0  |  0

رونمایی از نقشه راه توسعه هوش مصنوعی

رونمایی از نقشه راه توسعه هوش مصنوعی

سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور با نگاهی به برنامه راهبردی هوش مصنوعی در ۲۳ کشور و ترسیم چشم‌انداز ایران در این حوزه تا سال ۱۴۱۰ رونمایی شد.
سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور با الگوگیری از برنامه راهبردی ۲۳ کشور در حوزه هوش مصنوعی، امروز با حضور ستار هاشمی معاون وزیر ارتباطات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد. همزمان با این پروژه، از زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی نیز بهره برداری شد.
در این مراسم محمد شهرام معین رئیس مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهداف کلان سند راهبردی توسعه هوش مصنوعی در کشور و حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه این فناوری، اظهار داشت: طبق این سند، جایگاه ایران در سال ۱۴۱۰ در میان ۱۰ کشور اول جهان در حوزه هوش مصنوعی ترسیم شده است.
سهم ۱۲ درصدی هوش مصنوعی از GDP
وی با اشاره به تلاش یک ساله برای تدوین این سند از ۲۸ بهمن ماه سال ۹۹ تا بهمن ماه ۱۴۰۰، گفت: با قرار گرفتن ایران در میان ۱۰ کشور اول جهان در حوزه هوش مصنوعی تا سال ۱۴۱۰ شاهد رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی برای مردم خواهیم بود. طبق این اهداف باید به سهم ۱۲ درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی برسیم و ۷ میلیارد دلار تا سال ۱۴۱۰ در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده باشیم؛ همچنین باید ۶۰۰ هزار نفر نیروی متخصص در حوزه هوش مصنوعی تربیت کنیم.
رئیس مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در این سند نقشه راه، ۹ راهبرد برای توسعه هوش مصنوعی در کشور دیده شده که شامل سیاست‌های خرد، اقدامات و پروژه‌ها می‌شود و ۱۵۵ پروژه و فعالیت ذیل این راهبردها باید عملیاتی شود، گفت: در این سند حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه هوش مصنوعی مشخص شده که حوزه‌های اقتصاد و حمل و نقل در اولویت قرار دارند.
به گفته وی، برای تحقق سند توسعه هوش مصنوعی در کشور برای نهادهایی از جمله مرکز ملی فضای مجازی، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، سازمان استاندارد و چندین دستگاه دیگر، وظایفی در نظر گرفته شده است و وزارت ارتباطات نیز هسته اجرایی هوش مصنوعی در کشور خواهد بود.
هوش مصنوعی ۹۷ میلیون شغل ایجاد می‌کند
در این مراسم ستار هاشمی معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تأثیر مثبت هوش مصنوعی بر اشتغال، اظهار داشت: آمارها نشان داده که هوش مصنوعی ۹۷ میلیون شغل ایجاد می‌کند و در مقابل ۸۵ میلیون شغل را از بین می‌برد. به این معنی که بسیاری از مشاغل عمومی با هوش مصنوعی از بین خواهند رفت و نیاز به شغل‌های تخصصی به وجود خواهد آمد. از این رو نیاز است که حضور فعال و مؤثر برای تربیت نیروی تخصصی داشته باشیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروز ۳ هزار نفر در سال در رشته‌های مرتبط با ICT فارغ‌التحصیل می‌شوند. ۵۰۰ عضو هیأت علمی و ۳۰۰ شرکت نام آشنا در این حوزه داریم که باید از نیروی انسانی آنها استفاده کنیم و در جذب و نگهداری آنها کوشا باشیم. می‌توان با برنامه‌ریزی سهم مناسبی از این فضا در سال‌های آینده داشت.
وی با بیان اینکه امروزه حجم اقتصاد دیجیتال در دنیا به ۳۰ تریلیون دلار رسیده که تقریباً ۳۰ درصد از کل اقتصاد دنیا را شامل می‌شود، ادامه داد: ۴۰ کشور دنیا از سهم ۴۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از مجموع اقتصادشان عبور کرده‌اند. شاید بخشی از این سرعت رشد ناشی از شیوع ویروس کرونا باشد اما بخش دیگر ناشی از سرعت غیرقابل پیش‌بینی رشد فناوری اطلاعات در جهان بوده است.
هاشمی هوش مصنوعی را مؤلفه کلیدی در اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها سهم هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵ درصد می‌رسد، افزود: این آمارها ضرورت توجه جدی به این حوزه را نشان می‌دهد و ما نیازمند برنامه‌ریزی منسجم برای آینده هستیم. در همین حال تاکید مقام معظم رهبری بر هوش مصنوعی هم اتفاقی کم‌نظیر است.
آزمایشگاه هوش مصنوعی در کنار ابررایانه
در این مراسم علیرضا یاری رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT با اشاره به رونمایی از زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی، اظهار داشت: خدمات این آزمایشگاه برای توسعه‌دهندگان، پژوهشگران، مشارکت‌کنندگان در حوزه نشانه گذاری داده، حاکمیت و محصولات قابل استفاده خواهد بود.
وی با بیان اینکه زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی در کنار زیرساخت ابررایانه سیمرغ قرار می‌گیرد و امکان ارائه سرویس هوش مصنوعی را به کاربران فراهم می‌کند، تاکید کرد: در این آزمایشگاه داده‌ها از بستر جمع‌سپاری، نشانه گذاری شده و در دیگر سامانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثل تشخیص کرونا مثبت از روی عکس ریه که با استفاده از تگ گذاری داده‌ها و مدل‌سازی از روی داده‌ها انجام می‌شود.
یاری به دیگر کاربردهای مناسب هوش مصنوعی در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور مانند احراز هویت آنلاین اشاره کرد که بدون مراجعه مردم در بخش‌های مورد نیاز، امکان احراز هویت را فراهم می‌کرد و ادامه داد: حاکمیت در موضوعات دیگری هم می‌تواند از خدماتی که زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی استفاده کند و خدمات بیشتری را به مردم ارائه دهد. هدف اکوسیستم این است که کدها و برنامه‌ها روی بسترهای جدیدی قرار گیرد و به توسعه‌دهندگان اجازه دهد که بتوانند سامانه‌های جدیدتر و بیشتری را ارائه کنند.
همچنین در این مراسم، وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نقش این پژوهشگاه در تدوین سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور و زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی، که به سفارش وزارت ارتباطات انجام شده است، تصریح کرد: هیچکدام از پژوهشکده‌های این پژوهشگاه پروژه غیرکاربردی ندارند و همه پروژه‌ها در راستای حل نیازهای کشور تعریف می‌شوند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com