0  |  0

خیز لوازم خانگی برای رسیدن به بازار سرمایه

خیز لوازم خانگی برای رسیدن به بازار سرمایه

در حال حاضر ۷۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار تولیدات ایرانی است که با رشد کمیت و کیفیت محصولات این صنعت در سال‌های آینده شاهد ورود آنها در بازار سرمایه خواهیم بود.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران گفت: حدود ۵۰۰ تولیدکننده لوازم خانگی در کشور وجود دارد که کمتر از ۲۰ تولیدکننده بورسی هستند. امیدواریم با حمایت‌ دولت سیزدهم شاهد ارتقاء کمی و کیفی تولیدات لوازم خانگی بوده و با تبدیل آن به برند ملی و بین المللی این صنعت به شکل جدی وارد بازار سرمایه شود تا ضمن ایجاد شفافیت در این صنعت، نقدینگی به سمت تولید و اشتغال هدایت شود.

سیدحسین حسینی شاهرودی با بیان اینکه سیاست‌های متضاد و نگاه کوتاه مدت در دولت‌های گذشته باعث شد فرصت جدی برای ورود شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی به بازار سرمایه فراهم نشوند، اظهار کرد: با توجه به نبود چشم انداز، برنامه عملیاتی و استراتژیک بلند مدت در صنایع لوازم خانگی، تعداد اندکی از شرکت‌های تولید کننده به بازار سرمایه وارد شدند.

وی ادامه داد: طی ۲۰ سال گذشته با ورود برندهای خارجی به ویژه کره‌ای، بیش از ۷۰ درصد بازار در انحصار و اختیار شرکت‌های تولیدکننده خارجی بود به طوری که تولیدکنندگان داخلی رغبتی برای رقابت و سرمایه‌گذاری در این حوزه با تولیدکننده خارجی نداشتند.

حسینی شاهرودی توضیح داد: از سال ۹۷ که کشور مجدداً درگیر تحریم‌های ظالمانه شد، تعداد زیادی از برندها به خصوص کره‌ای‌ها پای خود را از ایران بیرون کشیده و کشور را با چالش جدی کمبود تولید مواجه کردند.

به گفته دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران؛ سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان لوازم خانگی طی سه سال اخیر تمام تلاش خود را برای تولید با کیفیت به کار گرفته و از تمام ظرفیت‌های خود برای تولید بیشتر استفاده کردند.

حسینی شاهرودی تصریح کرد: طی این مدت، تولیدکنندگان لوازم خانگی موفق شدند تولید را به بیش از دو برابر برسانند به طوری که از حدود ۸ میلیون قطعه در سال به ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در سال رسیدند که عدد بالایی است و اشتغالی بالغ بر ۳ برابر اشتغال سال ۹۶ را در حوزه لوازم خانگی رقم زدند.

این فعال بخش خصوصی اظهار کرد: طی این مدت، بخش خصوصی خود را بالا کشیده و در حال حاضر به جایگاهی رسیده که می‌تواند اعلام کند تا اوایل سال آینده صددرصد نیاز کشور در زمینه لوازم خانگی را برطرف کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از برندهای کشور قابل رقابت با رقبای خارجی از جمله برندهای چینی و کره‌ای هستند اما متأسفانه هنوز این حوزه نتوانسته از منافع ورود به بازار سرمایه از جمله معافیت‌های مالیاتی و تأمین مالی بهره‌مند شود.

در حال حاضر چند برند داخلی مقدمات ورود به بازار سرمایه را فراهم کرده اند که به طور قطع با ورود آنها به بازار سرمایه در حوزه لوازم خانگی که حوزه تاثیرگذاری است، شاهد رونق خواهیم بود .

این فعال حوزه لوازم خانگی تصریح کرد: در حال حاضر مقدمات ورود به بازار سرمایه برای چند برند دیگر فراهم شده که به طور قطع با ورود آنها به بازار سرمایه, شاهد رونق این صنعت خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: تولیدکنندگان طی سه سال اخیر ضمن به حداکثر رساندن تولیدات و ارتقای کیفیت، تکنولوژی جدیدی را در این حوزه ایجاد کردند.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران ادامه داد: این روزها اجناس ایرانی که توسط تولیدکنندگان برند کشور تولید می‌شود نسبت به تولیدات گذشته متفاوت شده به طوری که امکاناتی چون خدمات پس ازفروش، گارانتی ۵ ساله، کیفیت بالا و دیگر امکانات برندهای خارجی در این محصولات نیز وجود دارد.

حسینی شاهرودی تاکید کرد: اگر از ورود قاچاق لوازم خانگی جلوگیری شود به طور قطع تولیدکنندگان صددرصد نیاز داخلی را برطرف خواهد کرد. اما چناچه می‌خواهیم دربازار جهانی حضور پررنگی داشته باشیم بایدارتقای کیفیت تولیدات را جدی‌تر دنبال کرد در غیر این صورت به هدف نخواهیم رسید.

با حمایت‌های دولت سیزدهم، به کمیت و کیفیت بالا در تولید لوازم خانگی رسیده و تبدیل به برند ملی و بین المللی شویم و با ورود به بازار سرمایه ضمن ایجاد شفافیت موجب توسعه صنعت لوازم خانگی شده و نقدینگی را به سمت تولید و اشتغال هدایت کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: دو روز پیش جلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت، انجمن‌ها و تولیدکنندگان لوازم خانگی برگزار شد که در این جلسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی قول دادند سال آینده نه تنها کیفیت تولید داخل را بالا ببرند بلکه معادل ۵۰ درصد از واردات, باید صادرات باشد و سال ۱۴۰۲ این رقم به ۱۰۰ درصد و سال ۱۴۰۴ به ۲۰۰ درصد برسد.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: نگاه وزارت بر صنایع لوازم خانگی نگاه به قله‌ است به این صورت که اگر خواهان کیفیت بالا در تولیدات هستیم باید صادرات را مدنظر قرار دهیم. خوشبختانه رقابت بین تولیدکنندگان داخلی بسیار است و هیچ گونه انحصاری وجود ندارد.

وی در پایان گفتگو در پاسخ به این پرسش که پس از حکم رهبری مبنی بر ممنوع بودن واردات لوازم خانگی از کره، انبارها مملو از لوازم خانگی است و فروشی وجود ندارد تا قیمت‌ها افزایش یابد، گفت: هر کالایی کد شناسایی دارد که وزارت صنعت آن را رصد و نظارت می‌کند و این موضوع شایعه‌ای بیش نیست.

 معرفی کتاب: «اقتصاد هوشمند؛ از تئوری تا عمل»

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com