0  |  0

متیو باکسبام، بازرگان و نیکوکار

متیو باکسبام، بازرگان و نیکوکار

متیو باکسبام، بازرگان و نیکوکار آمریکایی بود که همراه با برادرانش، مارتین و موریس، شرکت جنرال گروث پراپرتیز: General Growth Properties را بنیان نهاد. باکسبام در ۲۰ فوریه ۱۹۲۶ در مارشال تاون آیوا به دنیا آمد. در دوران جنگ جهانی دوم به عنوان یک رمزنگار در نیروهای هوایی ارتش آمریکا در گینه‌نو خدمت کرد و پس از آن توانست در ۱۹۴۹ لیسانس اقتصادش را از دانشگاه آیوا اخذ کند. خانواده وی از پیش صاحب سه فروشگاه خواربار فروشی زنجیره‌ای بودند.
در ۱۹۵۴، باکسبام و برادرش مارتین با گرفتن ۲/ ۱ میلیون دلار وام، نخستین مرکز خرید خود را در سدار رپیدزِ آیوا تاسیس کرده و آن را به چهارمین فروشگاه زنجیره‌ای خانوادگی‌شان بدل کردند. آنان فعالیت‌های خود را به بازارهای سرپوشیده گسترش دادند که خود انعکاسی از نقل مکان‌های مداوم به حومه‌های شهر در دهه ۶۰آمریکا بود. تا ۱۹۶۴ کمپانی آنها که «جنرال منیجمنت» نام گرفته بود مالک پنج پاساژ شده بودند. در ۱۹۷۲ سهام کمپانی در بازار بورس نیویورک و تحت نام جنرال گروث پراپرتیز عرضه شد و به این ترتیب برادران باکسبام بدل به دومین مالک، سازنده و مدیر مراکز خرید منطقه‌ای در کشور شدند. باکسبام رئیس و مدیر ارشد اجرایی کمپانی بود و در دوران مدیریت خود، دو تراست سرمایه‌گذاری املاک تشکیل داد و ارزش شرکت را به ۳۶‌میلیارد دلار رساند. در ۱۹۸۴، جنرال گروث ۱۹ پاساژ خود را به ارزش هشتصد‌میلیون دلار به Equitable Real Estate فروخت که تا آن روز «بزرگ‌ترین معامله املاک دارایی‌های خانوادگی» در آمریکا به شمار می‌رفت.
در ۱۹۹۵ برادر باکسبام، مارتین درگذشت و وی از نو مرکز شرکت را به شیکاگو برد. در ۲۰۰۴، جنرال گروث، کمپانی راوز: Rouse Company را به ارزش ۲/ ۱۴ میلیارد دلار خرید. تا ۲۰۰۷ جنرال گروث ۱۹۴ بازار و پاساژ را به مساحت بیش از ۲۰۰‌میلیون فوت مربع در ۴۴ ایالت آمریکا در اختیار داشت. در ۲۰۰۸ با فروپاشی بازار سهام، این کمپانی تحت فصل ۱۱ قانون محافظت از ورشکستگی قرار گرفت. باکسبام در هیات امنای نهادهای زیر عضویت داشت: جشنواره و مدرسه موسیقی آسپن، ارکستر سمفونیک شیکاگو و اپرای لیریک شیکاگو. وی ۴۲‌میلیون دلار به دانشگاه شیکاگو برای ساخت انستیتو باکسبام برای تعالی بالینی کمک کرد. باکسبام با دختری به نام کارولین سوارتز ازدواج کرد و از وی صاحب دو فرزند شد. پسرشان جان، از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ مدیر ارشد اجرایی جنرال گروث پراپرتیز بود و از ۲۰۰۷ نیز به مدت سه سال ریاست آن را بر عهده داشت. دخترشان، آنا لویس با روزنامه‌نگاری به نام توماس فریدمن ازدواج کرد. در مارس ۲۰۱۱ ثروت باکسبام ۲/ ۱ میلیارد دلار برآورد شد. وی که به بیماری آلزایمر مبتلا شده بود در نهایت در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ در شیکاگو چشم از جهان فروبست.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com