0  |  0

تعامل سازنده معاونت علمی و وزارت آموزش و پرورش برای پرورش نسل خلاق و کارآفرین

تعامل سازنده معاونت علمی و وزارت آموزش و پرورش برای پرورش نسل خلاق و کارآفرین

در حال حاضر بیش از گذشته نیازمند همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم خوشبختانه بر اساس تفاهنامه‌ای که وزیر آموزش و پرورش با معاونت علمی منعقد کرده همکاری‌های مناسب و خوبی در شرف انجام و اجرا هستند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به اقتصاد دانش بنیان و فرهنگسازی آن در کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های خود در زمینه تحقق اقتصاد دانش بنیان گام‌های موثری را برداشته است.
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای ایجاد مراکز رشد دانش آموزی با آموزش و پرورش و نامه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به وزیر آموزش و پرورش در راستای فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، ترویج فرهنگ کارآفرینی و فناورانه در کتاب‌های درسی متناسب با پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور، آشناسازی کاربردی دانش آموزان با فناوری‌های نوین و پیشرفته همکاری بین معاونت علمی و وزارت آموزش و پرورش موید این مطلب است.
روز آمد ساختن پیشرفت‌های علمی
همچنین ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با اهدافی همچون معرفی فرصت‌های ناشی از اقتصاد دانش بنیان برای جوانان و تغییر در رفتارها و مهارت کارآفرینی و توانمند شدن نوجوانان و سوق دادن آنها به فضای نوآوری و خلاقیت در همین راستا در معاونت علمی تشکیل شده است.
با توجه به اهمیت فرهنگسازی در حوزه دانش آموزی این ستاد حمایت از فعالیت‌های دانش آموزی فرهنگساز همچون همکاری در برگزاری جشنواره دانش آموزی دریا، همکاری در برگزاری جشنواره دانش آموزی زیست فناوری، حمایت از مسابقات ملی ابتکارات و نوآوری دانش آموزی و طراحی و انتشار نخستین دانشنامه مجازی دانش آموزی علم و فناوری را مدنظر قرار داده است.
توجه ویژه به کار و فناوری در برنامه‌های درسی
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش نیز تعامل و همکاری با معاونت علمی را در زمینه پیشبرد فرمایشات مقام معظم رهبری و اقتصاد دانش‌بنیان بیش از گذشته تاثیر گذار دانست وی درباره همکاری وزارت آموزش و پرورش با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه فرهنگسازی ترویج علم و فناوری، کارآفرینی و نوآوری اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس آسیب شناسی نظام آموزشی و متناسب با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و ضرورت‌های امروز و فردای جامعه تدوین شده است.
پرورش نسل کارآفرین، نیاز جامعه امروز
نوید ادهم با بیان اینکه یکی از نیازهای جامعه پرورش نسل خلاق و کارآفرین است گفت: به همین دلیل در سند تحول بنیادین، سند برنامه درسی ملی و اسناد زیر نظام به این موضوع توجه خاصی شده است که توجه این تجلی را در برنامه‌های جدید آموزشی آموزش و پرورش شاهد هستیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با ذکر مثالی عنوان کرد: در پایه ششم دبستان دو درس مستقل "تفکر و پژوهش" و "کار و فناوری" تدارک دیده شده که زمینه ساز این فعالیت‌ها است. و با توجه به نیاز دانش آموزان به بروز خلاقیت، توانایی پرسشگری، نوآوری، تقویت تفکر و اندیشه ورزی این برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به آخرین مصوبات شورای آموزش عالی آموزش و پرورش برای هر یک از پایه‌های تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دو ساعت بحث "کارگاه نوآوری و کارآفرینی" پیش بینی شده است که امیدوار هستیم زمینه پاسخ به این نیاز اجتماعی را فراهم کند.
نوید ادهم بیان کرد: دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه ای در پایه دهم 16 ساعت و در پایه‌های یازدهم و دوازدهم، 13 ساعت در هفته دروس عمومی را بگذرانند. این دروس شامل "آموزش تربیت دینی"، "اخلاقی و قرآن"، "آموزش زبان و ادبیات فارسی"، "زبان خارجه"، "انسان و محیط زیست"، "تفکر و سواد رسانه‌ای"، "مدیریت خانواده و سبک زندگی"، "تربیت بدنی"، "جغرافیا"، "جغرافیای استان" و"آموزش دفاعی" است.
همکاری آموزش و پرورش و معاونت علمی بیش از گذشته
وی درباره کاهش رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش متناسب با نیاز بازار کار گفت: در حال حاضر تعداد رشته‌های آموزش و پرورش در شاخه فنی و حرفه‌ای بسیار گسترده است و در برخی از این رشته‌ها شرایط بازار کار تغییر کرده است زیرا بر اساس نیاز در گذشته طراحی شده‌اند. بنابراین رشته‌هایی دیگر متناسب با نیاز امروز متولد شدند که متناسب با نیاز و شرایط بازار کار و همچنین توان و امکانات آموزش و پرورش این رشته‌ها بازخوانی شده و به تصویب رسیدند.
نوید ادهم با اشاره به اینکه همکاری‌های مشترکی با معاونت علمی داریم گفت: در حال حاضر بیش از گذشته نیازمند همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم خوشبختانه بر اساس تفاهنامه‌ای که وزیر آموزش و پرورش با معاونت علمی منعقد کرده همکاری‌های مناسب و خوبی در شرف انجام و اجرا هستند که نمونه آن را در طرح شهاب، تیزهوشان، تجهیز پژوهش‌سراهای دانش آموزی و برگزاری جشنواره‌ها شاهد هستیم. که نتایج آن را در رشد و ارتقای علمی دانش اموزان در اینده‌ای نزدیک مشاهده خواهیم کرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com