0  |  7

درس‌هايي در مورد استارتاپ از زبان پدر استارتاپ ناب(اريك رايز)

درس‌هايي در مورد استارتاپ از زبان پدر استارتاپ ناب(اريك رايز)

كلمه‌ی "ناب" در استارتاپ ناب، از توليد ناب گرفته شده است. بنابراين كساني كه سيستم‌هاي توليد كسب و كار يا نوعي فلسفه‌ي كسب و كار قديمي را مطالعه و بررسي كرده‌اند شايد با اين كلمه آشنا باشند. وقتي من يك كارآفرين تكنولوژي بودم و استارتاپ‌ها را راه‌اندازي مي‌كردم كارها را به شيوه‌ي سنتي انجام مي‌دادم و شركت‌هايي ساختم كه با وجود تكنولوژي‌هاي عظيم، هيچ مشتري‌اي نداشتند. به همين خاطر فهميدم كه بايد كارها را سريع‌تر، شهودي‌تر و علمي‌تر انجام داد و مشتريان بايد بيشتر درگير اين فرايند بشوند. نظريه‌ي توليد ناب در حاضر وجود دارد، به طوري كه اگر مقداري سرعت را افزايش دهيم مي‌توانيم از آن به طور مستقيم در فرايند نوآوري و فرايند كارآفريني استفاده كنيم و به ما كمك مي‌كند كارآفرينان بهتري باشيم.

در استارتاپ يك تكنيك به نام "پنج چرا" وجود دارد. وقتي يك مشكل در بخش توليد ديده مي‌َشود، روش سنتي براي حل آن بدين گونه است كه مشكل را كشف كرده و مقصر را سرزنش كنيم و از او مي‌خواهيم كه ديگر اشتباهش را تكرار نكند. ولي تكنيك "پنج چرا" مي‌گويد هر وقت در خط توليد با مشكلي مواجه شديد به دنبال ريشه‌ و علت مشكل بگرديد.

اولين چيزي كه در استارتاپ ناب در مورد آن صحبت مي‌شود "چشم‌انداز" است، زيرا بدون داشتن چشم اندازي از آنچه كه مي‌خواهيد انجام دهيد، نمي‌توانيد هيچ يك از تكنيك‌هاي استارتاپ ناب(آزمايش سريع، رويكرد علمي، توسعه‌ي گسترده) را انجام دهيد و هيچ يك از آنها موثر نخواهند بود.

بهترين روش براي شروع راه‌اندازي استارتاپ ناب اين است كه در يك موقعيت استارتاپ، بپذيريد هر كاري كه انجام مي‌دهيد يك آزمايش است. در صورت تمايل مي‌توانيد وانمود كنيد كه كار موردنظر، آزمايش نيست. ولي اگر نمي‌دانيد در آينده چه رخ مي‌دهد پس در حال انجام يك آزمايش هستيد. لذا اين سوال پيش مي‌آيد كه مي‌خواهيد يك آزمايش علمي انجام دهيد يا به دنبال طالع‌بيني هستيد. اگر مي‌خواهيد از يك رويكرد علمي استفاده كنيد پس از خود بپرسيد كه فرضيه‌ام چيست؟ به نظرم قرار است چه اتفاقي بيفتد؟ چه راه‌هايي وجود دارد تا بفهمم فرضيه‌ام واقعا درست است يا نه؟

دليل شكست اكثر استارتاپ‌ها اين است كه محصولي مي‌سازند كه مشتريان خواستار آن نيستند. معمولا مي‌شنويم كه استارتاپ‌ها به دنبال رشد بالا هستند، ولي اين رشد از كجا به دست مي‌آيد؟ رشد بالا يعني چه؟ سرطان و طرح پونزي هم رشد بالايي دارند، ولي آيا اينها واقعا چيزهاي خوبي هستند؟ ما بايد معني رشد را براي خودمان مشخص كنيم. ما مي‌خواهيم چيزي ايجاد كنيم كه دنياي بهتري بسازيم. اين يعني چه؟ يعني چيزي كه باعث بهبود زندگي مشتريان ما شود، به اين مي‌گويند قانون رشد پايدار. مشتريان جديد، نتيجه‌ي اقدامات مشتريان گذشته هستند. هدف ما هم به عنوان كارآفرين بايد همين باشد. وقتي كمي پايين‌تر از اين هدف را در نظر مي‌گيريم، مسير ما با آنچه كه در طرح كسب و كار وجود دارد متفاوت خواهد شد و در نتيجه مسيرمان به سمت شكست منحرف مي‌گردد. پس بايد بدانيم كه شكست ايده، تقريبا برابر است با شكست شركت.

ما در مدل استارتاپ ناب سعي مي‌كنيم نشان دهيم كه اشتباهي در ايده‌ي شما وجود دارد، ولي اين بدين معني نيست كه شركت شما شكست مي‌خورد. در استارتاپ‌هاي ناب كاملا رايج است كه از يك مفهوم اوليه استفاده كرده و سپس آن را به يك محصول بادوام تبديل مي‌كنند.

اكثر كساني كه در كنفرانس استارتاپ ناب به روي صحنه مي‌آيند، اصلا در هيچ كنفرانس ديگري شركت نكرده‌اند و پشت ميكروفن نرفته‌اند و افراد مشهوري نيستند. اين افراد كساني هستند كه با دقت مواظب هستند روايت استارتاپ خود را به طور صادقانه بيان كنند. اين كنفرانس‌ها فرصت منحصر به فردي هستند تا از حقيقت پشت صحنه‌ي استارتاپ‌هاي امروز باخبر شويم.

برگرفته از سايت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
دیدگاه ها
همایون

سه شنبه 9 خرداد 1396 ساعت 14:50

بسیار مفید بود

درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com