0  |  3

به ايده‌های اوليه‌ی خود دل نبنديد

به ايده‌های اوليه‌ی خود دل نبنديد

مهم‌ترين چيزي كه هنگام شروع يك كسب و كار استارتاپ يا سرمايه‌گذاري جديد بايد به ياد داشته باشيد اين است كه عاشق ايده‌هاي اوليه‌ي خود نشويد. چيزي كه در آغاز كار واقعا مي‌خواهيد انجام دهيد اين است كه به سرعت گزينه‌هاي مختلف را كشف و بررسي كنيد. وقت خود را هدر ندهيد و خودتان را به خاطر راه‌حل درست اذيت نكنيد و انتظار نداشته باشيد كه در همان ابتداي كار به همه چيز برسيد. براي بررسي نمونه‌هاي جايگزين مختلف مدل كسب و كار براي ايده‌ي خود، از بوم مدل كسب و كار استفاده كنيد. ولي نمونه‌سازي واقعا چيست؟

نمونه‌سازي، روش ساخت سريع و ارزان مدل‌هاي موردمطالعه مي‌باشد تا اطلاعاتي در مورد امكان‌سنجي، مطلوبيت، و قابليت‌دوام راه‌حل‌هاي جايگزين به دست آوريم.

نمونه‌سازي، يك روش رايج در زمينه‌ي طراحي مصنوعات فيزيكي است، ولي براي ايده‌ي كسب و كار خود هم مي‌توانيد از اين روش استفاده كنيد. با طراحي سريع بوم‌هاي متعدد، مدل‌هاي موردمطالعه را مي‌توانيد سريع درست كنيد. براي هر نمونه‌ي اوليه، روي يك موضوع مختلف تمركز نماييد. مدل‌هاي كسب و كاري را بررسي كنيد كه مقياس‌پذير هستند، از كانال‌هاي مختلف استفاده مي‌كنند و داراي درآمدهاي دوره‌اي، مشتريان وفادار، و الگوهاي استراتژيك مي‌ّباشند.

براي اينكه بتوانيد از مزاياي نمونه‌سازي نهايت استفاده را ببريد، سعي كنيد هيچ وقت انرژي و وقت خود را در يك جهت خرج نكنيد، بلكه با استفاده از اصولي كه در اينجا مطرح مي‌كنيم با همان مقدار انرژي و زمان، جهت‌هاي مختلفي را مورد بررسي قرار دهيد. با استفاده از تكنيك‌هاي نمونه‌سازي زير، هر چه قدر بتوانيد سريع‌تر جهت‌هاي كاملا متفاوت را براي يك ايده مورد كاوش قرار دهيد، چيزهاي بيشتري خواهيد آموخت و مدل‌هاي كسب و كار بهتري را كشف خواهيد كرد.

10 اصل نمونه‌سازي:

1 . نمونه‌ها را به صورت بصري و محسوس كردن بسازيد.

اين نوع نمونه‌ها موجب گفتگو و يادگيري مي‌شوند.

2 . از ذهن‌هاي مبتدي استقبال كنيد.

"آنچه را كه نمي‌توان انجام داد" نمونه‌سازي كنيد. اجازه ندهيد كه دانش موجود، مانع كشف و بررسي شما گردد.

3 . عاشق ايده‌هاي اوليه‌ي خود نشويد.

اگر خيلي سريع به ايده‌هاي اوليه‌ي خود دل ببنديد، ديگر نمي‌توانيد گزينه‌هاي ديگري را ايجاد كرده و مورد بررسي قرار دهيد.

4 . تا زمان تثبيت فرايند، آرامش خود را حفظ كنيد.

در اوايل فرايند، مسير درست نامشخص است و ممكن است تغيير كند. در اين صورت سعي كنيد عصبي نشويد و آرامش خود را حفظ كنيد و به زودي فرايند را تثبيت نماييد.

5 . با تكرار، اصلاح، و دقت پايين، كار را آغاز كنيد.

نمونه‌هاي اوليه‌ِ اصلاح‌شده را به سختي مي‌توان دور انداخت. سعي كنيد ابتدا دانش خود در مورد كارهاي موثر و غيرموثر را افزايش دهيد و سپس اقدام به اصلاح نمونه‌هاي اوليه نماييد.

