0  |  0

4 وزیر قبل از نامه مشترک جداگانه به روحانی تذکر داده بودند؛ تازه فهمیدیم مشکل از تحریم نیست

4 وزیر قبل از نامه مشترک جداگانه به روحانی تذکر داده بودند؛ تازه فهمیدیم مشکل از تحریم نیست

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره نامه مشترک 4 وزیر مبنی بر ضرب الاجل اقتصادی به رئیس جمهور گفت: قبل از اینکه این نامه به‌صورت هماهنگ به رئیس جمهور ارسال شود، هر کدام از وزرا به‌صورت جداگانه به رئیس جمهور نسبت به چشم‌انداز کشور تذکر داده بودند.

وی با اشاره به اینکه وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد، ادامه داد: واقعیت این است که به‌دلیل ناهماهنگی دستگاه‌ها در تصمیمات اقتصادی و محافظه‌کاری در بعضی تصمیم گیری‌ها در حال حاضر چشم‌اندازی روشن وجود ندارد و نیازمند نگاه جدی به عرصه‌های مختلف هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: از جمله مشکلات متعدد در کشور بحث تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی، خط اعتباری برای صادرات کالاهای مازاد، تخلف برخی از بانک‌ها برای سود تسهیلات بیشتر از 30 درصد (مصوبه شورای پول و اعتبار 22 درصد است) و اوراق مشارکت بین نرخی است که مردم به‌عنوان خریدار پرداخت می‌کنند و هزینه‌ای که برای منتشر کننده وجود دارد حداقل 8 درصد تفاوت نرخ وجود دارد.

 وی افزود: تصمیمات متعدد و نادرست در بخش مسکن، عمرانی، بورس، تکلیف خوراک پتروشیمی‌ها کنار سایر مشکلات باعث افزایش رکود در اقتصاد شده است. پساتحریم تا حدی در سرعت انجام کار گشایش ایجاد می‌کند. نقش تحریم‌ها در رکود 30 درصد بوده است، به همین دلیل در پساتحریم هم تمام مشکلات حل نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه مشکلات اصلی دولت به مدیریت غلط و عدم سیاستگذاری مطلوب بازمی‌گردد، گفت: باید برخی اقدامات صورت گیرد تا مشکلات حل شود، به‌طور مثال در بحث هدفمندی یارانه‌ها، دولت از این موضوع به‌عنوان مصیبت عظمی یاد می‌کند اما اقدام جدی هم در راستای حل این مشکل انجام نمی‌دهد. تحریم‌ها علت مشکلات اقتصادی نیست بلکه تشدید کننده مشکلات اقتصادی است و اگر می‌بینیم تحریم‌ها اثرگذار است باید علت را در مشکلات مدیریتی و عدم اتخاذ سیاست‌های مناسب اقتصادی دنبال کنیم.

قادری  ادامه داد: دولت  بحث تهاتر بدهی و مطالبات را به‌عنوان یک معضل مطرح می‌کند، اما اقدام جدی برای تهاتر بدهی و پرداخت مطالبات بخش غیردولتی انجام نمی‌دهد. سیاست‌های مالی، تجاری، ارزی و ریالی اگر اصلاح نشود در دوره پساتحریم مشکلاتمان حل نخواهد شد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com