0  |  0

عبده‌تبریزی: 43درصد حساب بانک‌ها قرمز شده است

عبده‌تبریزی: 43درصد حساب بانک‌ها قرمز شده است

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین عبده تبریزی در شبکه خبر در باره واقعیت اقتصاد کشور به کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: دولت باید این نرخ را کاهش بدهد در غیر این صورت امکان خروج از رکود وجود ندارد و بدون کاهش نرخ سود امکان ندارد تورم کاهش پیدا کند .

وی ادامه داد: شرایط ما اکنون عادی نیست و نمی توانیم منتظر بازار بمانیم که بازار نرخ سود را تنظیم کند به ویژه که مردم توان خریدشان کاهش پیدا کرده است و در اقتصاد تقاضایی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: البته وضعیت بانکها نیز بسیار دشوار شده است و بانک مرکزی بیش از این نمی تواند به آنها فشار بیاورد به ویژه که قیمت دارایی بانکها نیز کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون دولت امکان پرداخت بدهی خود به بانکها را ندارد افزود: دولت نمی تواند بدهی خود را به بانکها بپردازد اما باید در این خصوص تصمیم قاطعی اتخاذ شود. عبده تبریزی گفت: دولت باید نرخ را کاهش و با تورم یکسان کند و در واقع شورای پول و اعتبار باید این کار را انجام دهد و اگر نرخ سود اصلاح نشود بورس نیز صدمه می بیند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی حساب بانکها 43 درصد نسبت به گذشته (سال گذشته) قرمز شده است و در واقع بانکها به بانک مرکزی بدهکار شده اند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مشکل اصلی در رکود است گفت: خانواده ها از نظر مالی ضعیفتر شده اند هزینه ها کمتر شده است و دولت با پرداخت وام کمک می کند که مردم به صورت قسطی بخرند و کارخانه ها از این طریق رونق پیدا کند.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که بانک سرمایه در گردش ندارند چون اعتبارهای قبلی را نمی تواند پس بگیرد. عبده تبریزی با بیان اینکه دولت باید بدهی های خود را به بانکها پرداخت کند گفت: در این خصوص باید بلافاصله برنامه ریزی کند.

وی افزود: در واقع میراث دولت قبلی در این خصوص کم نیست و دولت 40 تا50 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و شرکتها، حدود 120 هزار میلیارد به بانکها و 200 هزار میلیارد نیز به صندوقهای بازنشستگی بدهکار است.

وی ادامه داد: این رقم دو برابر بودجه کشور است که باید دولت تمهیداتی بیندیشد. عبده تبریزی گفت: دولت باید ابتدا بدهی خود را به بانکها بپردازد که با این نرخ سود 25 درصدی امکان پذیر نیست.

وی افزود: اگر دولت هر چه زودتر نرخ سود را کاهش بدهد امکان خروج از رکود نیز بیشتر می شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com