2  |  5

7 سوال تعيين کننده هوش هيجاني

7 سوال تعيين کننده هوش هيجاني

استخدام كاركنان نقش مهمي در شكل‌گيري فرهنگ شركت و تضمين موفقيت آينده‌ي آن ايفا مي‌كند. انتخاب سوالات مفيد براي مصاحبه، يك عامل كليدي براي يافتن كارمندان خوب و حذف داوطلبان نالايق محسوب مي‌شود. در حالي كه شركت‌هاي مختلف داراي فرهنگ‌ها و ارزش‌هاي متفاوتي هستند، موفقيت در محل كار به شدت تحت‌تاثير هوش هيجاني فرد قرار دارد.

با هفت سوال مصاحبه‌ي زير مي‌توانيد پاسخ‌هاي فاش‌كننده‌اي از داوطلبان شغلي دريافت كنيد و كارمنداني با هوش هيجاني عالي استخدام نماييد.

1 . چه كسي به شما الهام مي‌بخشد و چرا؟

 پاسخ مصاحبه‌شونده نشان مي‌دهد كه او به كدام الگوهاي رفتاري احترام مي‌گذارد.

2 . اگر فردا يك شركت راه‌اندازي كنيد، سه مورد از برترين ارزش‌هاي آن شركت چه خواهد بود؟

هر رابطه‌ي خوبي، با اعتماد و ارزش‌هاي سازماندهي‌شده آغاز مي‌گردد. پاسخ داوطلب، مي‌تواند بيانگر اولويت‌هاي فرد و همچنين صداقت و درستكاري او باشد.

3 . اگر اولويت‌هاي كسب و كار تغيير كنند، چطور به اعضاي تيم خود كمك خواهيد كرد كه اهداف تغييريافته را درك كرده و آنها را اجرا نمايند؟

 تغيير اولويت‌ها ممكن است در هر شركتي و در هر شغلي رخ دهد، پس به دنبال داوطلباني باشيد كه انعطاف‌پذير بوده و داراي مهارت‌هاي انجام تغيير باشند. كارمندان خودآگاه، باانگيزه و داراي روحيه‌ي همدلي را استخدام كنيد. اين مهارت‌ها باعث مي‌شوند كه كارمندان عملكرد بهتري در تيم‌ها داشته باشند.

4 . آيا تا به حال دوستي‌هاي پايداري با ديگران داشته‌ايد؟

ايجاد رابطه با ديگران مدتي طول مي‌كشد و توانايي برقراري ارتباط نيز بيانگر هوش هيجاني قوي در فرد مي‌باشد. يك رابطه‌ي پايدار، نشان مي‌دهد كه داوطلب به برقراري رابطه با ديگران و حفظ آن اهميت زيادي قائل است.

5 . احساس مي‌كنيد هنوز كدام مهارت يا تخصص را نداريد؟

كنجكاوي و تمايل به يادگيري، علائم مهمي هستند كه نشان مي‌دهند داوطلب در هر كاري به دنبال نتايج بهتر مي‌باشد. كساني كه با اين سوال مشكل دارند افرادي هستند كه فكر مي‌كنند همه چيز را مي‌دانند و شما هم قاعدتا هميشه خودتان را از اين افراد دور نگه مي‌داريد.

6 . اگر من چيزي را بلد نباشم (مثلا يك مهارت، يك درس، يا يك پازل)، مي‌توانيد آن را به من ياد دهيد؟

پاسخ داوطلب به اين سوال مي‌تواند بيانگر موارد زير باشد:‌

  • اينكه آيا اين شخص قبل از صحبت، فكر مي‌كند؟
  • اينكه آيا داوطلب توانايي فني دارد تا به كسي كه دانش كمتري در يك زمينه دارد چيزي را توضيح دهد؟
  • اينكه آيا داوطلب سوالات دلسوزانه‌اي مثل "آيا اين مطلب را فهميدي" از فرد يادگيرنده مي‌پرسد؟

 7 . سه عامل اصلي موفقيت شما چيست؟

پاسخ به اين سوال نشان مي‌دهد كه فرد داوطلب، فداكار است يا خودخواه. وقتي افراد در مورد موفقيت خود صحبت مي‌كنند دقت كنيد كه آيا از كلمه‌ي "من" بيشتر استفاده مي‌كنند يا از كلمه‌ي "ما".

برگرفته از سايت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com