0  |  0

معوقات بانکی به بالای 92هزار میلیارد رسیده است

معوقات بانکی به بالای 92هزار میلیارد رسیده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی پارلمان در سؤال از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی از سیاست‌های این وزرتخانه درباره درآمدهای مالیاتی انتقاد کرد.وی با بیان اینکه امروز میزان رشد معوقات بانکی به بالای 92هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: در چنین وضعیتی برای رقم 5هزار میلیارد مربوط به وام ازدواج جوانان می‌گویند سپرده نداریم.

وی یادآور شد: آقای آصفری پیشتر سؤالی درباره وام ازدواج جوانان مطرح کرد اما اتفاقی درباره آن نیفتاد؛ همه دوستان و همکاران هم پیرامون این موضوع سؤالاتی کردند و فرصت دادند تا مشکل حل شود اما من سؤالم این است که تا امروز چه اتفاقی برای رفع مشکل افتاده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین از وزیر اقتصاد خواست به محله‌های مختلف شهرها سرزده تا از واقعیت موجود در جامعه آگاه شود.بذرپاش با بیان اینکه قرار بود درآمد مالیاتی از کسانی که مالیات نمی‌دهند، اخذ شود تصریح کرد: طبق وعده‌های داده شده قرار بود درآمدهای مالیاتی جایگزین نفت شود که این اقدام مثبتی است اما قرار بر این بود تا از همه کسانی که مالیات نمی‌دهند مالیات اخذ شود اما متأسفانه امروز اتفاق دیگری افتاده است.

وی با اشاره به اینکه اغلب نمایندگان مجلس امروز به دلیل اقدامات غلط در حوزه مالیات با مردم حوزه‌های انتخابیه خود درگیرند تصریح کرد: بنده چند روز پیش در یک خیاطی طی گفت‌وگو با صاحب مغازه متوجه شدم که آن مغازه افزایش 600درصدی مالیات داشته است، آن مغازه‌دار از من می‌پرسید آقای بذرپاش مگر ما چقدر افزایش درآمد داشته‌ایم که به این میزان مالیات افزایش پیدا کرده است؟

وی با تأکید بر اینکه در زمان رأی اعتماد به کابینه به وزیر اقتصاد رأی داده‌ام تصریح کرد: بنده منتقد دولتم و همه موضع سیاسی‌ام را می‌دانند اما آقای طیب‌نیا من به شما رأی دادم اما عملکرد شما به گونه‌ای است که گویا هنوز تصور می‌کنید در دانشگاه هستیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بیش از 2 سال از عمر دولت می‌گذرد و انتقاداتی در این زمینه مطرح است اما برخی نمایندگان با رودربایستی از سؤال خود منصرف می‌شوند، اگر سال ابتدایی فعالیت دولت بود ما می‌گفتیم دولت تازه‌کار است اما امروز دیگر عمری از دولت گذشته است.

بذرپاش از وزیر اقتصاد خواست به مغازه‌ها و صنوف مختلف در شهرهای گوناگون رفته و از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شود و در همین زمینه خاطرنشان کرد: در عالم واقع به مردم فشار آمده و آنها متحمل هزینه شده‌اند. آن وقت در چنین شرایطی معاون رئیس‌جمهور که قرار است در دوره بعدی کاندیدا شود آمار می‌دهد.

بذرپاش اضافه کرد: این آمارها همان‌هایی است که درباره واردات نیز گفته می‌شد که پس از اعلام توسط رئیس گمرک غلط اعلام شد البته تصور می‌کنم رئیس کمرگ نمی‌دانست آمار را معاون اول رئیس‌جمهور داده وگرنه آمارها را زیر سؤال نمی‌برد.

