0  |  0

اشتغال در نهادهای مالی و مدارک حرفه‌ای بازار سرمایه

اشتغال در نهادهای مالی و مدارک حرفه‌ای بازار سرمایه

حدود ۱۱ گواهینامه در بازار سرمایه وجود دارد که ۶ گواهینامه آن مربوط به سازمان بورس و اوراق بهادار، ۴ گواهینامه آن نیز مربوط به کانون کارگزاران و یک گواهینامه مشترک بین سازمان بورس و کانون کارگزاران تحت عنوان معامله گری بازار سرمایه است که از دانش پذیران , آزمون گرفته و گواهینامه برای آنان صادر می‌شود.

یک مدرس بازار سرمایه با بیان اینکه طبق ضوابط حاکم بر بازار سرمایه، اشخاص برای تصدی برخی از سمت‌ها در نهادهای مالی ملزم به دریافت گواهینامه هستند، گفت: محل دریافت گواهینامه‌های مربوط به بازار سرمایه در سازمان بورس و اوراق بهادار و کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار است.

مسلم نیل‌چی افزود: حدود ۱۱ گواهینامه در بازار سرمایه وجود دارد که ۶ گواهینامه آن یعنی اصول بازار سرمایه، کارشناسی عرضه و پذیرش، مدیریت نهادهای بازار سرمایه، تحلیل گری بازار سرمایه، مدیریت سبد اوراق بهادار و ارزشیابی اوراق بهادار مربوط به سازمان بورس و اوراق بهادار و ۴ گواهینامه آن یعنی پذیرش سفارش مشتریان اوراق بهادار، پذیرش سفارش مشتریان کالا و انرژی، معامله‌گر بر خط گروهی و نظارت و کنترل داخلی نیز مربوط به کانون کارگزاران است که از دانش پذیران آزمون گرفته و گواهینامه برای آنان صادر می‌شود.

او با اشاره به اینکه «اصول بازار سرمایه» پیش نیاز تمام گواهینامه‌هایی است که توسط سازمان بورس صادر شده است، تصریح کرد: شرط دریافت گواهینامه‌های سازمان بورس و کانون کارگزاران، داشتن مدرک دیپلم و حداقل یک سال سابقه کار است.

نیل چی درباره تفاوت گواهینامه‌های صادر شده از سوی کانون کارگزاران با گواهینامه های سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار کرد: در گواهینامه‌های سازمان بورس، مباحث و منابع مشخص است و طبق یک اطلاع رسانی، دانش پذیران ثبت نام کرده، آزمون داده و پس از قبولی،گواهینامه برای آنان صادر می‌شود اما در گواهینامه‌های مربوط به کانون کارگزاران، ابتدا دوره آموزشی برگزار، سپس منابع متناسب با کلاس در اختیار دانش پذیران قرار گرفته و آزمون گرفته می‌شود.

این مدرس بازار سرمایه تاکید کرد: یک گواهینامه مشترک بین سازمان بورس و کانون کارگزاران تحت عنوان معامله گری بازار سرمایه است که دانش پذیران برای دریافت این گواهینامه، نخست باید در سامانه سازمان بورس ثبت نام کرده و بعد از کسب نمره قبولی، در کانون کارگزاران دوره آموزشی گذرانده تا موفق به دریافت گواهینامه شوند.

نیل چی درباره مدرک اصول بازار سرمایه که متقاضی بسیاری دارد، عنوان کرد: بعد از ثبت نام در سایت شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس، در آزمون اصول بازار سرمایه از دانش‌پذیران خواسته می شود هفت سرفصل آموزش را مطالعه کرده و سپس در آزمون شرکت کنند.

وی تصریح کرد: دانش‌پذیران برای دریافت گواهینامه معامله‌گری بازار سرمایه باید اصول بازار سرمایه را داشته باشند اما داشتن اصول بازار سرمایه برای یک سری افراد که در رشته‌های مدیریت، حسابداری، اقتصاد، ریاضی مالی و مهندسی مالی فارغ التحصیل شده‌اند، معافیت‌هایی را به دنبال دارد به طوری که اگر معدل لیسانس این افراد بالای ۱۵ باشد، می‌توانند بدون داشتن گواهینامه اصول بازار سرمایه، به طور مستقیم در آزمون معامله گری بازار سرمایه شرکت کنند اما برای دریافت بقیه گواهینامه‌ها باید اصول بازار سرمایه را داشته باشند.

این استاد بازار سرمایه خاطر نشان کرد: برای فارغ التحصیلان رشته‌های مربوط به اقتصاد در مقطع دکتری، تنها داشتن مقالات و کتاب کافی است و آنان می‌توانند حد نصابی که توسط کمیته گواهینامه ها بررسی می‌شود را کسب کنند. اگر نمره ۴۰ کسب شد می‌توانند قوانین را آزمون دهند که در صورت قبولی، گواهینامه اصول بازار سرمایه را دریافت و اگر نمره ۴۵ را کسب کنند، گواهینامه تحلیل‌گری بازار سرمایه به آنان تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کسانی که از مهرماه امسال در دوره‌های «ام بی ای» بازار سرمایه شرکت کنند برای صدور گواهینامه، آزمون جامع از آنان گرفته می‌شود، افزود: اگر دانش‌پذیران بخواهند گواهینامه اول و یا تحلیل‌گری را دریافت کنند باید آزمون جامع را که از سوی سازمان بورس برگزار می‌شود بگذرانند. اگر افراد می‌خواهند در دوره آموزشی شرکت کنند باید مطمئن شوند که دوره آموزشی توسط کمیته راهبری بازار سرمایه تایید شده باشد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com