0  |  0

راه روشن در مسیر سهامداران خرد و کلان

راه روشن در مسیر سهامداران خرد و کلان

تحولات بازار سهام در هفته اخیر باعث شد تا بازده مثبت هفتگی بورس تهران دوام نیاورد و نماگر شاخص بورس تهران هفته اخیر را با نزول 3/ 1 درصدی به پایان رساند. شاخص بازار سرمایه که چهار روز ابتدایی هفته را با حرکتی آرام و نه چندان پرنوسان به پایان رسانده بود، در آخرین روز هفته تحت تاثیر بازگشایی 8 نماد بزرگ بازار سهام با افت سنگین بیش از هزار واحدی روبه‌رو‌ شد. در این میان، خبرهای مثبت روز جمعه خوشبینی‌ها به روند شاخص و صنایع بورسی را بار دیگر قوت بخشید؛ بعد از عبور توافق هسته‌ای از سد کنگره آمریکا، این‌بار نمایندگان سنا با 42رای مثبت به برجام لغو تحریم‌های هسته‌ای را از حالت بالقوه به حالت بالفعل رساندند. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده اثر‌گذاری لغو تحریم‌ها بر اقتصاد کشور فصل جدیدی برای صنایع بزرگ رقم بزند.

برهمین اساس، در جریان معاملات هفته گذشته (شنبه تا سه‌شنبه)، بورس تهران تغییر مالکیتی به حجم 82 میلیون و 600 هزار سهم را به نفع معامله‌گران حقوقی به خود دید که مانند هفته‌های اخیر حکایت از حضور جدی این بازیگران در قالب خریدار در بازار دارد. بررسی معاملات بورس تهران نشان می‌دهد نماد «وبصادر» به‌عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار تغییر مالکیتی در حدود 47 میلیون سهم از سمت سهامداران حقیقی به حقوقی را تجربه کرد. صندوق سرمايه‌گذاري و بازارگرداني سپهرصاد بیشترین خریدار این سهام بود. پارس خودرو که در دسته بندی پرمعامله‌ترین سهم‌ها رتبه دوم را کسب کرد، تغییر مالکیتی حدود 45میلیون سهم را از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی به ثبت رساند.

بانک تجارت که در میان 10 نماد بیشترین سهام معامله شده در هفته اخیر قرار دارد، حدود9 میلیون سهم تغییر مالکیت را به ثبت رساند که عمده آن از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی بوده است. «وتجارت» که در سه روز ابتدایی هفته بیشترین جابه‌جایی سهم را در میان بازیگران حقیقی داشت، در دو روز پایانی هفته با جابه جایی 6میلیون سهم تغییر جهت به سمت معامله‌گران حقوقی را به خود دید. به‌طور کلی بررسی تغییر مالکیت‌ها در این نماد نشان می‌دهد در اکثر روزها فشار فروش از سوی معامله‌گران حقیقی بیش از حقوقی بوده است. همچنین در بررسی سهام سهامداران فعال در روز چهارشنبه شرکت کهن تجارت مهران حدود 50 هزار سهم از بانک تجارت را به فروش رساند. بررسی معاملات در روز‌های گذشته همچنین نشان می‌دهد در نماد «وانصار» تغییر مالکیتی در حدود 3میلیون و 400 هزار سهم به نفع حقوقی‌ها رخ داده است. تغییر مالکیت‌های بانک انصار نشان می‌دهد که در تمام روز‌ها 100درصد فروش از سمت معامله‌گران حقیقی و به غیر از روز چهارشنبه عمده خرید نیز توسط بازیگران خرد بازار بوده است. شرکت شهریار مهستان در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه بیش از 109هزار سهم از پارس خودرو خریداری کرده است.

پلی‌اکریل که در هفته گذشته جایگاه دهم بیشترین حجم معاملات را دراختیار دارد در تغییر مالکیت هفتگی شاهد جابه‌جایی 8میلیون سهم بوده که از سمت معامله‌گران حقوقی به حقیقی بوده است. «شپلی» در روزهای پایانی هفته شاهد جابه‌جایی عمده سهم‌ها در میان معامله‌گران حقیقی بود و حضور پررنگ آنها در خرید به خوبی دیده می‌شود. در همین خصوص بانک پارسیان در چهار روز پایانی هفته، حدود 6میلیون سهم از پلی‌اکریل را به فروش رسانده است.

نماد «وبملت» که در هفته‌های اخیر همواره در میان 10 نماد پرمعامله بازار قرار داشته است، هفته گذشته شاهد جابه‌جایی بیش از 10 میلیون سهم بود که عمده تغییرات آن از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی بوده است. بررسی این نماد نشان می‌دهد که در سه روز پایانی هفته جهت تغییر مالکیت‌ها از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی بوده است اما سنگینی حجم معاملات در دو روز ابتدایی هفته از سمت بازیگران حقوقی؛ تغییرات کلی را به نفع این بازیگران بازار حرکت داد. همچنین در بحث تغییر سهام سهامداران فعال این گروه در هفته اخیر، صندوق تامين آتيه كاركنان بانك ملت در حدود 5میلیون و 500 هزار سهم این نماد را طی چهار روز کاری خریداری کرده است. شرکت نوسازي ‌و ساختمان ‌تهران‌ هفته گذشته شاهد تغییر مالکیت 736هزار و 615 سهمی به نفع حقوقی‌ها بود. در نماد «ثنوسا» 100 درصد از فروش سهام را معامله‌گران حقیقی بر عهده داشتند ضمن اینکه شركت سرمايه‌گذاري ساختمان نوين (سهامي عام) حدود 205 هزار سهم این شرکت را در هفته قبل خریداری کرد.

بررسی معاملات بازار سهام در هفته‌ای که گذشت همچنین حکایت از تغییر مالکیت 49 هزار سهمی به نفع حقوقی‌ها در سهم کشت و صنعت پیاذر دارد. شركت تجارت كولاك تبريز، فروشنده بیشترین سهم «غاذر» در هفته گذشته بوده و حقیقی‌ها نیز نقش زیادی در خرید سهام این شرکت ایفا کرده‌اند.




با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com