0  |  1

مسئول در معاونت فناوری ریاست جمهوری: کارآفرینان مراقب مدها باشند

مسئول در معاونت فناوری ریاست جمهوری: کارآفرینان مراقب مدها باشند

به گزارش ایرنا زند حسامی روز سه شنبه در کارگروه اشتغال خراسان شمالی اظهار کرد: در بحث کارآفرینی باید مواظب مدهای جدید بود زیرا که هر مدلی در مکان مناسب خود پاسخ می دهد.
وی با بیان اینکه طبق آمار طول عمر بیشتر شرکت ها زیر چهار سال است گفت: 70 درصد شرکت ها زیر سه سال از بین خواهند رفت.
وی افزود: بسترهای لازم برای ایجاد شرکت ها باید فراهم شود زیرا که در ایده های اجتماعی سودآوری در کوتاه مدت به دست نمی آید، باید نوآوران مورد حمایت قرار گیرند.
وی اظهار کرد: 25 درصد شرکت ها نیز به علت دلایل خصوصی و 5 درصد به علت ناتوانی در فروش غیرفعال خواهند شد.
وی اظهار کرد: هر چه منطقه محروم تر باشد فرصت های ایجاد طرح های نو و خلاق و درنهایت پول در آوردن بیشتر خواهد شد باید کارآفرینان در این مناطق تلاش کنند.
وی با بیان اینکه کارآفرینان نباید رها شوند افزود: طرح های کار آفرینی زود بازده نیستند باید این جوانان مورد حمایت قرار گیرند تا ایده آنان به تجاری سازی تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه در موضوع کارآفرینی به نهادها توجه شده است و در آمارها به جای توجه به کارآفرین به کارگروه ها و ساختارها اشاره شده است گفت: باید به سراغ کارآفرین هایی برویم که از دردهای کشیده در پشت درهای این نشست ها صحب می کنند.
حسامی با تاکید بر اینکه در نگاه های کارآفرینی باید ظرفیت های بومی هر منطقه مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت: خراسان شمالی یکی از استان های محروم کشور است و البته به کارگیری راه کارهای کارآفرینی در مناطق محروم موفق تر عمل می کند از این رو جای خوشحالی است که این استان به موضوع کارآفرینی توجه کرده است.
مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: خراسان شمالی در برنامه جامعه کار آفرینی در کشور پیشرو است و این طرح به صورت پایلوت در این استان اجرا می شود.
پریسا ریاحی افزود: راه حل های موضوع کسب و کار در هر منطقه ای متفاوت در هر مکانی از یک نظام خاص برخوردار است و هیچ اکوسیستمی در دنیا شبیه به هم نیستند.
وی بر آموزش کارآفرینی نیز تاکید کرد و گفت: این موضوع باید از دوران کودکی آموزش داده شود و فرزندان باید به کسب و کار اهمیت بدهند و خود بتوانند کار ایجاد کنند و درآمدی داشته باشند.
وی با بیان اینکه از شیوه های بومی باید برای رونق کسب و کار استفاده شود گفت: در زمان های گذشته بیشتر افراد برای خود اشتغال ایجاد می کردند.
وی با بیان اینکه در سال 1404 از نظر کارآفرینی باید در منطقه اول باشیم گفت: اما متاسفانه هم اکنون در ردیف آخر قرار داریم.
وی گلوگاه های بی رونقی کارآفرینی را در کشور تحریم و عوامل فرهنگی عنوان کرد و گفت: به علت تحریم ها ارتباط کم بود اما در پساتحریم این ارتباط ها بیشتر خواهد شد اما عدم توازن نیز ایجاد خواهد شد و شرکت های بزرگ روز به روز بزرگ تر خواهند شد و شرکت های کوچک نیز ضعیف تر می شوند.
وی در خصوص فرهنگ کسب و کار نیز گفت: در سال های گذشته مردم تنها به کار دولتی وابسته شده بودند و این فرهنگ نیز در جامعه شکل گرفته و حتی نسبت به ایجاد شرکت ها نگاه منفی نیز وجود دارد که هم اکنون رسانه ها باید در این زمینه فرهنگ سازی کنند تا فرهنگ کسب و کار، کارآفرینی در جامعه رونق گیرد.
وی با بیان اینکه مردم چه قدر حاضرند در کسب و کار به جوان ها کمک کنند افزود: مردم و خانواده در این زمینه نقش کم رنگی دارند این در حالی است که در سال های گذشته در کشورمان در این زمینه نقش به سزایی داشتند.
وی افزود: در دوران قدیم در کشور به خصوص مناطق شرقی کشور برای یک فرد جوان و جویای کار ابزار را تهیه می کردند.
وی با بیان اینکه باید از شیوه های سنتی بهره بگیریم افزود: در آن دوران ابزار در اختیار افراد جوان قرار می گرفت و مردم و خانواده نقش بسزایی در کسب و کار داشتند اما هم اکنون در این شاخص بسیار ضعیف هستیم و اجتماع ریسک پذیری نمی کند.
وی از راه اندازی صندوق خصوصی توسط کارآفرینان نیز خبر داد و گفت: کارآفرینان در این راستا برنامه خوبی دارند و اگر بورس آن را بپذیرد در دنیا نمونه خواهد شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان شمالی نیز در این نشست بر بالا بردن اعتماد به نفس جوانان برای کسب و کار تاکید کرد و گفت: باید به آموزش نیز بسیار توجه کنیم و این مهم باید در سنین کودکی در جامعه نهادینه شود.
محمود دلپسند از کانون کارآفرینان خواست تا پای کار بیاند و دنبال راه کار ها برای رونق کسب و کار در این استان باشند.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در این نشست با اشاره به اینکه برنامه جامع کارآفرینی در استان در حال تدوین است گفت: این برنامه در تلاش است تا اراده و توانمندسازی افراد در گروه های مختلف سن از نونهالان تا دانش آموختگان دانشگاهی در زمینه کارآفرینی تقویت شود.
حسن نوری اظهار داشت: این برنامه در چهار گروه سنی تدوین می شود و در دوره های مختلف و همایش ها آموزش های لازم به جامعه هدف داده می شود.
سید معین قدسی یکی از کارآفرینان استان خراسان شمالی نیز که به همراه تیمی برنامه جامع کارآفرینی استان را طراحی کرده اند در این نشست گفت: اکوسیستم های فعال دنیا را بررسی و تمامی عوامل آن را شناسایی کرده ایم.
وی با بیان اینکه در این استان مزیت های رقابتی این استان کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن، حوزه عمران و شهری شناسایی شده است گفت: در این استان اولین دوره استارتاپ ویکند برگزار شد که شش طرح نو و خلاق نیز خروجی داشته ایم که این طرح ها موفق نیز بوده اند.
وی اظهار کرد: در حوزه نهادینه شدن فرهنگ کسب و کار برای تمامی سنین از جمله نونهالان، نوجوانان، جوانان و گروه های خاص طرح هایی اراده شده است.
وی هدف از اجرای برنامه جامع کارآفرینی را تبدیل کردن این استان به قطب کسب و کارهای نو عنوان کرد.
این نشست با حضور مسئولان اقتصادی، بخش خصوصی و کارآفرینان در استانداری خراسان شمالی برگزار شد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com