0  |  0

رعایت قواعد اقتصاد آزاد و رقابتی برای بورسی‌ها

رعایت قواعد اقتصاد آزاد و رقابتی برای بورسی‌ها

به گزارش خبرگزاري مهر، حسن قالیباف اصل در واکنش به نامه سرگشاده سهامداران سنگ آهنی خطاب به رئیس جمهور در اعتراض به مداخله دولت در قیمت گذاری سنگ آهن گفت: شرکت های سنگ آهنی با پروانه بهره برداری، عدم پرداخت هزینه ای به نام بهره مالکانه و عدم وجود الزاماتی همچون حمایت از فولادسازان و فروش سنگ آهن ارزان وارد بورس شده اند و مردم با این شرایط و با فرض تداوم شرایط حاکم بر آنها اقدام به خرید سهام این شرکت ها کرده اند، حال آنکه بعد از پذیرش و عرضه سهام این شرکت ها در بازار اوراق بهادار دائما فضای کسب و کار این شرکت ها با وضع برخی قوانین و ابلاغ برخی مقررات تغییرات زیادی داشته است.

مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران با بیان اینکه تغییرات پی در پی مقررات فضای کسب و کار شرکت های بورسی، نتیجه ای جز بی اعتمادی و نگرانی سهامداران ندارد، تصریح کرد: اگر شرکتی در بورس پذیرفته می شود باید به این موضوع مهم توجه شود که الزام و اجبار آن به پرداخت هزینه های مضاعف یا فروش محصول با قیمت دولتی و ... می تواند منجر به ضرر سهامداران گردد و اساسا متغیرهای فضای کسب و کار انتظار می روند که توسط بازارها تعیین شود نه به صورت اجباری و دستوری.

وی با اشاره به اقدامات مثبت دولت درباره پیگیری مطالبات سهامداران صنعت پتروشیمی و پیگیری رفع دغدغه های آنها درباره نرخ خوراک و همچنین موافقت با تعویق طرح کیفی سازی پالایشگاه ها خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که در خصوص صنعت سنگ آهن، سهامداران حقیقی و حقوقی این صنعت مهم و استراتژیک هنوز با ابهامات زیادی مواجه هستند.

قالیباف اصل با اشاره به توقف نماد شرکت های سنگ آهنی در بورس تهران گفت: نماد شرکت های تولید سنگ آهن به دلیل احتمال اثرپذیری از طرح الزام شرکت های سنگ آهنی به حمایت از فولادسازان و تغییر نسبت قیمت فروش به شمش فولاد خوزستان و کاهش قیمت شمش متوقف شده اند.

قالیباف اصل در ادامه خواستار شفاف شدن فضای کسب و کار سنگ آهنی ها شد و گفت: از یک دهه گذشته تاکنون سلب پروانه بهره برداری معادن از تولید کنندگان سنگ آهن، تعیین عوارض بهره مالکانه سنگین، قیمت گذاری دولتی و عدم ایجاد فضای رقابتی و آزاد در این صنعت سبب شده تا آهنگ توسعه این شرکت ها کند شده و بازار سنگ آهن که وظیفه تامین نیاز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۰ را دارد با مخاطره جدی مواجه شود.

وی در پایان خواستار رفع تمام محدودیت ها و تعدیل مقرراتی شد که موجب ضرر و زیان سهامداران سنگ آهنی و توقف طرح های توسعه این شرکت های بورسی می شود.روز یکشنبه ۸۰۰ سهامدار صنعت سنگ آهن در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور خواستار پایان یافتن مداخله های دولت در فضای کسب و کار شرکت های سنگ آهنی شده و از زیان ۴۰ درصدی ناشی از این تصمیمات گلایه کرده اند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com