0  |  0

ضرورت تولید شغل بر اساس نیاز بازار

ضرورت تولید شغل بر اساس نیاز بازار

حاتم‌زاده، معاون سازمان فنی و حرفه‌‌‌ای کشور می‌‌‌گوید: ۷۰درصد مشاغل هیچ تطابقی با رشته تحصیلی افراد ندارند و این عدم‌تطابق در مشاغلی همچون تاسیسات به ۹۰درصد هم می‌‌‌رسد. برخی از رشته‌‌‌های ما که در دانشگاه‌‌‌ها تدریس می‌شود، همان درسی است که سال ۱۳۴۰ بوده است. نرخ بیکاری در کشور به ۶/ ۹درصد رسیده است. البته مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس تصور نگران‌کننده‌تری از وضعیت اشتغال کشور دارد و مدعی است نرخ بیکاری واقعی ۵/ ۲برابر آمار رسمی است.
این حجم از بیکاری در شرایطی است که ایران در جایگاه بالایی از نظر تحصیلات عالیه دانشگاهی قرار دارد. مرکز آمار ایران می‌‌‌گوید یک‌میلیون و ۱۲هزار و ۲۲۷نفر از فارغ‌‌‌التحصیلان کشور بیکار هستند. اما در شرایطی ۶/ ۴۰درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دربر می‌‌‌گیرند که دولت برای تحصیل افراد هزینه‌‌‌های بسیاری پرداخت می‌کند. با وجود این، آمارها از افزایش تعداد بیکاران دانشگاهی حکایت می‌کند. بر اساس آمار موجود، در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته به تعداد بیکاران آموزش عالی کشور حدود ۴۲۰۰نفر افزوده شده است. اما سوال اینجاست که چرا با وجود تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نرخ بیکاری در کشور تا این اندازه بالاست. معاون سازمان حرفه‌‌‌ای که ریشه این مشکل را در نبود ارتباط بین آموزش عالی و سازمان فنی و حرفه‌‌‌ای کشور می‌داند و در این‌باره می‌‌‌گوید: بررسی‌‌‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که ۷۰درصد مشاغل هیچ تطابقی با رشته تحصیلی افراد ندارند. این عدم‌تطابق در مشاغلی همچون تاسیسات به ۹۰درصد می‌رسد. علیرضا حاتم‌زاده با بیان اینکه استانداردهای آموزشی در سازمان فنی و حرفه‌‌‌ای بر اساس نتایج جلساتی است که با انجمن‌‌‌های صنفی و علمی و کارشناسان خبره و اساتید تدوین می‌شود، ادامه داد: در کارگروه‌‌‌های تخصصی ما همچنین نیازهای مهارتی که بازار کار به آن نیاز داشته و باید آموزش داده شود نیز احصا و مصوب می‌شود. او ادامه داد: ما در سازمان فنی و حرفه‌ای ابتدا شغل را احصا می‌کنیم، بعد استاندارد ارزشیابی و بعد استاندارد آموزشی آن تدوین می‌شود. در واقع ما به دنبال تولید و آموزش مهارت بر اساس نیاز بازار هستیم. این همان مساله‌ای است که در دانشگاه‌ها هیچ توجهی به آن نشده و برخی رشته‌های ما که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند، همان دروسی هستند که سال ۱۳۴۰ بوده‌اند.
دانشگاه‌‌‌ها مسوول تربیت نیرو برای بازار کار نیستند؟
این مقام مسوول در سازمان فنی و حرفه‌‌‌ای کشور همچنین گفت: وزیر علوم سابق بارها اعلام کرد که بنده مسوول تربیت نیروی بازار کار نیستم. این نگاه خطرناکی است که در دولت قبل وجود داشت. اگر این نگاه در این دولت هم باشد، باز هم معضل عدم‌تطابق رشته‌‌‌های تحصیلی با مشاغل افراد و نیاز بازار کار ادامه خواهد داشت؛ اما اگر وزارت علوم قبول کند که باید به نیاز بازار توجه داشته باشد و حوزه‌‌‌های پلی‌تکنیک و کاردانی خود را تقویت و همکاری خود را با فنی و حرفه‌‌‌ای بیشتر کند، مشکل نبود نیروی متخصص تا حد زیادی رفع خواهد شد. او ادامه داد: متاسفانه تلاش‌‌‌های سازمان فنی و حرفه‌‌‌ای برای ایجاد تفاهم‌نامه همکاری با آموزش عالی کشور تاکنون بی‌نتیجه مانده است؛ چرا که مسوولان این بخش گمان می‌کنند در صورت همکاری با سازمان فنی و حرفه‌‌‌ای قداست آنها خدشه‌دار خواهد شد. همین مساله باعث شده که ۴۵ درصد مراجعان به مراکز فنی و حرفه‌‌‌ای را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل دهند؛ چرا که این افراد به این نتیجه رسیده‌اند که با آموزش‌‌‌های دریافتی در دانشگاه‌‌‌ها قادر به ورود به بازار کار نیستند.
۷۰ درصد مشاغل نیازی به مدرک تحصیلی ندارند
حاتم‌زاده با بیان اینکه بازار کار بیش از آنکه به افراد دارای مدرک تحصیلی فرصت کار کردن بدهد، آنها را از بازار می‌‌‌راند، ادامه داد: نرخ بیکاری افراد دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی از حدود ۳۱درصد در اولین سال دهه ۹۰ به بالای ۴۰درصد رسیده است. معاون سازمان فنی و حرفه‌‌‌ای کشور همچنین معتقد است حداقل ۷۰درصد مشاغل موجود در کشور به مدرک تحصیلی نیازی ندارند و نیازمند کسب مهارت هستند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com