0  |  0

صنعت گردشگری مهمترین مزیت اقتصادی ایران؛ رشد 12 درصدی ورود گردشگران بعداز برجام

صنعت گردشگری مهمترین مزیت اقتصادی ایران؛ رشد 12 درصدی ورود گردشگران بعداز برجام

محسن قریب کفت: گردشگری به عنوان صنعت پاك امروز نقش محوری در اقتصاد كشورها دارد. كشورهای توسعه یافته منافعشان از صنعت گردشگری بیشتر است، زیرا زیرساخت های آنها برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی فراهم است.
وی تولید ثروت را مهمترین مشخصه صنعت گردشگری عنوان كرد زیرا می تواند فرصت های شغلی متعددی را در كشور ایجاد كند. همچنین رشد این صنعت می تواند تعامل فرهنگی ایرانیان را با مردم سایر ملل، افزایش دهد.
رفع محرومیت ها از جمله ویژگی های مثبت صنعت گردشگری بود كه قریب به آن اشاره كرد و گفت: حضور گردشگران موجب می شود برخی از نقاط محروم كشور كه مورد غفلت قرار گرفته اند تحركی دوباره یابند و از مواهب و منافع صنعت گردشگری بهره مند شوند.
مدیرعامل شركت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی، توسعه صادرات كه نتیجه آن افزایش درآمدهای ارزی است را از دیگر مزایای توسعه صنعت گردشگری در كشور برشمرد.
قریب تاكید كرد، رشد صنعت گردشگری در كشور گسترش فعالیت بخش هایی نظیر هتلداری، رستوران داری، صنایع دستی، حمل و نقل درون و برون شهری و سایر خدمات را بدنبال دارد.

ساخت هر اتاق 2.5 شغل ایجاد می كند
قریب توسعه بخش هتلداری را پیش نیاز گسترش صنعت گردشگری در كشور عنوان كرد و افزود: هم اكنون با بحران كمبود اتاق درهتل ها برای پذیرایی از گردشگران مواجه هستیم.
وی ادامه داد: رشد فعالیت های گردشگری در كشور اشتغالزاست. به طور نمونه با ساخت هر اتاق در هر هتل 2.5 شغل ایجاد می شود.
وی تاكید كرد، بی توجهی به صنعت گردشگری، هزاران فرصت شغلی را در كشور از بین می برد.
براساس گزارش مركز آمار ایران، میانگین نرخ بیكاری كشور در سال گذشته، 11 درصد و تعداد بیكاران نیز 2 میلیون و 729 هزار و 92 نفر بوده است.

 رهایی از اقتصاد نفتی
مدیرعامل شركت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی در ادامه گفت وگو با ایرنا افزود: ضروری است مدیران كشور برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رهایی از اقتصاد نفتی برای توسعه صنعت گردشگری تلاش كنند و به ابعاد اشتغالزایی و درآمدزایی آن بیش از پیش توجه كنند.
قریب گفت: وقتی كه اقتصاد وابسته به نفت باشد با كاهش قیمت آن همواره در معرض تهدید قرار داریم. هم اكنون درآمدهای نفتی كشور به دلیل كاهش قیمت نفت برای انجام سرمایه گذاری های جدید كافی نیست.
وی با اشاره به هشت تریلیون ریال (800 هزار میلیارد تومان) نقدینگی سرگردان در كشور گفت: باوجود این میزان نقدینگی سرگردان در كشور ، بخش بسیار ناچیزی از آن به صنعت گردشگری اختصاص می یابد زیرا هنوز این صنعت در كشور اقتصادی نیست.

 موانع گردشگری در ایران
وی با بیان اینكه صنعت گردشگری در كشور هنوز اقتصادی نیست، شفاف نبودن برخی قوانین در حوزه مالیات و كار را از موانع توسعه سرمایه گذاری در این صنعت عنوان كرد.
قریب افزود: مدیران كشور باید برای بهبود سرمایه گذاری در صنعت گردشگری تلاش كنند. بانكها تسهیلات درازمدت كم بهره برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری تخصیص دهند. شهرداری ها زمین مناسب با اقساط پایین در اختیار فعالان حوزه گردشگری قرار دهند. معافیت از عوارض نوسازی یكی دیگر از كارهایی است كه در جهت حمایت از سرمایه گذاری در بخش گردشگری می توان انجام داد.
به گفته وی گمركات كشور می توانند برای حمایت از صنعت گردشگری، واردات اجناس لوكس هتلی را معاف از عوارض كنند.

