0  |  3

زامبی‌ها و استارتاپ‌ها: وقتی زامبی‌ها ایده‌های‌ کسب‌وکاری‌ را می‌خورند!

زامبی‌ها و استارتاپ‌ها: وقتی زامبی‌ها ایده‌های‌ کسب‌وکاری‌ را می‌خورند!

«جورج رومرو»، با نمایشنامه «شب مردگان زنده» و داشتن حق امتیاز کامل تمام اقتباس‌ها، می‌توانست تبدیل به یک میلیاردر شود، اما این اتفاق نیفتاد، چرا؟ صرفا به دلیل یک خطای پیش پا افتاده در فرایند ثبت نام!

در 16جولای 2017، جورج رومرو، فیلسماز معروف و نویسنده نمایشنامه شب مردگان زنده تعریفی که امروزه از زامبی ها می شناسیم را ارائه داد!

قبل از اینکه رومرو انقلابی در فیلم های ترسناک ایجاد کند، زامبی نوعی ربات انسانی محسوب میشد، از زمان نمایشنامه معروف رومرو، این موجود به یک انسان مرده ی گوشتخوار تبدیل شد که فقط با از بین بردن مغزش می توانید او را از میان بردارید! این مفهوم آشنا به نظر می رسد؟

«زامبی رومرو» ناگهان به قدری محبوب شد که در انواع فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی، نمایشنامه‌ها، بازی‌های ویدیویی، کمیک‌ها و کتاب‌ها، می‌توانید تاثیر آن را ببینید. اگرچه اغلب دوستداران سینما، رومرو را ارائه دهنده چنین شخصیت جذاب زامبی می داند، بد نیست بدانید که او برای اولین فیلم زامبی و بسیار پر فروش خود، یک پنی نیز دریافت نکرد.

در زمان ثبت فیلم، عبارت Flesh Eaters، به جای Living Dead قرار گرفت! یعنی فقط یک اشتباه کوچک! بلافاصله بعد از اینکه عوامل فیلم متوجه اشتباه خود شدند، آن را به نسخه اصلی تغییر دادند، اما این تغییر در بخش حقوق مالکیت فکری ثبت نشد!

اخبار حاکی از این است که به دلیل ثبت نشدن تغییر نام فیلم، بر اساس قانون، اثر در مالکیت عمومی قرار گرفت و همین امر موجب شد تا هزاران دی وی دی از این فیلم در سوپر مارکت های سراسر کشور، توسط توزیع کنندگان مختلف، با قیمت های بسیار پایین به فروش برسد.

با اینکه رومرو پس از این ماجرا در صنعت فیلم سازی تحولی ایجاد کرد مجبور شد نسخه های متعددی از فیلم هایش را با مضمون زامبی تولید کرده و به فروش رساند، تا بتواند بخشی از زیان بوجود آمده را برطرف کند.

زامبی ها و استارتاپها

فکر می کنید چه تعداد از کارآفرینان سرنوشتی مشابه رومرو داشته اند؟

بسیاری از کسب و کارهای نوپا و استارتاپ ها، با اینکه از اهمیت محافظت از ایده خود به صورت قانونی با خبر هستند، هنوز هم از نزدیک شدن به یک وکیل در زمان آغاز کار خود، اجتناب می کنند.

برخی از دلایل این اجتناب عبارت است از:

- هزینه های قانونی بالا و اسناد گران قیمت

- علاقه اندک وکلا به مشاوره دادن به کارآفرینان تازه‌کار

- عدم آگاهی کارآفرینان از چگونگی تشخیص مرز ظریف میان فرهنگ انجام کار و سهل انگاری

- درک اشتباه کارآفرین از وکیل به عنوان یک برطرف کننده مشکل نه کسی که مانع ایجاد مشکل شود

- اولویت بندی سایر هزینه ها توسط کارآفرین، قبل از ایجاد حفاظت قانونی از استارتاپ خود

  «با جهانی که کارآفرینی در آن در حال گسترش است، دیگر فقط داشتن یک منشور و ثبت نام تجاری کافی نیست!»  

مثال «زامبی رومرو» در واقع گویای این مسئله است که کارآفرینان اکنون نه تنها باید حداقل ها را در حمایت قانونی از پروژه های خود رعایت کنند، بلکه اگر تمایل به ورود به دنیای رقابت را دارند، باید از استارتاپ خود، به صورت کامل محافظت نمایند.

با جهانی که کارآفرینی در آن در حال گسترش است، دیگر فقط داشتن یک منشور و ثبت نام تجاری کافی نیست! همانطور که در مورد پروژه رومرو تنها ثبت نام برای «شب مردگان زنده» کافی نبود! در حال حاضر مدام افراد بیشتری در حال راه اندازی کسب و کارهای شخصی شان هستند. در این میان شما هم باید بتوانید استارتاپ خود را هوشمندانه راه اندازی کنید و در مسیر توسعه قدم بردارید.

کسب‌وکارتان را از اینجا شروع کنید

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

منبع: www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com