0  |  1

کارگران نباشند ایده ها تبدیل به عمل نمی شود

کارگران نباشند ایده ها تبدیل به عمل نمی شود

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان گفت: بدون تردید در حال حاضر کارگران به این نکته توجه دارند که اگر کارآفرینی نباشد، کاری وجود نخواهد داشت و در مقابل نیز کارآفرینان باید بدانند که تا کارگران نباشند تولید اتفاق نیفتاده و ایده های آنها تبدیل به عمل نمی شود و این سیما به درستی در کلام بزرگان نقش یافته است که کارگران و کارفرمایان با تکیه بر هم به خلق حماسه و حرکت جهشی در عرصه های اقتصادی دست می زنند.
 ﺩﺭ ﺗﻘﻮﯾﻢ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﭘﻨﺠﻢ ﺗﺎ ﯾﺎﺯﺩﻫﻢ ﺍﺭﺩﯾﺒﻬﺸﺖﻣﺎﻩ ﺑﻪ ﭘﺎﺱ ﮔﺮﺍﻣﯿﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﺗﮑﺮﯾﻢ ﻓﻌﺎﻻﻥ ﻭ ﭘﯿﺸﮑﺴﻮﺗﺎﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮﯼ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻫﻔﺘﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻧﺎﻣﮕﺬﺍﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . کارگران سختکوش، مصائب کار در سخت‌ترین شرایط ممکن را با سپری کردن ساعات طولانی به جان می‌خرند، مدام در معرض تهدید و اخراج و نبود امنیت شغلی هستند، با هزینه‌های بالای زندگی، درمان و دارو دست و پنجه نرم می‌کنند، برای امرار معاش خود و خانواده‌ به کار در شیفت‌های طولانی تن می‌دهند و این داستان آدمهایی است که بی‌هیچ چشم‌داشتی برای تولید و آبادانی و عزت و استقلال کشور می‌کوشند. ﺗﻼﺷﮕﺮﺍﻥ ﻋﺮﺻﻪ ﮐﺎﺭ ﻭ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺑﻪ ﺷﻨﯿﺪﻥ حرف های انرژی بخش و ﺧﺒﺮﻫﺎﯼ ﺩﻟﮕﺮﻡ ﮐﻨﻨﺪﻩ امید ﺑﺴﺘﻪﺍﻧﺪ. به همین بهانه به سراغ "سید فاضل حیدری" مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان رفتیم تا دیدگاه وی را در خصوص مسایل مربوط به حوزه کارگری و همچنان اقتصاد مقاومتی جویا شویم.
برای شروع گفتگو لطفا در خصوص نامگذاری یازدهم اردیبهشت ماه به نام کارگر و اهمیت جایگاه این قشر در جامعه برایمان توضیح دهید؟
بدون تردید کارگران به عنوان نیروی مولد و از مهمترین فعالان اقتصادی و اجتماعی جامعه محسوب می شوند و چرخه های تولید و اقتصاد کشور با بهره گیری از وجود این افراد می چرخد. اهمیت نقش کارگر در روند توسعه‌ کشورهای جهان به گونه‏ ای است که یک روز را در تقویم جهانی به خود اختصاص داده است. جامعه کارگری در ایران در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون نفر را شامل می شود. کارگر ایرانی همراه و همدوش با سایر فعالان اقتصادی، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون همواره به عنوان پیش گام حرکت و تلاش ایفای نقش نموده تا چرخ توسعه‌ی ایران از حرکت باز نایستد.
در کشور ایران که قوانین و شیوه های مملکت داری آن بر مبنای مکتب تعالی بخش اسلام استوار است، رسیدگی به امورات قشر کارگر تا چه میزان مورد مسئولان و متولیان امر قرار دارد؟
مقام کارگر مقامی والا و ارزشمند و شایسته تکریم است و پیامبر (ص) به آن توجه ویژه ای دارد. بوسه زدن پیامبر اسلام بر دستان کارگر نشان از منزلت کارگران است و این بزرگداشت منطبق با کرامت انسانی بوده و حق جامعه کارگری است .بزرگداشت کار و کارگر در تمام کشورهای دنیا محدود به یک روز می باشد، این در حالی است که در نظام اسلامی ایران، هفته کاروکارگر تعیین شده که نشان از ارج نهادن به مقام این افراد در جامعه اسلامی دارد.
سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از مجموعه های خدمات رسان به جامعه کارگری چه نقشی در تکریم تلاشگران این حوزه دارد؟
امروزه کارگران، کارفرمایان و دولت اضلاع یک مثلث و شرکای اجتماعی یکدیگر هستند که باید با یکدیگر در تعامل باشند تا در عرصه تولید و اقتصاد به پیشرفت دست یابیم . تجربه سالهای قبل از انقلاب حکایت از آن دارد که جامعه کارگری و کارفرمایی آن زمان در مقابل هم قرار داشتند، در واقع جامعه ایران که در آن مقطع میراث دار طاغوت زمان بود کارفرما را به عنوان فردی که تنها بدنبال کسب سود است معرفی می کرد . اما امروزه این وضعیت وجود ندارد و به جرات می توان گفت که با گسترش نهاد های مردمی و توسعه فعالیت تشکل های صنفی کمترین تنش و تضاد در بین کارگران و کارفرمایان وجود دارد و هر دو گروه دریافته اند که تنها در سایه وحدت و همبستگی است که می توانند بر مشکلات عرصه تولید پیروز شوند .
