0  |  7

چگونه بايد مدل كسب و كار خود را به صورت يك داستان روايت كنيد؟‌

چگونه بايد مدل كسب و كار خود را به صورت يك داستان روايت كنيد؟‌

وقتي مي‌خواهيد برای يك شركت يا استارتاپ سرمايه‌گذار جذب کنید، توانايي انتقال شفاف ديدگاه و ايده‌هايتان يك امر مهم محسوب مي‌شود. براي هيجان‌زده كردن مديران، سرمايه‌گذاران يا تيم خود، و تبديل يك ايده به واقعيت، به يك داستان قانع‌كننده نياز داريد.

براي نمايش شفاف ايده هاي خود، از بوم مدل كسب و كار و بوم ارزش پيشنهادي استفاده كنيد. اين دو ابزار بصري، به همان اندازه كه در ايجاد و تست ايده‌ها ابزارهاي خيلي خوبي هستند، در انتقال ايده‌ها نيز ابزارهايي عالي محسوب مي‌شوند. شركت‌هايي مثل مستركارد(يك شركت كارت اعتباري) در حال حاضر در بخش‌هاي مهم سازمان خود از اين دو بوم به عنوان يك زبان مشترك استفاده مي‌كنند تا داستان‌هاي خلق ارزش خود را روايت نمايند.

در اينجا پنج نكته مطرح مي‌كنيم تا با استفاده از آنها بتوانيد ارزش پيشنهادي و مدل كسب و كار خود را به صورت يك داستان روايت كنيد:

1 . از بوم مدل کسب و کار خود به تدريج رونمایی كنيد 

كاربران پر شور و ذوقي كه از بوم مدل كسب و كار استفاده مي‌كنند معمولا كل بوم خود را به‌يك‌باره به مخاطب نشان داده و سعي مي كنند آن را توضيح دهند. اين كار درست نيست. سعي كنيد از بوم خود به تدريج رونمايي كنيد تا بتوانيد ايده‌ي خود را به طور كارآمد و به صورت گام‌به‌گام منتقل نماييد.

اجزای بوم مدل کسب و کار «استروالدر» را اینجا ببینید 

2 . ماهيت داستان شما چيست؟

وسوسه نشويد كه تمام جزئيات مدل كسب و كار خود را بيان كنيد. آنچه كه بيش از هر چيز اهميت دارد اين است كه مردم ماهيت مدل شما را درك كنند. روي عناصر مهم تمركز كرده و جزئيات را رها كنيد. مثلا مشخص كنيد كه چرا مدل كسب و كار شما متفاوت است؟ چه چيزي آن را سرپا نگه داشته است؟ چرا جايي كه ديگران شكست مي‌خورند، مدل كسب و كار شما موفق عمل مي‌كند؟‌ هميشه مي‌توانيد جزئيات بيشتر را در صورت لزوم در مستندات خود بيان نماييد.

3 . تكه‌های مدل كسب و كار، چگونه باعث تقويت كل مدل می‌شوند؟

‌9 بلوك ساختاري اين بوم، به صورت بصری نشان مي‌دهد كه تمام قطعات مدل كسب و كار شما چگونه كنار هم قرار مي‌گيرند و يكديگر را تقويت مي‌نمايند. هيچ وقت بلوك‌ها را همانند چك‌ليست، يكي پس از ديگری كنار هم قرار ندهيد. به جای اين كار، موضوعي برای داستان خود تعيين كرده و مخاطبين را حول اين موضوع به دنبال خود بكشيد. نشان دهيد كه مشتريان هدف شما چه كساني هستند. توضيح دهيد كه ارزش پيشنهادی موردانتظار آنها چيست. مشخص كنيد كه آنها چرا و از طريق كدام جريان‌هاي درآمدي، به شما پول پرداخت خواهند كرد. تصريح كنيد كه برای ايجاد ارزش پيشنهادی خود و ارائه‌ی آن، به چه فعاليت‌ها و منابعي نياز است. با استفاده از اين سوالات، داستان خود را به طور منطقي روايت كنيد. اگر اين كار را درست انجام دهيد، هيچ عنصر مجزایی نخواهيد داشت كه ارتباطي با ساير بلوك‌های ساختاری مدل كسب و كار نداشته باشد.

نمونه‌ی بوم مدل کسب و کار؛ بوم مدل کسب و کار «اینستاگرام» را اینجا ببیند

4 . برای توصيف بخش‌های مدل کسب و کارتان، از كد‌گذاری رنگی استفاده كنيد

با استفاده از اين تكنيك قدرتمند، مي‌توانيد به صورت بصري مشخص كنيد كه عناصر مدل كسب و كار شما چطور به هم وصل مي‌شوند و با هم ارتباط دارند. در اين صورت مخاطب شما بهتر مي‌تواند عملكرد دروني مدل كسب و كار شما را در يك لحظه درك كند. مثلا براي تمام كانال‌ها، جريان‌هاي درآمدي، و منابع مربوط به يك بخش مشتري خاص، از يك رنگ يكسان استفاده كنيد. براي عناصر مربوط به بخش ديگر، از يك رنگ ديگر استفاده نماييد.

5 . شواهد ارائه كنيد

با بيان كارهاي انجام‌شده و انجام‌نشده‌ي خود به مخاطبان، داستان خود را تقويت كنيد. با ارائه‌ي داده‌هاي نموداري و اعدادي، به طور ايده‌آل، از مدل كسب و كار خود حمايت نماييد.

برگرفته از سايت blog.strategyzer.com

ارایه دهنده ابزارهای آنلاین کسب و کار

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com