0  |  5

6 گام ملموس برای راه اندازی MVP

6 گام ملموس برای راه اندازی MVP

آیا تا به حال این احساس را داشته اید که ندانید از کجا شروع کنید؟ در مورد نویسندگان ، به این حس، بن بست نویسنده می گویند. نقاشان آن را سندروم بوم خالی می نامند.

کارآفرینان از این پدیده به عنوان ناتوانی در تجزیه و تحلیل یاد می کنند، مشکلی که همه بنیانگذاران در نقطه ای آن را تجربه می کنند. مثل این است که برای ایده بزرگ بعدی خود نبوغ داشته باشید، اما ندانید از کجا شروع کنید. ایده شما و ایده دیگران به اندازه ای خوب است که اقدام و عمل پشت آنها باشد.

من به عنوان یک کارآفرین سریالی بیش از 10 سال سابقه کار دارم و چارچوبی را برای آزمایش تمام ایده های MVP (حداقل محصول پذیرفتنی) موجود ارائه کرده ام. چارچوب من نه تنها ملموس است، بلکه اجرای آن نیز ساده است. چارچوبی که به شما کمک می کند بتوانید محصول خود را در بازار واقعی آزمایش و ارزیابی کنید.

این امر بسیار مهم است زیرا اغلب کارآفرینان از مرحله اعتبار سنجی صرف نظر کرده و مستقیماً پول زیادی را صرف خلق ایده های خود می کنند. در مورد MVP، این می تواند یک اشتباه پرهزینه باشد.

نیاز به سرعت

هنگام آزمایش MVP سرعت همه چیز است. بسیاری از بنیانگذاران تا زمانی که یک محصول «کامل» نباشد، آن را تولید نمی کنند، اما من برای شما خبری دارم، هرگز محصولی کامل و بی نقص نخواهد بود و ماندن در این وضعیت به منظور بی نقص نمودن محصول، می تواند هزینه تولید محصول شما را در آینده افزایش دهد.

50 درصد از مشاغل در سال اول فعالیت خود به دلیل درک نادرست از بازار شکست می خورند در حالی که 95 درصد از کسب و کارها به همین دلیل در طی پنج سال تعطیل می شوند. اما ارزیابی های قوی و اولیه MVP به شما این امکان را می دهد که تعیین کنید در محیطی با ریسک پایین در حال فعالیت هستید یا خیر.

وقتی نوبت به راه اندازی MVP می رسد، پیشرفت کردن بهتر از کامل بودن است. تنها هدف این است که یک نسخه کوچک از محصول یا خدمات خود را جمع آوری کنید و ببینید آیا مردم مایل به خرید آن هستند یا خیر. تنها چیزی که مورد نیاز است کمی سرمایه اولیه و کمی تخیل است.

در ادامه نحوه انجام آن آورده شده است:

1-یک برند موقتی ایجاد کنید.

خرده فروشی Zappos با عنوان Shoesite.com شروع به کار کرد. مدتی بعد، مدیرعامل شرکت، به شرکت پیشنهاد کرد تا با نام تجاری فعلی و به یاد ماندنی خود، مسیر را برای توسعه آینده شرکت باز بگذارد.

بنابراین، نام تجاری خود را در نظر بگیرید. در مرحله آزمایش، نام MVP خود را موقتی بگذارید که به اندازه کافی توصیف کننده باشد تا بتواند برای مشتریان خوشایند بنظر برسد. هرچند زیاد به آن وابسته نشوید. تنها کاری که می خواهید انجام دهید این است که تشخیص دهید آیا می توانید بین مشتریان علاقه ایجاد کنید یا خیر.

پس از انتخاب نام تجاری دامنه منطبق و بستر مناسب را ارزان خریداری کرده و لوگو را ضمیمه کنید. زمانی که MVP شما شروع به کار می کند، نام تجاری واقعی خود را از این فرایند استخراج خواهید کرد.

2- فروشگاه راه اندازی کنید.

اکنون که نام تجاری، آدرس اینترنتی و لوگو دارید، وقت آن است که ویترین یا وب سایت خود را ایجاد کنید. این روزها، ابزارهای شگفت انگیزی از الگوها و فناوری های موجود برای کمک، حتی به افراد مبتدی، بمنظور ایجاد یک بستر مناسب در کمتر از 24 ساعت وجود دارد.

اگر می خواهید یک شرکت تجارت الکترونیک راه اندازی کنید، یک فروشگاه Shopify راه اندازی کنید. این یک پلت فرم قوی است که مجهز به برنامه ها، افزونه ها و قالب ها و طرح های متفاوت برای رابط کاربری شما است که باعث می شود سریع روی پای خودتان بایستید.

اگر مشاغل خدماتی هستید، از طریق SquareSpace یک وب سایت مارک دار دریافت کنید. وب سایت دارای الگوهای خاص خود و یک ویرایشگر ساده پشتیبان است که می توانید به سرعت آن را دریابید. نشانی وب و لوگوی دامنه خود را به سایت جدیدتان منتقل کنید و نام، نشان تجاری و سایر موارد خود را در سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام وارد کنید.

