0  |  1

فروش شرکتهای دانش بنیان از مرز ۷۰هزار میلیارد گذشت

فروش شرکتهای دانش بنیان از مرز ۷۰هزار میلیارد گذشت

به گزارش خبرنگار مهر، تعریف حدود ۸۲۵ طرح توسعه فناوری و تجاری‌سازی در حوزه‎های مرتبط با اولویت‎های نقشه جامع علمی کشور، افزایش ۴۰ برابری تعداد شرکت های دانش بنیان، مکلف شدن بانکها به حمایت از این شرکت ها، تشکیل مرکز ملی فضای مجازی و راه اندازی بازار دارایی فکری از جمله اقداماتی بوده است که در سال ۹۴ به منصه ظهور رسیدند.
افزایش ۴۰برابری تعداد شرکت های دانش بنیان
رشد ۴۰ برابری تعداد شرکت‎های دانش‎بنیان و عبور از مرز ۲ هزار و ۱۰۰ شرکت تایید صلاحیت شده، عبور از مرز ۷۰هزار میلیارد ریال فروش شرکت‌های دانش‌بنیان، نهادینه‎سازی حمایت برای برخورداری از معافیت مالیاتی شرکت‎های دانش‎بنیان با رشدی ۲۷ برابری از مهم ترین اتفاقات مهم در حوزه شرکت های دانش بنیان در سال ۹۴ به شمار می رود.
تخصیص ۵۰۰ میلیارد دلار به صندوق نوآوری و شکوفایی
علی رغم محدویت‎های مالی دولت در تامین منابع، تخصیص ۵۰۰ میلیارد دلار به صندوق نوآوری وشکوفایی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، عبور از مرز ۳۵.۰۰۰ نفر اشتغال مستقیم در شرکت‎های دانش‎بنیان علیرغم رکود در فعالیت واحدهای صنعتی وخدماتی از دیگر اتفاقات مهم در حوزه شرکت های دانش بنیان محسوب می شود.
راه‌اندازی بازار دارایی فکری
از مشکلات و معضلات بسیاری از صاحبان ایده و تفکر، جذب سرمایه‎گذار است و چه بسیار ایده‎ها و طرح‎های نوآورانه‌ای که به واسطه عدم امکان جذب سرمایه‎گذار در زمان مناسب، به دست فراموشی سپرده شده‎اند. از این رو در راستای توسعه بازار، بازار دارایی فکری با تعامل شرکت فرابورس و پارک فناوری پردیس راه‎اندازی شد.
در سال ۹۴، ۷۶ اختراع، دو طرح صنعتی و یک نشان تجاری در فهرست عرضه بازار دارایی فکری درج شده و دو طرح (یک طرح صنعتی و یک اختراع) به ارزشی بالغ بر ۵/۲ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته که منجر به تولید انبوه شده است.
تشکیل مرکز ملی فضایی ایران
این مرکز طی دستور رئیس جمهور و با مأموریت هماهنگی، سیاست‎گذاری، برنامه‎ریزی و نظارت بر حوزه فضایی کشور تشکیل شد، به منظور ساماندهی فعالیت‌های فضایی، برنامه ۴۱ ساله اول فضایی کشور برای بازده زمانی سال‌های ۲۲ تا ۹۴ تدوین شده است. با توجه به اینکه از لحاظ زمانی این برنامه به اتمام رسیده است، لازم است با در نظر گرفتن راهبردهای برنامه ۲ ساله ششم و شرایط کشور، برنامه‎ای منسجم به منظور جهت‎دهی و هماهنگی فعالیت‎های فضایی در جهت رفع نیازهای موجود کشور در حوزه فضا تدوین شود.
تشکیل شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های ‌راهبردی به عنوان یک زیرساخت ملی
تاسیس و راه‎اندازی آزمایشگاه‌های خدمات تخصصی از حیاتی‎ترین و الزام‎آورترین اقداماتی است که با توجه به مراحل تکامل و به نتیجه رسیدن مراحل توسعه محصولات دانش‌بنیان اعم از اثبات فناوری، تولید و ارائه به بازار، باید انجام شود که در همین راستا دستورالعمل چگونگی حمایت از شکل‌گیری و توسعه آزمایشگاه‌های مربوط در حوزه های تخصصی توسط معاونت تهیه و اجرا شد.
در سال ۹۴ تعداد آزمایشگاههای قطعی عضو این شبکه به تعداد ۱۰۶ آزمایشگاه به صورت قطعی و ۸۸ آزمایشگاه به صورت آزمایشی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی رسیده است.
واردات کالاهای دانش‌بنیان از مسیر سبز گمرکی
یکی از اقداماتی که برای شرکت های دانش بنیان مفید بود، انجام واردات کالاهای شرکت‌های دانش‌بنیان از مسیر سبز گمرکی بود که سال ۹۴ در گمرک جمهوری اسلامی به تصویب رسید.
بر اساس این مصوبه شرکت‌های دانش‌بنیان برای واردات کالاهای خود در مسیر سبز گمرکی قرار می گیرند. تاکنون عمدتا شرکت‌های خوش‌نام و تولیدکنندگان برتر در مسیر سبز قرار می‌گرفتند و سایر شرکت‌ها به مسیر قرمز و زرد وارد می شدند که با توجه به مذاکرات انجام شده، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به مسیر سبز گمرکی افزوده شدند.
ارائه ۸ نوع تسهیل مالی به شرکت های دانش بنیان
صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات مالی به شرکت های دانش بنیان در راستای صادرات کالا و خدمات دانش بنیان تسهیلاتی را در قالب ۸ بسته ارائه میکند که تسهیلات هم در سال ۹۴ به تصویب رسید.
این بسته شامل سرمایه در گردش، سرمایه ثابت، یارانه سود تسهیلات، تسهیلات حمایت از صادارت، تسهیلات توانمندساز، تسهیلات توسعه بازار صادراتی، ضمانت نامه بانکی و تسهیلات حمایت از انتقال فناوری می شود.
بانکها مکلف به حمایت مالی از طرح‌های دانش بنیان شدند
طی توافقاتی که معاونت علمی و فناوری با مدیر عاملان پنج بانک (کشاورزی، صنعت و معدن، سپه، رفاه کارگردان، صادرات )، رئیس صندوق توسعه ملی در سال ۹۴ داشت این بود که طرح های دانش بنیان و فناور در اولویت حمایت مالی قرار بگیرند.
تشکیل کمیته حمایت از شرکتهای دانش بنیان در اتاق بازرگانی
کمیته اجرای کامل و جامع قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در اتاق بازرگانی ایران با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد.
بهره مندی از ظرفیت متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم
از اوایل سال ۹۴ معاونت علمی و فناوری در راستای بهره مندی از ظرفیت های متخصصان و دانشمندان ایرانی غیر مقیم طرحی را عنوان کرد بسیار زیاد مورد استقبال این ایرانیان قرار گرفت.
اعطای جایزه مصطفی(ص) به ۲ مسلمان

اولین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) در سال ۹۴ رخ داد که به دو دانشمند برجسته مسلمان در دو حوزه تعلق گرفت. جایزه علمی فناوری مصطفی(ص)، با مدیریت پارك فناوری پردیس معاونت علمی به ‎صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اهدا می‌شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com