رهبر معظم انقلاب امسال را به عنوان سال " اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نامگذاری کرده اند. از منظر شما کارگران چه نقشی در تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی دارند؟
بدون تردید نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب بسیار هوشمندانه، تعیین کننده و راهنمایی برای حرکت به سمت و سوی استقلال اقتصادی در کشور است. بدون تردید در حال حاضر کارگران به این نکته توجه دارند که اگر کارآفرینی نباشد، کاری وجود نخواهد داشت و در مقابل نیز کارآفرینان باید بدانند که تا کارگران نباشند تولید اتفاق نیفتاده و ایده های آنها تبدیل به عمل نمی شود و این سیما به درستی در کلام بزرگان نقش یافته است که کارگران و کارفرمایان با تکیه بر هم به خلق حماسه و حرکت جهشی در عرصه های اقتصادی دست می زنند و تعهد کارفرمایان در اقتصاد مقاومتی و ترسیم کارگران به ستون فقرات تولید کشور امری مهم و اثرگذاری این بخش از جامعه است .
از دیدگاه شما سازمان تامین اجتماعی به عنوان اهرم اجرایی حاکمیت در راستای بسترسازی عدالت اجتماعی در کشور چگونه می تواند در تعامل با شرکای اجتماعی خود در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی کند؟
بی شک ایجاد ارتباط دوستانه و فراهم ساختن فضای وحدت و همدلی در بین کارگران و کارفرمایان در واحدهای تولیدی و صنعتی باعث افزایش بهره وری خواهد شد . البته این به معنای نبود مشکلات در واحدهای تولیدی و صنعتی نیست ولی بایستی راهکارهای تخصصی و کار‌شناسی را برای حل این مشکلات بشناسیم و اجرایی سازیم. در این مورد آشنا نمودن جامعه کارگری و کارفرمایی با حق و حقوق مندرج در قوانین و مقررات کار و تأمین اجتماعی سهم بزرگی در نزدیک کردن نظرات این دو گروه به یکدیگر دارد .
بی شک هرچه سه ضلع کارگر، کارفرما و دولت تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند با همدلی و همزبانی بیشتر در جهت رفع مشکلات و چالش های حوزه کار و تولید با یکدیگر همکاری خواهند کرد. همکاری و همدلی کارفرمایان و کارگران در جریان تحریم اقتصادی کشور منجر به ظهور و بروز نقشه راه همیشگی تولید کنندگان شده و حماسه اقتصادی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی را خلق می کند .
به عنوان سوال پایانی بفرمایید که سازمان تامین اجتماعی و شرکای اجتماعی آن در عصر پسابرجام چه نقشی دارند؟
امروز بیش از هر زمان به وحدت و همدلی نیازمندیم تا در مسیر رشد و توسعه اقتصادی حرکت به سمت افزایش تولید، کاهش بیکاری، کاهش تورم و افزایش مصرف کالای داخلی گام برداریم . البته کیست که نداند در مواردی اصلاح مقررات، تسهیل در انجام امور، برقراری توازن میان نیروی کار و نیروی سرمایه و ممانعت از توسعه نامتوازن از اموری است که باید مورد رسیدگی جدی قرار گیرد. فرصتهای شغلی باید برای کارگران و نیروی انسانی داخلی فراهم شود .
همه می دانند که در شرایط حساس کنونی که کشور در تلاش است تا از فرصتی که بواسطه دیپلماسی موفق دولت تدبیر و امید در رفع تحریم های اقتصادی به دست آمده حداکثر استفاده را ببریم ، بدون هم افزایی و همراهی کارگران و کارفرمایان امکان گذر از موانع و چالش های موجود در راه تولید وجود ندارد . بدون تردید اگر درک متقابل در بین کارگران و کارفرمایان کشور ایجاد شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
از منظری دیگر برای اینکه کارگران و کارفرمایان بتوانند بهم نزدیک شوند بهترین راه ایجاد گفتمان سازی به منظور تعریف اقتصاد مقاومتی است . تا زمانی که جامعه کارگری و کارفرمایی کشور به مفهوم اقتصاد مقاومتی به خوبی پی نبرند نمی توان از آنها انتظار داشت در راستای اهداف نسخه برون رفت از رکود اقتصادی رفتار کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com