 ورود پرشمار هیات های خارجی
وی درباره آثار اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) بر حضور سرمایه گذاران خارجی در كشور گفت: بعد از برجام قریب به 20 هیات خارجی علاقمند به سرمایه گذاری در صنعت گردشگری به ایران سفر كرده اند، اما هنوز موفق به عقد قراردادی در این زمینه به دلیل برخی ابهامات نشده ایم.
وی یكی از مهمترین مشكلات برای ورود گردشگران خارجی را تبدیل ارز و مسائل بانكی عنوان كرد و گفت: دو نرخی بودن ارز در كشور (بانكی و آزاد) مشكلات متعددی برای گردشگران خارجی ایجاد می كند و از سوی دیگر كارت های اعتباری آنها در ایران غیرقابل استفاده است.
قریب به نامشخص بودن وضعیت مالكیت سرمایه گذاری های جدید در صنعت گردشگری اشاره كرد و گفت، دولت باید تدابیری برای این موضوع اتخاذ كند. بتازگی شورای ایرانیان تصمیم های جدیدی مبنی بر اینكه مالكیت سرمایه گذاری خارجی به طور صد درصد به سرمایه گذار تعلق گیرد، اتخاذ كرده است.
وی تاكید كرد، در بخش خارجی باید موانع را رفع كنیم تا زمینه های سرمایه گذاری خارجی در این حوزه فراهم شود.

 رشد 12 درصدی ورود گردشگران خارجی بعد از برجام
قریب گفت: بعد از اجرایی شدن برجام میزان ورود گردشگران خارجی به كشور 12 درصد افزایش یافته است. اما به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب نمی توانیم پاسخگوی مسائل رفاهی گردشگران خارجی باشیم.
وی در خصوص «گردشگری پست مدرن » كه بتازگی از سوی علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی مطرح شده است، گفت: می توان از خانه های روستایی برای پذیرایی از گردشگران یاری گرفت اما همین اماكن نیاز به بازسازی و آماده سازی دارد كه برای این مهم باید تسهیلاتی تخصیص داده شود.
وی به ساخت هتل های سه و چهار ستاره در كشور تاكید كرد و گفت: در بیشتر كشورهای جهان هتل های پنج ستاره اغلب برای تاجران ساخته می شود، در صورتی كه گردشگران نیاز به هتل های سه و چهار ستاره استاندارد دارند.

 حوزه كشاورزی هم با صنعت توریسم رونق می یابد
قریب، یكی دیگر از حوزه های تاثیرپذیر از صنعت گردشگری در كشور را بخش كشاورزی نام برد و گفت: به غیر از بخش های صنعت و خدمات، بخش كشاورزی نیز به دلیل تنوع تولیدات كشاورزی و غذایی با توسعه بخش گردشگری، رونق خواهد یافت.
به گفته این مقام مسئول، گردشگران نیاز به تنوع غذایی و همچنین سوغاتی های خوراكی دارند؛ بنابراین با توسعه گردشگری بخش كشاورزی نیز تحرك می یابد.
وی ادامه داد: این در حالی است كه ما نیاز به صنعت بسته بندی داریم تا بتوان كالاهای تولیدی خود را به بهترین شكل ارائه دهیم.
به گفته قریب، صنایع تبدیلی در جوار بخش كشاورزی می تواند گسترش یابد كه این خود اشتغال وسیع و متنوعی را در كشور رقم خواهد زد.
مدیرعامل شركت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی تاكید كرد، در صورتی كه صنعت گردشگری اولویت نخست كشور شود، علاقمندی برای سرمایه گذاری پیش می آید. در غیر این صورت تمایل و انگیزه برای سرمایه گذاری ایجاد نخواهد شد.

 ایران فرصت های زیادی برای گردشگری دارد
قریب بیان داشت: ایران توانمندی های بالایی به لحاظ شرایط تاریخی، فرهنگی، طبیعی،مذهبی و پزشكی دارد و می تواند گردشگران متنوعی را در همه حوزه های یاد شده جذب كند.
این مقام مسئول با بیان اینكه گردشگران در هر فصلی می توانند از ایران دیدن كنند، تاكید كرد: باید از این توانمندی بدرستی بهره بگیریم تا خروجی مناسبی داشته باشیم.
وی افزود: برای توسعه صنعت گردشگری در كشور همه نهادهای اجرایی و قانونگذاری و قضایی و رسانه ها باید همسو باشند تا شرایط جذب گردشگران فراهم شود و بتوانیم منابع این بخش را جایگزین درآمدهای نفتی بكنیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com