0  |  0

تنظیم بازار پول از طریق اسناد خزانه اسلامی

تنظیم بازار پول از طریق اسناد خزانه اسلامی

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر هامونی گفت: ما تا الان ۴۲ ورقه بهادار یا نماد معاملاتی در بازار فیکس این کام(با درآمد ثابت) داشته ایم؛ در این برگه ها با توجه به سابقه پنج- شش ساله  و چرخش چندباره آن در سال تا کنون یک ریال هم نکول نداشته ایم. به عبارتی حتی اگر شرکت دیر پرداخت کرده اما به هر حال ضامن، بانکی بوده که به کمک بازار آمده و توانسته است نکول را به صفر برساند.  

مدیرعامل فرابورس ایران، از همکاری بازار پول و بازار سرمایه در کاهش ریسک نکول خبر داد و گفت: با توجه به ارکان انتشار اوراقی که سازمان بورس به عنوان ضامن نقدشوندگی در نظر می گیرد یا بازار گردان و متعهد پذیره نویسی است، ریسک نکول را در حد صفر نگه داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه ما می توانیم از طریق ابزارهایی مانند ابزارهای خزانه اسلامی در یک بازه زمانی میان مدت، به تنظیم بازار پول هم کمک کنیم، افزود: خیلی از سرمایه گذاران خارجی با توجه به اینکه ضمانت دولت پشت اسناد خزانه اسلامی  است و دولت را قبول دارند، دیگر نیازی نیست وقت زیادی را برای مطالعه آن صنعت بگذارند؛ بنابراین حاضرند این اسناد خزانه اسلامی را  خریداری کنند.

هامونی با بیان اینکه  امروز خیلی از بورس ها به سراغ  ابزارهای مالی اسلامی به عنوان یک مفهوم جدید رفته اند، افزود:  چند هفته پیش که سفری به لندن داشتیم، بورس مونیخ و بورس لندن تقاضا کردند که ایران فاینانس اسلامی را به انها آموزش دهد.

وی ادامه داد: این بورس ها اعلام کردند روی این قضیه خیلی مصریم که این ابزارها را برای جامعه مسلمان خودمان معرفی کنیم و منابع جوامع مسلمان را به بازار سرمایه خود بکشانیم تا تامین مالی بنگاه ها را از این طریق انجام داده باشیم.

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه ما در این قضیه مزیت نسبی داریم، تاکید کرد: هم اکنون حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک و مشارکت در فرابورس داریم که از لحاظ ارزش معاملات، به سهم خیلی خوبی حداقل در کشورهای اسلامی دست یافته ایم.

هامونی ادامه داد: خبر خوبی که ما در ایران داریم این است که کمیته فقهی خیلی قوی در سازمان داریم و هر دو هفته یکبار این ابزارهای جدید بررسی می شود. از جمله همین اسناد خزانه هم که حدود یک ماه پیش عرضه اولیه شد،  از مصوبات این کمیته بوده است.

وی گفت: هم اکنون این ظرفیت در بازار سرمایه وجود دارد که از بستر بازار، برای تامین مالی بنگاه ها استفاده کنیم؛ ولی منابعی که الان در بازار سرمایه حضور دارد، گاهی کفاف مساله تامین مالی بنگاه ها را (با توجه به اینکه رقم ها رقم های قابل توجهی هست) نمی دهد.

به گفته هامونی، دولت اگر بخواهد بدهی های خود را پرداخت کند لازم است چیزی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ابزار بسازد و در بازار عرضه کند.  همین طور، بنگاه ها اگر بخواهند تامین مالی کنند، حدود ۳۰۰- ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز به ابزارسازی دارند که این مبالغ باید در بازار جذب شود.

وی اظهارداشت: تجربه نشان می دهد مرزی بین بازار سرمایه و بازار پولی کشور وجود ندارد. به عبارت دیگر، همان طور که بانک ها در بورس های مطرح بین المللی عضویت دارند یا وارد پذیره نویسی می شوند و بازارگردان می شوند، بورس ها هم به سراغ SME (شرکت های کوچک و متوسط) آمده اند.

به گفته هامونی، ارزش یکی از قوی ترین SME market ها در امریکا ۱۸ هزار میلیارد دلار یعنی در حد بورس نیویورک است؛ این در حالی است که مارکت بورس نیویورک حول و حوش ۱۶ هزار میلیارد دلار است.

مدیر عامل فرابورس ایران افزود: اگر در سطح خودمان بخواهیم مقایسه کنیم، کره جنوبی تعداد ۱۳۶،   SME market میلیارد دلاری دارد. لذا مرزی بین بازار سرمایه و بازار پولی وجود ندارد. یعنی اگر بتوانیم بازار سرمایه و بازار پول را با این فرض در نظر بگیریم که به عنوان دو بال به تامین مالی بنگاه ها کمک می کنند و این همکاری و حس همکاری وجود داشته باشد، یقینا  می توانیم خیلی خیلی قوی تر از آنچه هست، اقدام کنیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com