وی با بیان اینکه گویا امروز دولتمردان با ارائه آمار لذت می‌برند، اظهار داشت: امروز یکباره نقدینگی افزایش می‌یابد، قدیم می‌گفتید نقدینگی را به مسکن مهر بردند که اشتباه بود یا یارانه دادند که آن هم اشتباه است حال سؤال اینجاست که شما در این زمینه چه کردید؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه خاطرنشان کرد: آمارهایی به رئیس‌جمهور می‌دهند مبنی بر اینکه تورم کاهش یافته اما مگر با آمار می‌توان زندگی مردم را چرخاند؟ بهتر است یک روز مقامات از ولنجک خارج شده و به اسلام شهر بروند و در آنجا از مردم سؤال کنند که اوضاع زندگیشان چگونه است؟‌

وی با اشاره به اینکه خرج دولت امروز 70درصد رشد کرده است، این سؤال را پرسید که مگر این سیاست‌ها انقباضی است که شاهد افزایش هزینه دولت هستیم؟

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال ابتدایی دولت می‌گفتیم سال نخست است و نباید عجله کنیم اظهار داشت: امروز دیگر سال ابتدایی دولت نیست و بیش از دو سال از عمر دولت می‌گذرد اما اکنون طبق آمار رسمی قاچاق کالا 24 میلیارد دلار شده، حال شما ببینید این رقم به چه میزان به اقتصاد کشور لطمه زده است، ببینید امروز این موضوع به چه میزان به مردم فشار آورده است.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود، با طرح این سؤال که چرا باید در این شرایط مالیات فعالان اقتصادی و به ویژه اصناف و مشاغل که تاثیر رکود بر این بخش سریع‌تر خود را نشان می‌دهد، افزایش یابد، اظهار داشت: آنچه مشخص است این است که اکثر فعالان شرایط مطلوبی نداشتند. این در حالی است که برخی از اصناف و مشاغل باسابقه و معتمد بیان می‌کنند که مالیات آنها طی همین چند سال اخیر 2،3 و بعضا 5 و 10 برابر شده است. سؤال این است که چه اتفاقی در اقتصادی کشور افتاده است که چنین جهشی در درآمدهای مالیاتی در مقابل شرایط رکودی اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه مسئولین سازمان امور مالیاتی و وزارت امور اقتصاد و دارایی این شرایط را ناشی از افزایش سطح درآمدهای مالیاتی مصوب در قوانین بودجه سالیانه می‌دانند، گفت: باید اذعان شود این سطح درآمدهای مالیاتی نه برای اعمال فشار مالیاتی به مؤدیان شناخته شده و موجود بلکه طبق حکم برنامه توسعه صرفا برای وصول از طریق مؤدیان جدید و کسب درآمد از بخش زیرزمینی، فرار و اجتناب مالیاتی بوده است که جنابعالی و مسئولان سازمان به آن اشاره می‌کنند و به نظر می‌رسد در این بخش سازمان امور مالیاتی تلاش و یا به اصطلاح تلاش کافی نداشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به طیب‌نیا ادامه داد: مطلعید یکی از ارکان اساسی هر نظام مالیاتی عادلانه و شفاف داشتن اطلاعات اقتصادی از جریان معاملات اقتصادی است و جنابعالی و همکاران مالیاتی کشور چندین سال است با وعده اجرای طرح جامع مالیاتی، مکانیزه کردن فرایندهای تشخیص و وصول مالیات، ایجاد و استفاده از بانک اطلاعات اقتصادی مؤدیان و غیره زمینه وصول مالیات عادلانه و حقه را فراهم می‌کنید اما واقعا این اتفاق در عمل رخ نداده است.

وی همچنین گفت: آقای وزیر بفرمایید اگر مالیات‌های جند برابر سال‌های اخیر اصناف و مشاغل با اتکا به اطلاعات دقیق و شفاف است و نه بر اساس تشخیص و علائق شخصی ممیزان، مکانیسم دادرسی مالیاتی نیز شفاف شود تا در این فرایند فعالان از اطلاعات اقتصادی خود از طریق سازمان امور مالیاتی مطلع شوند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری فارس
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com