0  |  0

توسعه دانش‌بنیان در گرو پویایی اکوسیستم‌کارآفرینی است

توسعه دانش‌بنیان در گرو پویایی اکوسیستم‌کارآفرینی است

مرتضی موسی‌خانی؛ رییس دانشگاه آزاد قزوین در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم تحقیق و پژوهش، گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب هم باید در تحقیقات کاربردی و هم در مرزدانش موفق حاضر شد.
وی پتانسیل نیروی‌انسانی در مقطع تحصیلات‌تکمیلی را اهرمی قدرتمند برای رونق پژوهش دانست و افزود: در دنیای امروز فرد برای حضور در تحصیلات‌تکمیلی باید هدف مشخصی داشته باشد و توان پژوهشی خود را در یکی از دو حوزه حرکت در مرزهای دانش و یا بهبود کیفیت زندگی جامعه به‌کار گیرند. با این حال در کشور ما همچنان برخی افراد برای ارتقاء شغلی و صرفاً اخذ دانش‌نامه وارد تحصیلات‌تکمیلی می‌شوند.
رییس دانشگاه آزاد قزوین اضافه کرد: علم و تحقیق باید از کتابخانه به سمت تولید کالای با کیفیت، ثروت و ارزش‌افزوده سرازیر شوند. شرکت‌های دانش‌بنیان بهترین مصداق برای این رویه هستند. حضور دانشگاهیان در این شرکت‌ها علاوه بر اشغال‌زایی نخبگانی و ره‌آورد مالی برای خود افراد، می‌تواند دانشجویان مقاطع پایین‌تر تحصیلی را نیز وارد گردونه کند و از این راه هم سهم بسزایی در توانمندتر کردن آنان ایفا کند و هم در کاهش نرخ بیکاری اثرگذار باشند.
موسی‌خانی فراهم شدن زیرساخت‌های لازم را از ارکان رونق شرکت دانش‌بنیان دانست و گفت: با بررسی کارشناسانه در مرحله فرآیند می‌توان به خوبی به نقاط ضعف و قوت پی برد و بر اساس آن مسیر صحیح را در کوتاه‌ترین بازه زمانی ترسیم کرد. در کشورهای پیشرفته زمان تبدیل ایده به تولید بسیار اندک است که البته بخش قابل توجهی از آن به پویایی اکوسیستم‌کارآفرینی مرتبط است.
رییس و بنیانگذار کمیته ملی ربوکاپ ایران با بیان اینکه در علم ایده‌های بسیاری وجود دارد اما تعداد افرادی که بتوانند این ایده‌ها را عملیاتی کنند بسیار اندک است، ادامه داد: دانشگاهیان نوعاً به لحاظ علمی در سطح بالایی قرار دارند اما به دلیل دوری از فضای کسب‌وکار و صنعت، نگاه صنعتی و تجاری ندارند. حمایت‌های خوب مراکز شتاب‌دهنده و برگزاری کلاس‌ها و ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم به این افراد سبب شده است اکوسیستم‌کارآفرینی تا حد مقبولی شکل بگیرد که این مهم نویدبخش آینده‌ای روشن است.
رییس دانشگاه آزاد قزوین تصریح کرد: کشور در حال حاضر در مرحله خوبی برای توسعه تحقیق و پژوهش قرار دارد؛ از سویی دانشجویان باسواد و علاقمندی در دانشگاه و مراکز علمی-تحقیقاتی حضور دارند و از سوی دیگر دولت به معنای عام و معاونت علمی-فناوری به معنای خاص نگاه ویژه‌ای به این حوزه دارند. خوشبختانه در دور جدید فعالیت‌های این معاونت و با توجه به مدیریت صحیح دکتر ستاری و عزم راسخ وی و مجموعه‌اش، کشور شاهد اتفاقات خوبی در حوزه پژوهش و تحقیق در هر دو حوزه مرزدانش و کاربردی است.
موسی‌خانی در پایان بر لزوم تداوم حمایت‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: این شرکت‌ها به دلیل نوپا بودن نیازمند حمایت‌های مالی و معنوی دولتی هستند؛ البته طرح‌‎های تشویقی صادراتی خوبی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است که افزایش این تشویق‌ها و ارائه خدمات ناب و چابک به آنها می‌تواند روند حرکتی شرکت‌های دانش‌بنیان را تسریع کند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com