0  |  1

مزایای بازارهای سرمایه برای شرکت ها

مزایای بازارهای سرمایه برای شرکت ها

بازارهای سرمایه به شرکت‌های بالغ و جدید امکان تامین مالی می‌دهد. شرکت‌ها از منابع مالی به دست آمده برای پوشش هزینه‌های عملیاتی روزانه و توسعه مالی استفاده می کنند. بازارهای سرمایه باعث کارآفرینی، رشد اقتصادی و نوآوری‌های فناورانه می‌باشد.

در اغلب اوقات، بازارهای سرمایه شکل بورس اوراق بهادار به خود می‌گیرند و در آن شرکت‌ها، اوراق بدهی (مانند اوراق قرضه) و اوراق مالکیت (مانند سهام) می‌فروشند. دارندگان اوراق قرضه در اصل وام دهندگانی هستند که پول خود را برای مدت‌ زمان مشخصی در ازای دریافت بهره به شرکت قرض می‌دهند. سهامداران مالکان شرکت‌های هستند که از طریق خرید سهام در شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بیشتر شرکت‌ها هم اوراق قرضه و هم سهام منتشر می‌کنند. این اوراق بهادار معمولاً در بازار قابل عرضه هستند. این بدین معناست که خریدار سهام می‌تواند روز بعد آن را به سرمایه‌گذار دیگری بفروشد. یکی از مزایای بازار سرمایه این است که محلی برای ایجاد ارتباط بین شرکت‌هایی که به دنبال تامین مالی هستند با سرمایه گذاران و وام دهندگان، ایجاد می‌کند.

گذشته از مکان‌های فیزیکی مانند بورس اوراق بهادار، معاملات بازار سرمایه می‌تواند شامل قراردادهای خصوصی بین اشخاص و شرکت‌ها باشد. برخی از این معاملات با واسطه‌گری شرکت‌های واسطه انجام می‌پذیرند، نهادهایی که سرمایه‌گذاران را به شرکت‌هایی که به دنبال سرمایه هستند، معرفی می‌کنند. در موارد دیگر، شرکت‌ها ممکن است به طور مستقیم به یک شخص مراجعه کند و درخواست وام یا تزریق سرمایه کند. بسیاری از سرمایه گذاران حاضر نیستند که در شرکت‌های تازه تاسیس و شرکت‌های پرریسک سرمایه‌گذاری کنند. از دیگر مزایای بازارهای سرمایه این است که شرکت‌هایی که ریسک بالایی دارند می‌توانند به سرمایه مورد نیاز خود دست یابند.

شرکت‌ها به طور مستقیم نیز از بازارهای سرمایه منتفع می‌شوند، زیرا بسیاری از شرکت‌ها در صورت فقدان مکان‌های رسمی یا غیررسمی برای تامین مالی، قادر به پرداخت بدهی‌های خود نیستند. مزایای بازارهای سرمایه به کارمندان شرکت‌هایی که در نتیجه‌ی تزریق سرمایه رشد و گسترش می‌یابند نیز می‌رسد, زیرا این اشخاص شانس بیشتری برای پیشرفت شغلی و گرفتن ترفیع دارند. همچنین، گسترش شرکت منجر به ایجاد شعبه‌های جدید و همچنین به وجود آمدن موقعیت‌های شغلی جدیدی می‌شود.

با رشد شرکت، فناوری‌های جدید و موسسات تحقیق و بازایابی به منظور بهبود محصولات و همچنین تولید محصولات جدید به کار گرفته می‌شوند. هنگامی که شرکت‌ها کارمندان خود را افزایش می‌دهند، در آن کشور یا منطقه، توسعه اقتصادی صورت می‌گیرد، زیرا این کارمندان هنگامی که کالایی را خریداری می‌کنند، به نوعی پول خود را دوباره در اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کنند. به عبارت دیگر، این کار باعث افزایش سود در شرکت‌های تولیدی و خرده فروشی‌ می‌شود و این شرکت‌ها سرمایه‌ خود را برای گسترش فعالیت‌های تولیدی و کارآفرینی استفاده می‌کنند. ‌علاوه بر این، برخی از شرکت‌ها به سهامداران خود سود تقسیمی پرداخت می‌کنند. دریافت سود تقسیمی بدین معنا است که سرمایه گذاران به طور غیرمستقیم از سرمایه‌گذاری خود منتفع شده‌اند.

دریافت فایل

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com