6 . كار خود را در همان اوايل به نمايش بگذاريد و از انتقاد استقبال كنيد.

در اوايل كار و معمولا قبل از اصلاح، به دنبال بازخورد باشيد. اصلا از بازخوردهاي منفي ناراحت نشده و آنها را به دل نگيريد. اين انتقادها و بازخوردها، خيلي ارزشمند هستند و باعث بهبود نمونه‌ي شما مي‌شوند.

7 . با شكست‌هاي زودهنگام، مكرر، و ارزان، به يادگيري خود سرعت دهيد.

ترس از شكست، باعث مي‌شود مردم دست از كاوش و بررسي بردارند. با استفاده از فرهنگ نمونه‌سازي سريع و ناهموار، كه باعث مي‌شود شكست براي ما ارزان تمام شود و به يادگيري سريع‌تر منجر مي‌گردد، بر اين ترس غلبه كنيد.

8 . از تكنيك‌هاي خلاقيت استفاده كنيد.

براي كشف نمونه‌هاي راهگشا، از تكنيك‌هاي خلاقيت استفاده كنيد. جرات به خرج دهيد و شيوه‌ي رايج انجام كارها در صنعت يا شركت خود را كنار بگذاريد و شيوه‌هاي خلاقانه ابداع كنيد.

9 . مدل‌هاي افراطي ايجاد كنيد.

مدل‌هاي افراطي، نمونه‌هاي اوليه‌ي غيرعادي و تكان‌دهنده‌اي هستند كه ساختن آنها از شما بعيد است. ولي از چنين نمونه‌هايي مي‌توانيد صرفا براي ايجاد بحث و يادگيري استفاده كنيد.

10 . يادگيري‌ها، بينش‌ها و پيشرفت‌ها را پيگيري كنيد.

همچنان تمام يادگيري‌ها، بينش‌ها، و نمونه‌هاي اوليه‌ي جايگزين خود را دنبال كنيد. ممكن است بعدها در فرايند، از بينش‌ها و ايده‌هاي قبلي خود استفاده نماييد.

راهنمايي‌هاي بيشتر:

  • حداكثر 5 تا 15 دقيقه براي طراحي نمونه‌هاي اوليه‌ي خود وقت بگذاريد.
  • هميشه از يك تايمر قابل‌مشاهده استفاده كنيد و به يك چارچوب زماني از پيش‌تعريف‌شده پايبند باشيد.
  • زياد در مورد اينكه از كدام جهت احتمالي براي نمونه‌سازي استفاده شود بحث نكنيد. چند مورد از اين جهت‌ها را نمونه‌سازي كرده و سپس آنها را با هم مقايسه نماييد.
  • همواره به ياد داشته باشيد كه نمونه‌سازي، يك ابزار اكتشافي مي‌باشد. وقت خود را صرف جزئيات يك نمونه‌ي اوليه كه به احتمال زياد دچار تغييرات اساسي خواهد شد نكنيد.

 قبل از تست و ساخت محصولات و خدمات واقعي، نمونه‌سازي مدل‌هاي كسب و كار را تمرين كنيد. در اين صورت خواهيد توانست احتمالات جايگزين مدل كسب و كار را كاوش كرده و بهترين فرصت‌ها را كشف نماييد. همه‌ي ما تجربه كرده‌ايم كه براي يك پروژه پول و زمان صرف كرديم، ولي پس از مدتي متوجه شديم كه روش بهتري هم وجود داشته است. براي اينكه ريسك استفاده از گزينه‌هاي سطح پايين‌تر را به حداقل برسانيد، از نمونه‌سازي استفاده كنيد.

تا جايي كه امكان دارد به سرعت نمونه‌هاي اوليه‌ي ارزش پيشنهادي و مدل كسب و كار خود را با مشتريان و سهامداران تست كنيد تا بتوانيد در مورد نمونه‌هاي اوليه‌ي بعدي اطلاع‌رساني نماييد. نمونه‌سازي و تست، يك عمل مداوم است و تا زماني كه در بازار به موفقيت دست پيدا كنيد بايد آن را ادامه دهيد.

برگرفته از سايت blog.strategyzer.com

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com