0  |  0

نجات اجزاجی‌باشی صنعتگر، کارآفرین و نیکوکار

نجات اجزاجی‌باشی صنعتگر، کارآفرین و نیکوکار

محمت نجات فریت اجزاجی‌باشی (Mehmet Nejat Ferit Eczacıbaşı) شیمیدان، صنعتگر، کارآفرین و نیکوکار ترکیه‌ای بود. وی موسس شرکت اجزاجی باشی، یک شرکت خوشه‌ای است که در زمینه داروسازی، فرآورده‌های مصرفی، مصالح ساختمانی و خدمات مالی فعالیت دارد. وی در ۵ ژانویه ۱۹۱۳ در ازمیر به دنیا آمد. پدرش سلیمان فریت اجزاجی‌باشی نخستین داروساز دارای تحصیلات دانشگاهی در ازمیر بود. نجات اجزاجی‌باشی تحصیلات مقدماتی خود را در ازمیر و دوران دبیرستان را در کالج روبرت استانبول به پایان برد و در پی آن راهی دانشگاه هایدلبرگ آلمان شد تا شیمی بخواند. او فوق‌لیسانس و دکترای خود را به ترتیب از دانشگاه‌های شیکاگو و برلین (۱۹۳۷) گرفت.

تحقیقات علمی پسادکترای خود را در زمینه هورمون‌شناسی و ویتامین‌ها انجام داد؛ مطالعاتی که به شکل‌گیری رویکرد علمی، سیستماتیک و کلی اجزاجی‌باشی به زندگی و تجارت کمک کرد و این باور را در وی تقویت کرد که حق کارآفرینی خصوصی باید توام با مسوولیت‌پذیری اجتماعی باشد. وی پس از بازگشت به ترکیه، در استانبول اقامت گزید و از ۱۹۴۲ در یک آزمایشگاه کوچک شروع به تولید داروهای ویتامینی و غذای کودک کرد. ۱۰ سال بعد او نخستین کارخانه داروسازی مدرن را در استانبول ساخت. از ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰ گروه اجزاجی‌باشی تحت نظارت و هدایت وی فعالیت‌های خود را از داروسازی به مصالح ساختمانی، کاغذ، مراقبت بهداشتی فردی، بازارهای سرمایه، تجارت خارجی و فناوری اطلاعات گسترش داد. اجزاجی‌باشی صنعتگری پیشرو در حوزه‌هایی چون داروسازی، فرآورده‌های مراقبت شخصی، کالاهای مصرفی و خدمات مالی بود. او برای تولید محصولات خود از پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود با استانداردهای جهانی بهره می‌برد.

نیکوکاری
نجات. اف. اجزاجی‌باشی در کنار توسعه صنعت ترکیه، در اندیشه تقویت و توسعه جامعه مدنی کشورش هم بود و در این راستا وی به تاسیس نهادهای آموزشی، سازمان‌های تجارت حرفه‌ای، موسسات تحقیقاتی، نهادهای فرهنگی و بورس‌های تحصیلی دست زد. در ۱۹۵۴ با کمک‌های وی، انستیتوی مدیریت بازرگانی در دانشگاه استانبول و انجمن مدیریت ترکیه تاسیس شد. وی نخستین رئیس «بنیاد آموزشی ترکیه» در ۱۹۶۶ بود که به دانشجویان و دانش‌آموختگان بورس اعطا می‌کرد. اجزاجی‌باشی همچنین از اعضای موسس و اصلی «انجمن صنعتگران و بازرگانان ترکیه» بود. وی از اعضای اصلی و تشکیل دهنده «بنیاد فرهنگ و هنرهای استانبول» در ۱۹۷۳ بود؛ بنیادی که با هدف تبدیل استانبول به یک «پایتخت فرهنگی بین‌المللی» سالانه جشن‌های هنر بین‌المللی در آن شهر برگزار می‌کرد. اجزاجی باشی در ۶ اکتبر ۱۹۹۳ در فیلادلفیا درگذشت.

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com