0  |  0

پس ندادن بدهی چینی‌ها به ایران صحت ندارد

پس ندادن بدهی چینی‌ها به ایران صحت ندارد

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره صحبت‌های اخیر طهماسب مظاهری درباره وضعیت دارایی‌های ایران در چین و اینکه چین بعد از رفع تحریم ها بدهی‌های خود به ایران را پرداخت نخواهد کرد، گفت: وضعیت میزان بدهی چین به ایران موضوعی است که تنها وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نسبت به آن آگاهی دارند.وی ادامه داد: اما آنچه که من می‌دانم این است که میزان این بدهی رقمی حدود 18 میلیارد یورو است که طی قراردادی به عنوان ضمانت فایناس‌هایی که چین برای پروژه‌های ایران داده استفاده می شده است.

این عضو سابق اتاق بازرگانی ایران افزود: اما موضوع مازاد تراز تجاری و نفتی که به چین فروخته ایم و در ازای آن کالا وارد نکرده‌ایم، تنها بانک مرکزی به آن آگاهی دارد.وی با بیان اینکه این اختلالات و سردرگمی‌های به وجود آمده در این موضوع به برخی مصاحبه‌های غیر کارشناسی بر می‌گردد، گفت: واقعیت این است دارایی‌های ایران در خارج از کشور رقمی حدود 120 تا 130 میلیارد دلار است.

حریری تصریح کرد: بخشی از این پول سهم صندوق توسعه بوده و بخشی دیگری از آن به وزارت نفت اختصاص دارد که معادل 14.5 درصد است. در واقع اگر به طور متوسط 19 درصد سهم صندوق توسعه باشد حدود پنج تا شش میلیارد سهم صندوق توسعه از این پول می شود و حدود 30 میلیارد نیز سهم وزارت نفت است، همچنین بخش دیگر این پول‌ها مربوط به ذخایر ارزی است که بین 60 تا 70 میلیارد بوده و ایران به محض جدی تر شدن تحریم‌ها از بانک‌های غربی خارج کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اضافه کرد: آنچه باقی می ماند رقمی حدود 30 تا 35 میلیارد دلار بدهی چینی ‌ها به ایران است که برخی صحبت‌های پیرامون آن در خصوص عدم بازگشت این پول‌ها به کشور به خوبی بیان نشده است.

این عضو سابق اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اینکه آیا چین قصد بازگرداندن بدیهی خود به ایران را دارد یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه مسیر بازگشت پول‌ها به حساب‌ها کاملا مشخص است، بنابراین امکان عدم بازگشت این پول از کشور چین وجود ندارد.

وی افزود: موضوع دیگر هم این است که روابط ما با چین از نظر سیاسی و اقتصادی استراتژیک است. در جریان تحریم ها تنها کشوری که کمک زیادی در مبادلات مالی یا تامین کالاها و خرید نفت انجام داده کشور چین بوده است، کشوری که بیش از 50 درصد نفت تولیدی ایران را طی دو سه سال گذشته خریداری کرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com