0  |  0

مشارکت فعال در سیاست‎گذاری توسعه اقتصاد دانش‎بنیان

مشارکت فعال در سیاست‎گذاری توسعه اقتصاد دانش‎بنیان

 به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ از آنجا که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهادی فراسازمانی، نقش کلیدی در تدوین سیاست‌های کلی علم و فناوری کشور ایفا می‌کند، با توجه به سیاست‌‌ها‌ي کلان نظام، توسعه شبکه سیاستگذاري و ارزیابی علم و فناوري از جمله اقداماتی است که منجر به تکمیل حلقه‌‌ها‌ي نظام ملی نوآوري خواهد شد.

 سه رویداد کلیدی در سیاست‎گذاری نوآوری فناورانه با رویکرد کالیبراسیون سیاست‌ها و اقدامات در راستای اقتصاد مقاومتی و دانش‎بنیان شامل تنظیم و به ‎تصویب رسانیدن برنامه توسعه تولید محصولات دانش‎بنیان (ماده 43 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور) و تدوین احکام برنامه ششم توسعه در حوزه علم ‎و فناوری، ایجاد زیرساخت‎های اطلاعاتی و هوشمندی سیاستی و تشکیل دبیرخانه آینده‎نگاری علم و فناوری می شود.

 تدوین محور علم و فناوری برنامه ششم توسعه

تدوین بخش علم و فناوری برنامه ششم توسعه از اولویت‌های اصلی معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی در سال 94 بوده است و کارگروه تخصصی متشکل از نهادهای ذی‌نفع به منظور تدوین احکام برنامه، تشکیل شد.

فرآیند تدوین محور علم و فناوری برنامه ششم، از تدوین شاخص‌ها و ارزیابی وضع موجود و مطلوب، تا چالش‌های توسعه علم و فناوری و سرانجام، مفاد قانونی مورد نیاز برای غلبه بر چالش‌ها و دستیابی به وضع مطلوب را در بر می‌گرفت. این نظرات همچون تجربیات سال‎های گذشته، به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که متولی یکپارچه‌سازی آن بود، ارسال شد.

 تدوین برنامه توسعه تولید محصولات دانش‌بنیان

تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور و به‎ویژه ماده 43 این قانون، معاونت علمی‌ و ‌فناوری رییس جمهوری را بر آن داشت تا با تدوین برنامه مناسب بتواند چرخه اقتصاد شرکت‌های تولیدکننده محصولات دانش‎بنیان را تکمیل کند.

تا قبل از تصویب این قانون، تمرکز حمایت‌های معاونت بیش‌تر بر تحریک عرضه محصولات دانش‌بنیان قرار داشت. بنابراین فرآیند تدوین برنامه با طراحی مدل مفهومی آغاز شد؛ به این معنا که الزامات تولید محصولات و خدمات کیفی دانش‌بنیان(حمایت از طرف عرضه، تحریک تقاضا و بازارسازی، تسهیل تبادل عرضه و تقاضا، نظام تأمین مالی پژوهش و فناوری، و شفافیت اطلاعات و هوشمندی سیاستی) توسط بنگاه‌های نوآور شناسایی شد و برنامه با در نظر گرفتن این محورهای پنج‌گانه تدوین شدند.

در این برنامه، کارگروهی متشکل از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های تأثیرگذار پیش‌بینی شده است که به تکمیل عرضه و تقاضای محصولات دانش‌بنیان کمک خواهند کرد.

در حال حاضر 6 جلسه در کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان عضو کارگروه، در خصوص تدوین برنامه‌های عملیاتی مرتبط تشکیل شده است و کارگروه اصلی تولید، تقاضا و صادرات محصولات دانش‎بنیان نیز ضمن برگزاری 3 جلسه، برنامه‌های اولویت‌دار را نیز تصویب کرده است.

 ایجاد زیرساختهای اطلاعاتی و خلق هوشمندی سیاستی

معاونت علمی برای ایجاد این زیرساخت ها به روش‌های گوناگون برگزاری دومین دوره طرح ملی پیمایش نوآوری ایران، طراحی نظام جامع پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری، انجام پروژه STIP Review Iran 2016 با همکاری سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل و طراحی داشبوردهای سیاستی به منظور رصد وضعیت ستادهای توسعه فناوری با استفاده از شاخص‌های علم، فناوری و نوآوری اقدام کرده است.

آینده‌نگاری ملی

با هدف ارتقا هوشمندی فناورانه کشور با تلاش‎های صورت گرفته در دولت یازدهم سکانداری برنامه‎های آینده‌نگاری ملی کشور بر عهده معاونت علمی ‌و ‌فناوری قرارداده شد که با فعال‌سازی دبیرخانه برنامه درسال 94 تشکیل ضمن طرح‌ریزی مدل بومی و ملی، در حال حاضر 4 طرح ملی و اولویت‎دار توسط این دبیرخانه در حال بررسی و اجرایی شدن است.

مالکيت صنعتي

با توجه به مشخص نبودن مرجع پیگیری و سامان‌دهی مالکیت صنعتی و درجه اهمیت آن در سرنوشت شرکت‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان، در راستای رفع نارسایی‌های موجود در نظام ملی مالکیت صنعتی ایران، درسال 93 طرحی با هدف کمک به تصمیم‌سازی بهتر در این حوزه به قوه مجریه ارائه شد.

همچنین با توجه به اهمیت ویژه تبادلات دارایی‌های نامشهود طی سالهای 93 و 94 مشارکت در تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود در طرح‌های سرمایه‌گذاری با هدف تسهیل و ضابطه‌مند کردن آن صورت گرفت.

 طرح پیشنهادی استفاده از ظرفيت متخصصان و دانشمندان برجسته ايراني غير مقيم

به ‎منظور استفاده از ظرفيت متخصصان و دانشمندان برجسته ايراني غير مقيم، در دانشگاه‌های معتبر کشور و همچنین شناسایی و معرفی ظرفیت‎های موجود در حوزه‎های مختلف علمی ‌و ‌فناوری موسسات و مراکز علمی داخل به نخبگان غیر مقیم و ایجاد ارتباط میان آنها، طرح پیشنهادی به هیات دولت تقدیم شد..

 دستورالعملهای پیوست فناوری

در فضای پساتحریم لزوم اتخاذ تدابیری به منظور استفاده بهینه از تقاضای پروژه‌های ملی و بین‌ا‌لمللی در راستای توسعه فناوری‌های مورد نیاز داخلی و نیز الزام و تشویق طرف‌های خارجی به انتقال دانش و فناوری بسیار ضروری است. در نتیجه با مطالعات صورت گرفته در حوزه علم و فناوری کشور و با توجه به برهه حساس شرایط پسا برجام، دستورالعمل‎های پیوست فناوری به‎ویژه در پروژه‌های ملی و بین‎المللی و همکاری‌های فناورانه در شورای امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارتخانه‌های بخشی تدوین شد. در این راستا تدوین طرح جامع انتقال فناوری به کشور از برنامه‌های کلیدی معاونت خواهد بود. 

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com