0  |  9

8 اصل برای رهبری موثر یک تیم

8 اصل برای رهبری موثر یک تیم

ممكن است شما اين قدرت را داشته باشيد كه به مردم بگوييد چه كاري انجام دهند، ولي اگر رهبر تاثيرگذاري نباشيد نمي‌توانيد به كاركنان خود انگيزه بدهيد و آنها را در جهت رسيدن به اهدافشان راهنمايي نماييد. در اين مطلب نكاتي به مديران و رهبران توصيه مي‌َشود تا بتوانند رهبر بهتري باشند.

با ديگران ارتباط برقرار كنيد.

براي اينكه رهبري گروهي از مردم را بر عهده بگيريد، بايد حس اعتماد متقابل بين شما وجود داشته باشد و رهبر و اعضاي تيم يكديگر را درك نمايند. بدين‌منظور رهبران در قدم اول بايد ارتباط برقرار كردن را ياد بگيرند. براي اينكه رهبري با صفات انساني والا باشيد بايد حس مثبت بودن، هدف‌دار بودن، همدلي، محبت، تواضع و عشق را در خود پرورش دهيد. با اين صفات كليدي مي‌توانيد ارتباطي صحيح و واقعي با اعضاي تيم خود برقرار كنيد.

با برقراري ارتباط شخصي واقعي با هم‌تيمي‌هاي خود مي‌توانيد بين خودتان اعتماد مشترك برقرار كنيد و فرهنگ قوي مسئوليت‌پذيري و عملكرد استثنايي را در تيم ايجاد نماييد. تيم شما با چنين فرهنگي مي‌تواند يك كسب و كار موفق راه‌اندازي كند و همواره شاد باشد. شما در تمام ارتباطات خود بايد خالصانه رفتار كنيد و صادق باشيد.

تيم خود را درک کنید.

وقتي هنر ارتباط با اعضاي تيم خود را ياد گرفتيد و بر آن مسلط شديد اكنون مي‌توانيد واقعا تيم را بشناسيد(اينكه افراد تيم چه كساني هستند، به چه چيزهايي علاقه دارند، و داراي چه استعدادهايي مي‌باشند) و بدانيد ماموريت شما چيست. ولي شناخت و درک افراد شركت نيز به همين اندازه اهميت دارد. اگر به افراد خود توجه كنيد آنها هم متقابلا به مشتريان شما توجه خواهند كرد و در نهايت خواهيد توانست ماموريت خود را به انجام برسانيد.

افراد خود را به خلاقيت تشويق كنيد.

اگر مي خواهيد كارمندان شما كار خود را به بهترين نحو انجام دهند بايد اجازه دهيد فكر خود را آزادانه بيان كنند و به كشف و جستجو بپردازند. يك رهبر خوب هميشه از پيشنهادات و ايده‌هاي تيم خود با آغوش باز استقبال مي‌كند. همچنين يك رهبر خوب گاهي‌اوقات تيم خود را به چالش مي‌كشد تا خسته و از خودراضي نشوند و در عين حال به توانايي‌هاي بالقوه‌ي خود اعتماد داشته باشند.

بر امور مثبت تمركز كنيد.

رهبران آرزو دارند تيمشان عمليات روزانه‌ي خود را همواره بدون هيچ مشكلي انجام دهند،‌ و گهگاهي هم با موانعي مواجه مي‌گردند. نحوه‌ي برخورد رهبر با موقعيت‌هاي منفي،‌ مهارت‌هاي رهبري او را به نمايش مي‌گذارد. در هر شرايطي سعي كنيد بر نكات مثبت تمركز كنيد. هر چقدر نگاه شما به يك مشكل مثبت‌تر باشد، به همان اندازه هم عكس‌العمل افراد در برابر يكديگر مثبت‌تر خواهد بود. وقتي افراد در موقعيت‌هاي مشكل‌ساز به چيزهاي خوب توجه مي‌كنند، شدت سختي آن مشكل را احساس نمي‌كنند و بهتر مي‌توانند به حل آن بينديشند.

فقط حرف نزنيد، عمل كنيد.  

 يك رهبر كارآمد مي‌داند به جاي اينكه فقط حرف بزند، چطور در عمل به ديگران نشان دهد چه چيزي نياز است. رهبران بايد بدون چرب‌زباني، مربي اعضاي تيم خود باشند و آنها را به سمت يك محيط كاري مشاركتي و متعهد سوق دهند.

اگر مي‌خواهيد افراد را كنترل كنيد تا كارهاي خاصي را به شيوه‌ي خاصي انجام دهند، هيچ وقت به آن سطح از مشاركت كه به دنبالش هستيد نمي‌رسيد. مربي‌گري يعني به افرادي كه رهبري آنها را بر عهده داريد كمك كنيد تا انتخاب‌هايي را كه پيش رو دارند به خوبي انجام دهند. در آن صورت افراد احساس خواهند كرد كه به نوعي مالكيت پروژه را بر عهده دارند و در نتيجه عملكرد بهتري خواهند داشت.

روراست باشيد.

بهترين روش براي اينكه تيمتان را در مسير درست هدايت كنيد، ارائه‌ي بازخوردهاي مستقيم و صادقانه است(حتي اگر انتقاد باشد). اگر روراست نباشيد، افرادتان نخواهند دانست كه شما واقعا در مورد آنها و كارشان چه فكر مي‌كنيد و هرگز نمي‌توانند بهبود پيدا كنند. اگر ندانيد شركت خود را دقيقا در چه جهتي بايد هدايت كنيد، ديگر مهم نيست چقدر با كاركنان و تيم رهبري خود ارتباط داريد، زيرا در هر صورت افرادتان هنگام تصميم‌گيري و اقدام گيج خواهند شد. هميشه در مورد هر كاري كه تيم يا اعضاي تيم انجام مي‌دهند بازخوردهاي سازنده ارائه دهيد. بازخورد مثبت به اندازه‌ي بازخورد منفي اهميت دارد و يك رهبر خوب تلاش مي‌كند بين اينها تعادل ايجاد نمايد.

بازخورد بخواهيد.

علاوه بر اعضاي تيم، خود شما هم به بازخورد صادقانه‌ي ديگران نياز داريد. ممكن است خودارزيابي واقعي از رهبري خودتان كار سختي باشد، به همين دليل مربيان، متخصصان و حتي كاركنان شما مي‌توانند در اين راستا كمك باارزشي به شما بكنند. تيم شما مي‌تواند در مورد امور كارآمد و غيركارآمد شركت و موانعي كه بر سر راه موفقيتتان قرار دارد اطلاعات مفيدي در اختيارتان قرار دهد.

انگيزه‌ي خودتان را درك كنيد.

 براي اينكه رهبر كارآمدي باشيد بايد انگيزه‌ي درستي داشته باشيد. آيا انگيزه‌ي شما پول و مقام است يا واقعا از صميم قبل مي‌خواهيد به الهام‌بخش افراد باشيد تا كارشان را به بهترين نحو انجام دهند؟ واقعا از خودتان بپرسيد چرا مي‌خواهيد رهبري كنيد. رهبري را يك افتخار و حرفه بدانيد. اگر در قلب خود احساس مي‌كنيد كه رهبري، تقدير شماست و با استفاده از آن در دنيا تفاوت ايجاد خواهيد كرد، پس قطعا كارتان را از نقطه‌ِ‌ي درستي آغاز كرده ايد.

برگرفته از سايت businessnewsdaily.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com