ریل موفقیت خارج کند:

1-عدم ساخت نمونه اولیه

به ویژه هنگام کار با فناوری های جدید، احتمالا بارها و بارها پیش بینی هایی که در عمل به نتیجه نمی رسند، اتفاق می افتد. ساخت پروتوتایپ، هنر تشخیص و اعتبار بخشیدن به پر ریسک ترین ایده های شما است. آیا رابط کاربری محصول شما نامشخص است؟ برای پی بردن به این موضوع، آن را به مخاطبان هدف خود نشان دهید. کاربران می توانند بازخوردهای ارزشمندی به شما ارایه دهند. نمونه سازی یک فرایند حدس و بررسی است، بنابراین بیش از حد برای هیچ ویژگی تکراری هزینه نکنید. احتمالا تنها به چند مورد نیاز خواهید داشت تا آن را بررسی و تصحیح کنید.

  «به چالش اصلی و مساله ای که محصول شما باید از پس آن براید، فکر کنید و فقط ویژگی هایی را که برای این کار لازم است را در MVP به کار ببرید. تاکید بر هر ویژگی جانبی دیگر می تواند برای موفقیت محصول و استارتاپ تان مضر باشد.»  

2. انباشت ویژگی های متعدد در MVP

الزاما ویژگی های بیشتر در یک محصول به ارزش بیشتری برای کاربر تبدیل نمی شود. حقیقت این است که ویژگی های بیشتر معمولاً باعث می شود محصول کمتر استفاده شود و یک محصول غیرقابل استفاده می تواند کشنده باشد: عدم استفاده از محصول یکی از مهم ترین دلایل اصلی شکست استارتاپ ها محسوب می شود.

سرمایه گذاران، اعضای تیم و حتی کاربران نباید بیش از حد روی ویژگی های جانبی محصول پافشاری کنند. به چالش اصلی یا راه حلی که محصول شما باید از پس آن بربیاید، فکر کنید و فقط ویژگی هایی را که برای این کار لازم است را در MVP به کار ببرید. تاکید بر هر ویژگی جانبی دیگری می تواند برای موفقیت محصول شما و استارتاپ تان مضر باشد.

3. به جلو حرکت کردن وقتی بازار نیاز به پیوت دارد

محصولاتی که استارتاپ ها تولید می کنند به ندرت همان چیزی است که موسسان آنها، در ابتدا ایده آن را ارایه داده بودند. اگرچه پافشاری و اصرار بر اجرای ایده های اولیه در برخی موارد می تواند به خوبی به کارآفرینان خدمت کند، اما توجه به تغییرات و سیگنال های محیطی بخشی از فرایند توسعه محصول هستند که باید آنها را در نظر گرفت.

چگونه می توانید بفهمید زمان چرخش یا پیوت فرا رسیده است؟

به دنبال پاسخ نه چندان گرم کاربران محصول وقتی میگویند «من واقعاً محصول X را ترجیح می دهم» باشید. ترجیح دادن کالای رقیب توسط مشتریان نشان می دهد که اتخاذ رویکرد و جهتی جدید توسط شما می تواند بهترین راه حل باشد. به عوامل محیطی و رقبا توجه کنید.

کمینه محصول پذیرفتنی4.سرمایه گذاری بیش از حد در بازاریابی MVP

پس از تولید کمینه محصول پذیرفتنی، محصول شما باید بتواند کاربرانی را به خود جلب کند تا منابعی برای تولید بعدی داشته باشد. از سوی دیگر، طبیعی است که MVP نقص ها و کاستی هایی هنگام کار کردن داشته باشد. اگر بتواند توجه تعداد زیادی از کاربران را به خود جلب کند، ممکن است محصول شما قبل از آماده شدن برای توزیع اولیه، بازخوردهای بدی دریافت کند.

به همین دلیل پیشنهاد می شود از رویکردهای سنتی و پر هزینه بازاریابی مانند تبلیغات چاپی و برگزاری رویدادها صرف نظر کنید. در عوض، از روش های ارزان قیمت مانند وبلاگ نویسی، ایجاد ارتباطات تأثیرگذار و ایجاد بک لینک به صفحه محصول استفاده کنید. هدف شما باید برندسازی و معرفی نام تجاری تان باشد، در حالی که مشتریان وفادار خود را متقاعد می کنید تا اولین نسخه محصول تان را امتحان کنند. سپس، از بازخورد آنها برای پیشرفت خود قبل از خرید انبوهی از محصول استفاده کنید.

به همان اندازه كه ساخت محصولی «بی نظیر» وسوسه كننده است، به همان اندازه از انجام آن خودداری كنيد. قبل از اینکه بیش از حد سرمایه گذاری کنید، MVP به شما دیدی واقع بینانه نسبت به آنچه مشتریان تان می خواهند می دهد. MVP شما یک محصول حداقلی است، اما مهمتر از آن، فرایندی است که به شما در ساختن یک محصول بهتر کمک می کند.

مترجم: اکرم دیانی

برگرفته از سایت: entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com