0  |  0

آیا رونق در بورس درسال 95 پایدار خواهد بود؟

آیا رونق در بورس درسال 95 پایدار خواهد بود؟

محمد فطانت در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه پیش از سال 95 گفت: با وجود افزایش چشمگیر شاخص و رشد قابل توجه ارزش و حجم معاملات بورس تهران پس از اجرای برجام معتقدم وضعیت این بازار کاملاً عادی است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی شاخص بورس‌ها در معرض یا خطر حباب قیمت‌ها یا اضافه جهش قرار ندارد. بازار سرمایه کشور در حالت عادی قرار دارد. قیمت سهم‌ها در بازار بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. ممکن است؛ یک روز قیمت سهمی خیلی بالا برود و روز دیگر پایین بیاید، اما سرانجام به یک نقطه تعادلی می‌رسد. همیشه این وضعیت در بازار حاکم است.

فطانت اضافه کرد:پس از اجرای برجام اقتصاد ایران در موقعیت جدیدی قرار گرفته و با لغو تحریم‌ها وضعیت کلی اقتصاد کشور به سمت بهبود و رشد حرکت کرده است. بازار سرمایه نیز بازار انتظارات بوده و طبیعی است که نسبت به این موقعیت جدید و تحولات مثبتی که در اقتصاد کشورمان در حال حاضر اتفاق افتاده است، سریعاً واکنش نشان دهد. از طرفی نیز علاوه بر رفع ریسک‌های سیستماتیک چون تحریم‌ها، مسائل دیگری نیز چون وضعیت پالایشگاه‌ها، معادن و نرخ خوراک پتروشیمی، تعیین ‌تکلیف پرداخت مطالبات پیمانکاران توسط دولت و نرخ سود بانکی هم حل و فصل شده‌اند.

وی تصریح کرد:از طرف دیگر دولت بسته‌ای در جهت خروج از رکود اجرایی کرد که این امر نیز در جهت بازگشت رونق به بازار سرمایه همزمان با اجرای برجام کمک کرد. به لحاظ ساختاری نیز تغییراتی چون بازتر کردن دامنه نوسان و کاهش حجم مبنا و همچنین ارائه شاخص‌های جدید در این زمینه اثرگذار بودند. در چنین شرایطی بازار سرمایه با پیش‌بینی افق رو به رشد در مسیر صعودی گام برداشته است.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این سوال اقتصادنیوز که آیا می‌توان گفت این دوره رونق بازار در سال 95 پایدار خواهد بود؟ بیان کرد:اجازه بدهید در اینجا به پیش‌بینی‌های مربوط به رشد اقتصادی در سال آینده اشاره کنم که همین امر نشان‌دهنده وضعیت بازار سرمایه در سال 1395 است. باید قبول کنیم بازار سرمایه بازتاب‌دهنده وضعیت اقتصادی کشور است. در گذشته با تشدید رکود اقتصادی مواجه بودیم. اکنون که امیدواری‌ها نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی و دستیابی به رشد اقتصادی بیش از پنج درصد در سال جدید افزایش یافته است، قطعاً بازار سرمایه روند رو به رشد به نسبت پایداری را طی خواهد کرد. اگرچه نوسان جزیی از ذات بازار سرمایه است و نمی‌توان همواره انتظار داشت که بر مدار رشد باشد.

وی متذکر شد: بر این اساس؛ با توجه به پیش‌بینی‌های بانک جهانی در مورد رشد اقتصادی سال 1395 برای سال جدید رشد اقتصادی پنج تا شش‌درصدی متصور شدند. در حال حاضر اقتصاددانان مستقل در پیش‌بینی رشد اقتصادی سال 1395 اعدادی را عنوان کرده‌اند که با پیش‌بینی رشد پنج تا شش‌درصدی بانک جهانی، همخوانی دارد. آثار رشد اقتصادی به‌تدریج بر سودآوری شرکت‌ها نمایان می‌شود. یعنی ما می‌توانیم در گزارش‌های شرکت برای سال جدید به خوبی اثرات آن را مشاهده کنیم. از طرفی با لغو تحریم‌ها، هزینه‌هایی که در چند سال گذشته از ناحیه تحریم‌ها بر شرکت‌ها تحمیل شده بود، از بین می‌رود و اثر خود را در قالب کاهش بهای تمام‌شده تولیدات بنگاه‌های اقتصادی نشان خواهد داد.

فطانت در این گفت‌وگوی اقتصادنیوز بیان کرد: بنابراین یکی از عوامل نشان‌دهنده ادامه بهبود وضعیت بنگاه‌ها در این نکته نهفته است. در این راستا، چشم‌انداز مثبتی در بودجه سال 1395 در جهت پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت به پیمانکاران وجود دارد که در کنار به‌کارگیری ابزاری چون اسناد خزانه اسلامی که زمینه پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران را که برخی از شرکت‌هایشان در بورس قرار دارند فراهم کرده است از دیگر نکاتی است که از دغدغه‌های بازار سرمایه در سال جدید می‌کاهد و زمینه‌ساز رشد این بازار خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر کاهش نرخ سود بانکی که در اسفندماه قبل اجرایی شد، اثر خود را بر بازار سرمایه در سال جدید نمایان خواهد کرد. البته روند کاهش نرخ سود به نظر می‌رسد در سال 1395 نیز ادامه‌دار باشد. این تصمیم دولت و بانک مرکزی بر رشد بازار سرمایه در سال 95 اثرگذار است. به این نکته هم توجه داشته باشید که سرمایه‌گذار خارجی که تا قبل از برجام فرصت آوردن منابع به داخل کشور را نداشت، امروز این فرصت را پیدا کرده است تا وارد اقتصاد ایران از جمله بازار سرمایه ما شود. این عامل هم یکی از دلایل اثرگذار بر رشد بورس است. اگر بخواهم این بحث را در اینجا جمع‌بندی کنم با در نظر گرفتن عواملی که اشاره کردم، معتقدم نماگرهای بازار سرمایه در سال 1395 وضعیت شرایط عادی خود را خواهد داشت.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: اقتصاد نیوز
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com