0  |  9

برای تشریح "مسأله" و "جایگزین های موجود"در بوم ناب به چه نکاتی بایستی توجه نمود؟

برای تشریح "مسأله" و "جایگزین های موجود"در بوم ناب به چه نکاتی بایستی توجه نمود؟

خودتان را جاي مشتريانتان گذاشته و سه مسأله‌اي را كه آنها امروز با آن مواجه مي‌شوند توصيف كنيد. سعي كنيد چالش‌ها و نيازهاي منحصر‌به‌فرد آنها را درك كنيد. اگر مشتريان شما هيچ مسئله،‌ سرخوردگي، و آرزويي ندارند،‌ اين خودش يك مسئله است و بدين‌معني است كه شما چيزي براي ارائه به آنها نداريد و بنابراين كسب و كاري هم نداريد. مسئله‌ها باعث مي‌َشوند مدل‌هاي كسب و كار موثري ايجاد شوند.

مراقب باشيد! اگر مسئله را اشتباه شناسايي كنيد، اين هم خودش يك مسئله محسوب مي‌شود. اگر فكر مي‌كنيد پلتفرم SaaS (نرم‌افزار به عنوان سرويس) شما به خاطر زشت بودن لوگو و نامناسب بودن جملات معرفی محصول؛ با شكست مواجه مي‌شود، پس در واقع مسئله اين است كه كاربران، كاربرد محصول شما را درك نمي‌كنند و شما انرژي و وقت خود را به خاطر مسائلي كه وجود ندارند هدر مي‌دهيد. اگر بخش مربوط به مسائل در بوم ناب شما تحريف شده باشد، هر چيز ديگري هم كه در بومتان وجود دارد(مثل راه‌حل، كانال‌ها، قيمت‌گذاري و غيره) دچار تحريف خواهد شد.

برای تکمیل بهتر این بخش در بوم ناب؛ با مصرف‌كنندگان مصاحبه كنيد، برايشان نظرسنجي و پرسشنامه ارسال كنيد، يا يك تست كاربر انجام دهيد تا از "مسائل" آنها مطلع شويد. اگر مصرف‌كنندگان مختلف مسائل خاصي را مطرح كنند، آن وقت مي‌دانيد كه چه چيزهايي براي شما در اولويت قرار دارند.

خودتان را مشتري فرض كنيد و با اين فرض، با پلتفرم، محصول، يا سرويس خودتان ارتباط برقرار نماييد. هر مرحله از تجربه‌ي "كاربر" خود را در نظر بگيريد تا بفهميد كدام مراحل موثر واقع مي‌شوند و كدام‌ها تاثيري ندارند.

مراقب باشيد! از نوشتن مسائل کلی و عمومی اجتناب كنيد. اين مسائل از یکسو خيلي آشكار و بزرگ هستند و از سوی دیگر به راحتي نمي‌توان برای آنها راه حلی ارائه کرد.

جايگزين‌هاي موجود

 برای تکمیل بخش جایگزین های موجود در بوم ناب بایستی بررسی کنید که در حال حاضر چه محصولات يا خدماتي به عنوان جايگزين وجود دارند؟ در حال حاضر مشتریان شما از چه راهکار هایی برای غلبه بر چالش ها و مسائل موجود استفاده می کنند؟

مضافا" بر اینکه  شما در اين بخش بايد رقيب را شناسايي كنيد و ببينيد كه در مقابل چه كسي قرار داريد؟با رقيب خود مصاحبه كنيد تا رقيب آنها را بشناسيد. اگر حداقل يك رقيب را مي‌شناسيد، با اين روش مي‌توانيد رقباي بيشتري را كشف كنيد.

يك بار ديگر از مصرف‌كنندگان هدف بپرسيد كه چه محصولاتي مدنظرشان است؟

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com