0  |  0

بانک‌ها پول‌ها را کجا خرج می‌کنند؟

بانک‌ها پول‌ها را کجا خرج می‌کنند؟

تسهیلات پرداختی طی یازده ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱، ۶۰۶ هزار میلیارد تومان بوده که سهم کشاورزی ۷درصد، صنعت و معدن ۳۰درصد، مسکن و ساختمان۶درصد، بازرگانی ۱۸ درصد و خدمات ۳۹درصد بوده است. از مجموع تسهیلات اعطائی حدود ۲۴ درصد به ایجاد و توسعه تخصیص یافته است که سهم صنعت و معدن از بابت ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی به مبلغ ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این که تنها حدود ۷ درصد از تسهیلات اعطائی در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ صرف ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی شده است و بنگاه‌های بازرگانی و خدماتی در مجموع حدود ۵۷ درصد تسهیلات را دریافت کرده‌اند، خارج از موضوع این نگارش است و باید باتوجه به برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور و در سطح کلان مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرارگیرد.

اطلاعات ارائه شـده در بالا براسـاس تخصیص تسـهیلات اعـطائی به بخش های اقتصادی است؛ اما چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که همین مبالغ تخصیص یافته در موضوع موردنظر و به نحو صحیح خرج شده است. دراین خصوص اطلاعات قابل اتکائی در دست نیست.

تسهیلات دریافت شده در بنگاه‌های اقتصادی ممکن است به جای طرح توسعه مثلاً صرف سرمایه در گردش و یا صرف مخارج شخصی هیأت مدیره و سهامداران شده باشد. موضوع خرج درست وام‌ها بارها مورد تأکید مسئولان کشور بوده است. رئیس جمهور محترم نیز زمانی که تصدی ریاست قوه قضا را به عهده داشت، در یکی از سخنرانی های خود گفت که «ما باید بدانیم پول‌های بانک‌ها کجا خرج می شود».

موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران می توانند در گزارش‌های سه ماهه خود نسبت به چگونگی مصرف تسهیلات اعطائی بانک‌ها اظهارنظر کنند. بر بانک مرکزی است که با صدور بخشنامه‌ای به بانک‌ها دریافت این گزارش‌ها را الزامی کند. بانک ها با در دست داشتن چنین اطلاعات قابل اتکایی می‌توانند به موقع نسبت به چگونگی تداوم اعطای تسهیلات، توقف آنها و منظور کردن جرایم لازم اقدام کنند. اطلاعات مربوط به مقایسه تسهیلات تخصیص یافته و صرف شده واقعی در جهت مبارزه با بخشی از فساد مالی و تصمیم‌گیری های کلان اقتصادی مؤثر خواهد بود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com