0  |  1

شکایت دستگاه‌های دولتی از کسب‌وکارهای نوپا ممنوع!

شکایت دستگاه‌های دولتی از کسب‌وکارهای نوپا ممنوع!

براساس بخشنامه‌‌ معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و ادارات دولتی، از این‌‌ پس هیچ دستگاهی حق اقدام حقوقی علیه صاحبان کسب‌وکارهای نوپا بدون هماهنگی با این معاونت را ندارد.
چندی پیش هیات‌‌ وزیران به پیشنهاد وزارت ارتباطات، طی مصوبه‌‌ای کارگروه اقتصاد دیجیتال را تشکیل داد و ریاست آن را بر عهده وزیر ارتباطات گذاشت. تصمیمات این کارگروه هم‌‌تراز با هیات‌‌ وزیران بود و رئیس‌‌جمهور اختیارات خود را در این حوزه به ریاست این کارگروه سپرد تا اقتصاد دیجیتال کشور را مدیریت کند.

در همین راستا به تازگی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به دستور رئیس‌‌جمهور در تاریخ ۱۲ دی‌‌ماه سال جاری با ارسال بخشنامه‌‌ای، همه نهادهای دولتی را از اقدام حقوقی علیه کسب‌وکارهای نوپا منع کرد. این بخشنامه پیش از این نیز با ادبیاتی متفاوت طرح شده بود که در سال ۹۶ دیوان عدالت اداری ایراداتی نسبت به آن بیان کرده بود و در حال حاضر به نظر می‌‌رسد یک بار دیگر بر اجرای آن تاکید شده است. در این بخشنامه خطاب به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌‌های دولتی، استانداری‌‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی ذیل قوه مجریه آمده است:

«پیرو دستور رئیس‌جمهور محترم در جلسه هیات دولت مبنی بر بررسی تخلفات کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ‌‌ها) و مسائل مربوط به آنها در کارگروهی با مسوولیت معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و در اجرای تصویب‌‌نامه هیات وزیران با هدف کاهش موانع کسب‌وکارهای نوپا مبتنی بر فضای مجازی در کشور، لازم است دستگاه‌های اجرایی از هرگونه اقدام حقوقی علیه صاحبان کسب‌وکارهای نوپا در فضای مجازی بدون رعایت‌ سازوکار مندرج در مصوبه مذکور و شیوه‌نامه مربوط اجتناب کنند.»

کارشناسان حوزه فاوا معتقدند با شکایت بی‌رویه دستگاه‌های اجرایی برای مسدودسازی کسب‌وکارهای نوپا نه تنها در توسعه اقتصاد دیجیتالی که مدنظر دولت است اختلال ایجاد می‌شود، بلکه با افزایش تعداد پرونده‌ها در قوه قضائیه و روند کند رسیدگی، آن کسب‌وکار از بین می‌‌رود. رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اعتقاد دارد صدور این بخشنامه برای ممنوعیت شکایت دستگاه‌های دولتی از کسب‌وکارهای نوپا اقدام مفید و موثری است و می‌تواند باعث رفع سریع‌‌تر مشکلات زیست بوم استارت‌آپی کشور شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com