0  |  5

IFRS چیست؟

IFRS چیست؟

استانداردهای گزارشگری مالی بین ‌المللی (IFRS)، به مجموعه‌ ای از استانداردهای حسابداری گفته می ‌شود که توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین ‌المللی (IASB) تدوین شده‌اند. هدف این استانداردها، تهیه صورت‌ های مالی شرکت ‌های سهامی در قالب یک استاندارد جهانی است. تا کنون حدود به 120 کشور استفاده از استانداردهای بین المللی حسابداری را برای گزارش دهی مالی شرکت­ های داخلی خود را الزامی دانسته­ اند.

مزیت­های تغییر به سمت استانداردهای بین المللی

با تغییر به سمت این نوع استاندارد تمام رقبا و ذینفعان داخلی و از همه مهم ­تر خارجی، به راحتی می­ توانند بدون وجود هیچ ابهامی نسبت به تحلیل و مقایسه شرکت ­ها اقدام کنند. با استفاده از این استاندارد، شرکت ­هایی که در کشورهای دیگر شرکت تابعه دارند به راحتی می ­توانند از یک زبان حسابداری برای کل شرکت­ ها استفاده کنند. استفاده از این استاندارد به عنوان یک زبان بین­ المللی باعث می ­شود که سرمایه ­گذاران در سراسر دنیا بتوانند نسبت به سرمایه ­گذاری در این کشور تحلیل ­های خود را بدون ابهام انجام دهند. پس استفاده از یک استاندارد بین ­المللی می­ تواند تاثیر خوبی در ورود سرمایه­ خارجی داشته باشد.

معایب تغییر به سمت استانداردهای بین المللی

بسیاری بر این عقیده می ­باشند که حذف کلی استاندارد GAAP و استفاده از این استاندارد می ­تواند هزینه بسیار زیادی داشته باشد. به همین منظور، می ­توان گفت که هزینه­ های انجام شده می­ تواند بیش از منافع آن باشند. اما باید این موضوع را گوشزد کرد که در حال حاضر، حدود 120 کشور این استاندارد را پذیرفته ­اند و حدود 90 کشور از این کشورها، کاملا استاندارد خود را به استاندارد بین المللی تغییر داده ­اند.

خلاصه

پس باید این موضوع را نادیده نگیریم که این استاندارد در سال­ های آتی مورد استفاده تمامی سرمایه ­گذاران می ­باشد و هر سرمایه­ گذار برای سرمایه ­گذاری در هر کشوری، توقع دریافت صورت­ های مالی را با استفاده از این استاندارد دارد. پس می­ توان برنامه تغییر به سمت استاندارد بین المللی حسابداری را به گونه ­ای انجام داد که در طی یک دوره زمانی، استانداردهای حسابداری به سمت استانداردهای بین المللی تغییر یابند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا این تغییر را در سال 2002 شروع و در سال 2005 به اتمام رسانده­ اند. و ایالات متحده این اقدام را در سال 2008 شروع و این تغییر را تا سال 2014 ادامه دادند. ما این را میدانیم که دنیا یک زبان بین­المللی به صورت کلی ندارد اما این را هم می­ دانیم که امروزه تعداد بسیار زیادی از مردم می­توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند. این واقعیت حاکی از آن است که همگی به یک زبان برای ارتباطات نیازمندیم و امروزه این زبان در الفبای سرمایه ­گذاری استانداردهای بین المللی حسابداری می­باشد. به طور کلی، استفاده از یک زبان بین­ المللی برای سرمایه ­گذاران بسیار ساده ­تر و مقرون به صرفه ­تر می­باشد. این موضوع برای کشور ما می ­تواند گامی بزرگ برای ورود سرمایه­ گذاران خارجی باشد.

 

 

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: برگرفته از سایت استانداردهای حسابداری
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com