0  |  0

هشدار به کارگزاران درباره خرید اعتباری اوراق بهادار

هشدار به کارگزاران درباره خرید اعتباری اوراق بهادار

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد صادق دبیری گفت: حسب درخواست شرکت های کارگزاری مبنی بر امکان فریز سهام های خریداری شده برای مشتریان اعتباری، شرکت سپرده گذاری مرکزی وفق دستورالعمل مربوطه این امکان را برای کارگزاران مهیا کرده است.

مدیر امور حقوقی و بازرسی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ادامه داد: براین اساس مشتریان نمی توانند برای فروش سهام فریز شده، کارگزار ناظر خویش را تغییر دهند. اما کارگزاران توجه داشته باشند که «فریز» بدیل «توثیق» و «توقیف» نبوده و صرفاً مانع تغییر کارگزار ناظر است.

وی تصریح کرد: به تازگی این شرکت با مواردی مواجه شده است که به نظر هم رو به گسترش بوده و به نوعی سوء استفاده و کلاهبرداری مشتریان خرید اعتباری سهام تلقی می شود. بدین ترتیب که برخی از مشتریان اعتباری که از سوی کارگزاران مربوطه برای ایشان خرید اعتباری صورت گرفته است با طرح دعوی صوری در مرجع قضایی و یا به اجرا گذاشتن مهریه از سوی همسرانشان، دستور توقیف سهام های فریز شده از سوی مراجع ذیصلاح قانونی به این شرکت واصل می‌شود و چنانچه این شرکت دستورات قضایی را اجرا نکند، به عنوان مستنکف از اجرای این دستورات، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر «فریز» در سامانه های موجود صرفاً امکان عدم تغییر کارگزار ناظر است و به مفهوم مسدود نمودن به معنای توثیق و یا توقیف نیست.

دبیری اظهارداشت: به کارگزاران توصیه مؤکد می شود، افرادی را که برایشان به صورت اعتباری سهام خریداری می کنند را به دقت شناسایی و احراز هویت نمایند و تمکن مالی، سلامت مالی و اقتصادی آنها را به طور دقیق و کامل بررسی کنند و حتی پس از حصول اطمینان از سلامت و تمکن مالی آنها، حتماً نسبت به اخذ تضامین و وثایق لازم تا تسویه کامل بدهی و تعهدات ایشان اقدام کند تا بدین ترتیب اقدامات پیشگیرانه لازم در این زمینه صورت پذیرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com