0  |  0

آغاز به کار سومین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا ۱۴۰۰)

آغاز به کار سومین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا ۱۴۰۰)

آقای مهدی پاکزاد، دبیر سومین نمایشگاه تستا اظهار کرد: مرور و بررسی آمار مربوط به فارغ‌التحصیلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور از یک سو و خروجی‌ها و دستاورد‌های آن‌ها از سوی دیگر نشان دهنده این امر است که براساس اجرا و پیگیری سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی طی دو دهه گذشته توانسته زیرساخت و ظرفیت علمی و فناورانه مناسبی در سطح کشور پی‌ریزی کند در صورتی‌که بتوان این ظرفیت بالقوه را در خدمت جامعه و در راستای حل مسائل و مشکلات به‌کارگرفت شاهد پیشرفت‌ها و اتفاقات تاثیرگذار خواهیم بود. به عنوان یک نمونه می‌توان به بهره‌گیری از ظرفیت و زیرساخت علمی و فناورانه برای رفع چالش‌ها و نیاز‌های کشور در دوران همه‌گیری ویروس کرونا اشاره کرد که با کوشش و تلاش بخش علمی و فناورانه کشور، نه تنها کشور از واردات بسیاری از محصولات فناورانه در زمینه رفع و کاهش اثرات ویروس کرونا بی‌نیاز شد بلکه به صادرکننده محصولات پیشرفته فناورانه نیز تبدیل شد.
معاون اجرایی دبیرکل شورای عالی عتف ادامه داد: از اینرو با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره‌گیری از توان علمی و نخبگانی کشور در رفع مسائل و چالش‌های دستگاه‌ها، موسسات و شرکت‌ها، و به منظور فراهم‌سازی و تسهیل شرایط همرسانی بین بخش نیاز و تقاضای کشور با بخش عرضه و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی و فناورانه کشور دبیرخانه شورای عالی عتف از سال ۱۳۹۷ نسبت به برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) را در کنار نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری برنامه‌ریزی کرده است.
وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های معرفی نیازمندی‌ها و تقاضا‌های فناورانه که در دنیا با عنوان نمایشگاه‌های معکوس (Reverse Expo) شناخته می‌شوند برخلاف نمایشگاه‌های مرسوم که به عرضه محصولات می‌پردازند، بر تقاضا و نیاز محصولات و خدمات متمرکز هستند. در واقع برگزاری چنین نمایشگاهی، می‌تواند پاسخی به مشکلات ناشی از فقدان تامین نیازمندی‌های کشور از خارج و تبدیل تهدیدات ناشی از تحریم‌های ظالمانه به فرصتی در جهت توجه بیشتر به توانمندی‌های داخلی باشد.
پاکزاد با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه تستا گفت: مهمترین هدف نمایشگاه تستا اطلاع‌رسانی و آشناسازی بین دو بخش عرضه (ظرفیت و توانمندی علمی و فناورانه کشور) با بخش تقاضا (مسائل و چالش‌های متنابه دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها و موسسات) است. کمک به مساله محور و هدفمندسازی فعالیت‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بینان و واحد‌های فناور هدف مهم دیگر نمایشگاه تستا است. علاوه بر این فرهنگ‌سازی و ترویج برگزاری رویداد‌های تقاضا محور در سطح کشور از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه تستا در سطح ملی و در کنار هفته ملی پژوهش و فناوری است.
وی درباره تاثیرات برگزاری نمایشگاه تستا گفت:ارائه نیازمندی‌ها به جای عرضه توانمندی‌ها، پاسخگویی به نیازمندی‌های مورد نیاز صنایع با استفاده از توان داخلی، مقاوم‌سازی در برابر تحریم‌ها با اعتماد به توانمندی داخلی، بستر سازی به منظور شناسایی و ارائه نیازمندی‌های شرکت‌های دولتی و خصوصی، هدفمندسازی پژوهش‌ها و تلاش‌های فناورانه در راستای نیاز‌های کشور و شناسایی پتانسیل‌های موجود در کشور از جمله این تاثیرات است.
دبیر سومین نمایشگاه تستا افزود: اولین دوره نمایشگاه تستا در سال ۱۳۹۷ و با حضور ۷۰ سازمان و شرکت و معرفی و ارائه حدود ۹۰۰ نیاز پژوهشی و فناورانه آن‌ها در حوزه‌های صنایع دفاعی، تجهیزات پزشکی، صنایع معدنی و فلزی، صنایع غذایی، گاز و پتروشیمی، برق و انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات، صنایع شیمیایی (نمودار زیر) همزمان با هفته پژوهش و فناوری برگزار شد. از جمله دستاورد‌های این نمایشگاه می‌توان به عقد ۸۹ تفاهم¬نامه به ارزش تقریبی ۱۲۰ میلیارد تومان در حوزه صنایع معدنی و فلزی، دفاعی، برق و انرژی، فناوری اطلاعات، تجهیزات پزشکی، گاز و پتروشیمی و ... اشاره کرد.
وی اضافه کرد: در نمایشگاه تستا سال ۱۳۹۸ تعداد ۸۵ سازمان و شرکت نسبت به ارائه حدود ۶۰۰ نیاز پژوهشی و فناورانه را ارائه کردند. ماحصل آن تنظیم و امضای ۳۵۰ تفاهم نامه به ارزش حدود ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال بین شرکت‌های حضر در نمایشگاه با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. همچنین در کنار این نمایشگاه ۱۰ رویداد ارائه چالش و مسائل توسط دستگاه‌ها و شرکت‌ها برگزار شد.
پاکزاد تصریح کرد: با توجه به تجربیات دو دوره گذشته و با هدف برگزاری منسجم و یکپارچه نمایشگاه، در سومین دوره نمایشگاه تستا به‌جای حضور انفرادی سازمان‌ها و شرکت‌ها، سعی شده است دستگا‌های اصلی به همراه سازمان‌ها و شرکت وابسته در کنار هم و با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دستگاه اصلی حضور داشته باشند. طبق هماهنگی‌های صورت گرفته در نمایشگاه تستای سال ۱۴۰۰ وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان انرژی اتمی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، شرکت راه آهن حمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران، کانون صنعت، دانش و بازار لوازم حانگی و گروه صنعتی بارز به همراه شرکت‌ها و موسسات تابعه که در جدول زیر مشخص شده است نسبت به ارائه نیازمندی‌های پژوهش و فناورانه خود اقدام خواهند کرد.
وی افزود: همچنین به منظور پشتیبانی و تامین مالی از قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها به عنوان طرف تقاضا و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان طرف عرضه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در نمایشگاه تستا ۱۴۰۰ حضور فعالی خواهد داشت.
پاکزاد با اشاره به رویداد‌ها و کارگاه‌های جانبی نمایشگاه تستا در سال جاری گفت: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت حضور دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات دولتی و خروجی از یک طرف و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و موسسات دانش‌بنیان از سوی دیگر در نمایشگاه تستا ۱۴۰۰ برنامه ریزی‌های لازم برای برگزاری ۱۰ رویداد فناورانه انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: سومین دوره نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا ۱۴۰۰) همزمان با هفته پژوهش و فناوری از ۲۳ تا ۲۶ آذرماه از ساعت ۸ صبح تا ۱۵ در سالن شماره ۷ نمایشگاه بین المللی تهران با ارائه نیازمندی‌های پژوهشی و فناورانه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی آماده پذیرایی از نخبگان، پژوهشگران و فناوران کشور است و امید است با حضور و مشارکت فعال شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهشگران و دانشجویان در این نمایشگاه، گامی هر چند کوچک در مسیر رشد و اعتلای کشور برداشت.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com