از دوستان و خانواده خود بخواهید صفحات رسانه های اجتماعی شما را دنبال کرده، آنها را لایک کنند و با چند نفر دیگر به اشتراک بگذارند. وقتی برای بررسی میزان علاقه بازدیدکنندگان از سایت شروع به حرکت می کنید، حضور در رسانه های اجتماعی به شما کمک می کند تا ثبات اجتماعی خود را افزایش داده و همچنین میزان ریسک خرید را بین مشتریان کاهش دهید.

3- قفسه مغازه‌ها را برای خودتان ذخیره کنید

مردم محصولاتی را که نمی توانند ببینند یا خدماتی را که نمی شناسند نمی خرند، بنابراین باید خلاق باشید زیرا به احتمال زیاد هنوز محصولی تولید نکرده اید. تصاویر، مهمترین عامل  در روند تغییر هستند، بنابراین تعدادی عکس باکیفیت بخرید تا در سایت و صفحات رسانه های اجتماعی خود قرار دهید.

توصیفات خلاقانه محصول یا خدمات را داخل سایت خود بنویسید که به مشتری احتمالی کمک کند همه جذابیت خدمات شما، از جمله مشخصات فنی را مشاهده کند. اشکالی ندارد که برخی از جزئیات را بیان کنید؛ شما فقط می خواهید واکنش مردم را نسبت به محصول خود بسنجید.

هنگامی که Zappos راه اندازی شد، بنیانگذار آن، نیک سوینمورن، عکس های کفش های خرده فروشان محلی را به صورت آنلاین در فضای مجازی ارسال کرد و سپس با سفارش مشتریان، آنها را از فروشگاه های حقیقی خرید. سوینمورن هیچ گونه سرمایه گذاری مالی سنگینی انجام نداد و فقط از MVP برای اثبات و انتقال مفهوم خود استفاده کرد.

6 گام ملموس برای راه اندازی MVP

4- تجزیه و تحلیل کنید

قبل از فعال شدن سایت خود، Google Analytics را به سادگی با استفاده از تعدادی کد در Shopify و SquareSpace نصب کنید. در این صورت شما قادر خواهید بود نحوه بازدید افراد از سایت تان، مدت زمان ماندن آنها در صفحه شما و سایر جزئیات رفتاری مانند میزان کم و زیاد شدن دنبال کننده ها را مشاهده کنید.

این امر به یک دلیل واضح به شما کمک خواهد کرد، اینکه اگر نتوانید رفتار کاربر را در طول دوره MVP رصد کنید، چگونه می خواهید موفقیت یا شکست خود را اندازه گیری کنید؟

5- حجم بازدید را به صفحه اصلی خود هدایت کنید.

از آنجا که شما می توانید صبح یک صفحه و مکان ایجاد کنید و حرکت رو به جلوی آن را تا زمان ناهار مشاهده کنید، تبلیغات فیس بوک باید منبع پربازدید شما در مرحله MVP باشد. شما باید یک صفحه مارک دار فیس بوک و یک حساب تبلیغاتی (که پیکسل کد رهگیری Google Analytics شما را در خود جای دهد) ایجاد کنید، اما کل این فرآیند نباید بیش از چند ساعت طول بکشد.

قبل از شروع تبلیغات  تصمیم بگیرید که چگونه موفقیت یا شکست MVP خود را به صورت کمیتی اندازه گیری کنید. آیا تعداد بازدیدکنندگانی که دارید، آدرس های ایمیلی که دریافت می کنید یا «فروش» هایی که انجام می دهید موفقیت تان را تضمین می کند؟ وقتی چیزی کلیک کرده و شروع به کار می کند، هیچ منطقه خاکستری وجود نخواهد داشت. 

  «واکنش نامناسب از سوی مشتریان به این معنا نیست که شکست خوردید بلکه به این معناست که در درک آنچه بازار نمی‌خواهد موفق شدید.»  

6- درباره قضاوت ها تصمیم بگیرید.

در این مرحله، خواهید فهمید که ایده شما نبض حیات دارد یا خیر. آیا علاقه کافی برای حرکت رو به جلو وجود دارد؟ آیا خودتان را متقاعد می کنید که علاقه و اشتیاق به اندازه کافی وجود دارد در حالی که واقعاً ندارد؟ به خاطر داشته باشید که در مورد نتایج بی رحم و بی احساس باشید.

اگر به نتیجه دلخواه خود نرسیدید، کل کسب و کار خود را رها نکنید. به تجزیه و تحلیل خود برگردید و ببینید مشتریان تان از کجا اشتیاق خود را از دست داده اند، این مشکلات را برطرف کرده و تبلیغات بیشتری انجام دهید. در بیشتر مواقع، تنها چند ترفند کوچک با موفقیت فاصله دارید.

واکنش نامناسب از سوی مشتریان به این معنا نیست که شما شکست خورده اید. این فقط بدان معنی است که شما در درک آنچه بازار نمی خواهد موفق شده اید. این داده ها را به دست آورید، آنها را آزمایش کنید، کاستی‌هایش را برطرف کنید و روند MVP را تکرار کنید تا به هدف تان برسید.

نویسنده: Brent Freeman

مترجم: اکرم دیانی

برگرفته از سایت: www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com